Heemschut Tezamen vormen zij een incompleet beschilderd houten plafond, mogelijk afkomstig uit de grote zaal. Van de daaruit verdwenen schouw rest ons slechts de tekening. Bouw- en kleurhistorisch onderzoek Het kleurhistorisch onderzoek [januari 1997] door Bert Jonker maakt m.b.t. de bouwactiviteiten een onder scheid naar bewoners: Stoop (1745-1791); 'f Hooft (1846-1884) en Van Gijn (1910). Jonker heeft op het houtwerk 'kleurentrappen' gemaakt die ontstaan door steeds een volgend verf- laagje weg te nemen. Uiteindelijk zijn dan alle kleuren uit de diverse perioden naast elkaar zichtbaar. Een interpretatie- probleem doet zich voor bij plamuurla gen, soms moeilijk van verf te onderscheiden en bij overgeschilderde verflagen die afgesloten van de buitenlucht van kleur veranderen. Jonker legt in de voorkamer links drie verschillende kleuren blauw bloot. Deze kamer heet verder de Blauwe Kamer. In de voor kamer rechts treft hij als basiskleuren drie tinten grijs aan: de Grijze Kamer. In hun bouwhistorische opname, uit januari 1996 uiten C. S. T.J. Huijts en P. T.E.E. Rosenberg het vermoeden dat Adriaan Stoop en echtgenote Johanna Everwijn in 1754 de Onbeschaamde in vrijwel oorspronkelijke staat verkregen en het moderniseren in Louis XV stijl: 'De 17de eeuwse interieurafwerking zoals betimmerin gen en schoorsteenmantels werden uitgebroken en vervangen.' Rococo stucwerk Kan stucwerk in zijn oorspronkelijke bedoeling moeilijk anders worden gezien dan als een techniek tot afdichting, al gauw zag men de mogelijkheden tot het aanbrengen van versieringen. Zo vinden we in Pompei' beschilde ringen die in vier stijlen worden ingedeeld. De techniek van fresco schilderingen waarbij de verf in de natte kalklaag wordt aangebracht is overbekend. Een andere mogelijkheid is die waarbij het stucwerk zelf als versie ring wordt aangewend door er reliëf in aan te brengen. De Italianen ontwikkelen zich daarin tot onbetwiste meesters. Ook in Nederland komen we veel Italiaanse namen in dit vakgebied tegen. Voor wat betreft de voorstellingen stelt Wijnand Freling, die in 1993 bij prof.dr.ir.C.L. Temminck Grollpromoveert, in zijn dissertatie dat vanaf eind 17de eeuw de gestucadoorde schouwboezem in het ruimtelijke decoratieprogramma Dessus-de-porte. Stucwerk in de hal uit 18de eeuw. Allegorische voorstelling. Foto Marco de Nood, Dordrecht. Stucwerk plafond hal uit 18de eeuw. Foto Marco de Nood. april 1997 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 11