HSL moet over bestaande lijn
Heemschut: cultuurhistorische effecten onvoldoende meegewogen
Het kabinet houdt bij zijn tracékeuze voor de Hogesnelheidslijn onvoldoende
rekening met de visuele kwaliteit van de nieuwe lijn t.o.v. bestaande objecten
en landschapsstructuren.
Dat schrijft de Bond Heemschut in een brief aan de leden van de Vaste
Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat.
De schaal waarop en het tempowaarin de ingreep van de spoorlijn gaat
plaatsvinden zijn volstrekt nieuw en er bestaat geen inzicht in de negatieve
cultuurhistorische gevolgen daarvan.
Buitenhuis 'In de Wereldt is veel Gevaer' (1793)
aan de Vliet in Voorburg, gebouwd in Lodewijk
XVI-stiil. Dia A.A.Dullé.
Op veel plaatsen wordt het cultuur
historisch erfgoed bedreigd.
Zo wordt bij de passage over de
Haarlemmermeerpolder door de HSL
de structuur vernietigd van de dorpen
Nieuwe Wetering en Roelofsarends-
veen en het gebied van de Kager-
plassen.
Ten zuiden van de dorpskom Rijp-
wetering, een historisch bebouwings
lint, wordt ook de structuur aangetast.
Daar wordt bovendien een aanzienlijk
aantal woningen afgebroken.
Bij de doorsnijding van de Hoog-
madense polder, Does, Doesholmolen
en Achthovense molen wordt het
landschapsbeeld ernstig verstoord.
Naar de gevolgen die de boortunnel in
het Groene Hart zal hebben door
mogelijke inklinking van het land
schap, is onvoldoende onderzoek
gedaan.
Ondergronds gaat de HSL door
tot voorbij het Westeinder deel van
Hazerswoude. De kruising van de lijn
met de Hogevesterweg met zijn vele
boerderijen is vernietigend voor het
dorpsgezicht van Benthuizen.
Tussen Benthuizen en Berkel is
bovendien de HSL op een hoge dijk
van vier meter gelegen, wat vooral in
de omgeving van Boskoop een lelijk
beeld oplevert.
De structuur van de dorpen Berkel en
Bergschenhoek wordt teniet gedaan.
Er zullen vergaande maatregelen
moeten worden getroffen voor de
bestaande bebouwing en diverse
gebouwen zullen worden gesloopt.
Meer naar het zuiden gaat de HSL
door dicht beboüwd gebied. Bij de
Dordtse Kil tenslotte worden een
aantal boerderijen en enkele gehuch
ten met sloop bedreigd.
Ook tegen Bos-varianten
Ook in de Bos-varianten ziet Heem
schut weinig.
Zij doen afbreuk aan de cultuurhisto
rische waarde van de Vlietgemeenten.
De zachte bodem van de Starrevaart-
polder tussen Leidschendam en
Zoeterwoude maakt een zeer breed
talud noodzakelijk, waardoor de diep
gelegen veenontginning wordt aan
getast. De polder wordt als het ware
geheel gedempt.
De hoge ligging verdraagt zich ook
niet met de kleinschalige elementen
- beschermd dorpsgezicht Voorburg,
landgoederen en molenbiotopen -
langs de Vliet.
Het Al -tracé van het kabinet dwars
door het Groene Hart heeft echter de
meeste invloed op de landinrichting
en de cultuurhistorisch waardevolle
structuren. Het kabinet maakt het
cultuurhistorisch belang onderge
schikt aan sociaal-economische
argumenten.
HSL als tweede Oosterscheldedam
Heemschut kiest voor de oude,
bestaande lijn als HSL-tracé.
De oude lijn volgt als enige het reeds
duizenden jaren geleden door over
stromingen en afzettingen bepaalde
parallelle patroon van duinen en
strandwallen met daartussen de lagere
veengebieden. Op de bestaande lijn
vindt binnen stedelijk gebied in elk
geval geen aantasting plaats van
schaars open gebied. De regering
moet niet terugdeinzen voor de uitda
gingen van een optimale inpassing van
de HSL-lijn. Met veel vindingrijkheid
zijn hier voor Verkeer en Waterstaat
lauweren te oogsten: de HSL als
tweede Oosterscheldedam.
j.K.
5