Vliegveld Ypenburg verdwijnt maar rijksmonument blijft Gemeente rigide 'Kolenkit' wel op lijst Hergebruik? WIBO BURGERS Het vliegveld Ypenburg gaat verdwijnen. De buitenplaats met dezelfde naam komt er voor in de plaats. Hier zullen over een jaar of tien zo'n 35.000 mensen wonen. Toch zullen er herinneringen aan het vliegveld blijvenwaaronder het fraaie stationsgebouw, een schepping van architect L. C. van der Vlugt en een prachtig voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. Het gebouw heeft sinds 1994 het etiket rijksmonument. G. van der Leeuwstichting, op behoud van de Adventkerk hebben aangedron gen, ondervindt dit weinig weerklank. Kerkvoogden benadrukken dat derge lijke brieven niet vergezeld gaan van 'een zak geld'. Burgemeester en wethouders erkennen wel enige waarde in de zin van een monument, maar gaan af op een voorlopig advies van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Daarin conclu deerde dr. M.C. Kuipers op grond van een vluchtige literatuurstudie -omdat meer tijd ontbrak- de Adventkerk 'binnen de context van de naoorlogse kerkelijke bouwkunst van grote cultuur- en architectuurhistorische betekenis te achten en derhalve de moeite van het behouden waard.' B en W van Den Haag negeren de mogelijkheid om de kerk alvast op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen, omdat men het nog druk heeft met jonge monumenten uit de periode 1850-1940. De hofstad heeft betere tijden qua vooruitstrevend monumentenbeleid gekend, toen één (van de meer dan honderd!) kerken van Cuypers ver voor het Monumenten Inventarisatie Project al als monument werd (ond)erkend. B en W hebben Wils Co geantwoord: 'Het is aan de betrokken kerkeraden om een beslissing te nemen over de gebouwen in hun bezit. Mochten zij toch beslui ten de kerk af te stoten dan is behoud alleen mogelijk wanneer een passende herbestemming gevonden kan worden. Het is helaas een feit dat ook plaatsing op een monumentenlijst de problema tiek van leegstand, verval en in het ongunstigste geval sloop niet kan voor komen'. Daarmee gaan B en W voorbij aan de positieve invloed en steun die plaatsing op de lijst zou hebben bij de keuze voor gebruik van de Adventkerk als hervormd/gereformeerde kerk. Vergelijkt men de situatie met de Amsterdamse Opstandingskerk, beter bekend als 'de Kolenkit' van prof. M.F. Duintjer, dan blijkt hoe verwerpelijk rigide Haagse bestuurders redeneren. Het stadsdeelbestuur van Amsterdam- Bos en Lommer plaatste de Kolenkit op de gemeentelijke monumentenlijst om behoud mogelijk te maken door subsidie bij restauratie! Deze kerk vormt vooral architectonisch een voorbeeld van een zich vernieuwende architectuur, waarover men niet gering moet denken. Maar vergelij kenderwijs moet men vaststellen dat Sijmons met zijn Adventkerk aanzien lijk verder ging qua nieuwe typologie op liturgische gronden en in de toepassing van beeldende kunst. Het ziet er naar uit dat de Adventkerk haar laatste advent beleeft. De hervormde kerkeraad Den Haag Loosduinen hoopt op passend herge bruik na verkoop aan een andere geloofsgemeenschap. Dat verkondigde ook de dichtbij gevestigde gerefor meerde kerkeraad van de gerefor meerde Messiaskerk in Rijswijk, van architecten Jos en Leo de Jonge uit 1959. Inmiddels vond sloop plaats en werden er woningen gebouwd... Het onderstreept de noodzaak om de belangrijkste naoorlogse architectuur intussen alvast te beschermen en voor komt nodeloze veranderingen en/of sloop. In Duitsland genieten de belangrijkste gebouwen uit de late jaren zestig al vijf jaar of langer de status van beschermd monument. Langer wachten maakt de toekomst uit ons recente verleden vogelvrij en stimuleert geenzins tot een (kerke lijke) cultuurbewustere selectie waarin de Adventkerk behouden blijft. Drs. F.Z. Ort -lid van de Bouw- en Restauratiecommissie van de NH Kerk- noemde de Adventkerk onder meer 'mijlpaal en toetssteen'. Die toetssteen geldt ook de flexibiliteit in het monumentenbeleid. WimJ. van Heuvel is architectuurcriticus te Voorburg Al in de jaren twintig waren er plan nen om een vliegveld in de nabijheid van Den Haag te stichten, maar het duurde tot het midden van de jaren dertig totdat de toestemming van de rijksoverheid afkwam. Het ontwerpen van de luchthavengebouwen van Ypenburg werd in handen gelegd van architect L.C. van der Vlugt van het bureau Brinkman Van der Vlugt. Eerder had Van der Vlugt samen met J.A.Brinkman het wereldberoemde fabrieksgebouw van Van Nelle in Rotterdam - onbetwist hoogtepunt van het Nieuwe Bouwen - gereali seerd. Ook zijn ontwerp voor het stationsgebouw op Ypenburg kreeg veel lof toegezwaaid uit de kring van hen, die het Nieuwe Bouwen waren toegedaan. Van der Vlugt ontwierp een stations gebouw in een licht gebogen vorm, vooral ook om een vrij uitzicht op het vliegveld te garanderen.Het gebouw kreeg een betonnen skeletconstructie met daartussen wanden van kalkzand steen, die wit werden geschilderd. De centrale aankomst- en vertrekhal is in het midden op de begane grond, de linker- en rechtervleugel met resp. de ruimten voor de Aeroclub en het restaurant voor het publiek zijn even hoger gelegen, ook al weer om een goed uitzicht te garanderen voor de leden van de aeroclubs en de bezoekers. Daarvoor lagen grote terrassen. Het interieur was luxueus: voor de wereld oorlog was sportvliegerij immers een hobby voor welgestelde burgers. 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 19