-Cl
Feest op de nu autovrije Beestenmarkt. De sfeer v;
ringen worden doorgevoerd, buurt na
buurt, stap voor stap, steeds in nauw
overleg met betrokkenen.
Gedetailleerde plannen voor projec
ten, die pas op een termijn van drie tot
zes jaar worden uitgevoerd, zijn er nog
niet. Onderdelen van het pakket zijn
ook een beleid voor bestrating, straat-
meubilair, terrassen en gevelreclame.
Er moet meer eenheid komen in
materialen, grachtenprofielen, straat-
meubilair e.d. Ook de restauratie van
grote monumenten die eigendom zijn
van de gemeente hoort erbij. Verder
moet vestiging en uitbreiding van
horeca beter geregeld worden en
wordt - op korte termijn al - de
buitenreclame aangepakt, zodat 'meer
harmonische gevelbeelden' ontstaan.
Auto versus monument
Centraal echter staat het autoluw
maken van delen van de binnenstad.
Dat wil zeggen: straten worden voet-
Kunstwerken
In het kader van het 750-jarig
bestaan van Delft worden op
diverse plaatsen op straat kunst
werken geplaatst. Achter de
Markt, aan gevels op de
Voldersgracht en de oude
Langendijk - 'de onbekende kant
van de Markt' - komen dit najaar
door 15 kunstenaars vervaardigde
moderne gevelstenen. Niet alleen
sculpturen, maar ook bijvoorbeeld
'gevelstenen' in de vorm van
video's. Ze blijven er in elk geval
tot 2 november. In het
Zuidpoortgebied verrijst bij het
nieuwe stadstheater een paviljoen
dat door Russische kunstenaars is
ontworpen. Het duurt nog even
voor het zover is, maar het blijft
18
oude 'beesten'markt zal echter nooit terugkeren.
gangersgebied, maar fietsen mag en
laden en lossen is toegestaan van 7 tot
11 uur 's morgens. Misschien dat in de
toekomst een iets ruimere betekenis
aan het begrip autoluw wordt
gegeven, bijvoorbeeld door parkeren
na 18.00 uur toe te staan. Het auto-
luwe gebied moet de winkel- èn de
monumenten-as versterken. Het moet
zoveel mogelijk aaneengesloten zijn.
Hoogtepunt moet de herinrichting
van de Markt worden, met het zeer
oude stadhuis en de Nieuwe Kerk er
recht tegenover een van de meest
karakteristieke pleinen van
Nederland. Nu in gebruik als het
grootste parkeerterrein van de
binnenstad. Toeristenbussen domine
ren er vaak, maar toch is het een kale
bedoening, helemaal zonder bomen.
Er staan wel wat terrassen, maar gezel
lig is het er niet. Het plein zal danig
onder handen genomen moeten
worden.
Liefst vijf parkeergarages
De gemeente beroemt zich erop dat
haar plannen wortel hebben geschoten
bij de bevolking, met inbegrip van de
Delftse ondernemers (een dergelijk
geluid werd eerder ook uit Maastricht
en Breda gehoord). De meerderheid
van de ondernemers zou tevreden tot
enthousiast zijn met de plannen die nu
uitgevoerd zijn en staat achter de inte
grale, lange termijn-visie op de
ontwikkeling van de binnenstad.
Daarvan hangt volgens de gemeente
ook de medewerking van de onderne
mers af.
Vallen er parkeerplaatsen weg? Dat
niet. Typisch (Nederlands?) is de
onvoorstelbare aandacht voor het
parkeerprobleem. Tot in de kleinste
details wordt het in kaart gebracht.
Een zware commissie toog aan het
werk, die aan drie onderzoeksbureaus
opdrachten verstrekte, in nauw overleg
met de plaatselijke ondernemers
werden alternatieven gewogen, er
werden convenanten gesloten. Nota's
met titels als Kwaliteitsverbetering
binnenstad gaan pagina na pagina
vooral over dit aspect: het parkeerpro
bleem. Niets schijnt in Delft zo vrese
lijk te zijn als de teloorgang van enkele
parkeerplaatsen, alles wordt daarom in
het werk gesteld om compenserende
maatregelen te treffen, vooral door
het bouwen van vijf parkeergarages.
Sterker, gebieden worden pas autoluw
gemaakt, nadat er in de buurt een
parkeergarage gereedgekomen is. Zodra
er een garage aan de Phoenixstraat
klaar is, worden de volgende straten
autoluw gemaakt en heringericht:
Boterbrug, Nieuwstraat, Wijnhaven,
Camaretten, Hippolytusbuurt en
Voldersgracht. Mogelijk ook
Peperstraat, Heilige Geestkerkhof,
Oude Kerkstraat en een gedeelte van
de Voorstraat. De Markt en Oude en
Nieuwe Langendijk worden autoluw,
als de Oostgarage is gerealiseerd.
Ten aanzien van parkeergarages is
enige waakzaamheid wel geboden.
Het zijn immers zelden architectoni
sche verrijkingen van een binnenstad.
Helaas, bij het bekijken van de artist
impression van de geplande garage
aan de Nieuwe Langendijk - vlak bij
de Markt - zal een monumentenbe
schermer een neiging moeten onder
drukken het bijltje erbij neer te
gooien. Het hier verrijzende gebouw
past eerder op een industrieterrein,
maar zal ook daar geen verrijking zijn.
Een autoluwe binnenstad heeft blijk
baar ook zijn nadelen.
Succes
Intussen heeft de Delftse aanpak
indruk gemaakt in de rest van het land.
Het tv-programma Nova ging op
reportage, het ministerie van Verkeer
en Waterstaat sloot zelfs een conve
nant met de gemeente: het stelt exper
tise en communicatiemiddelen ter
beschikking in ruil voor een kijkje in
de keuken van de gemeente. Het
Delftse beleid mag er zijn, en de
aandacht voor het parkeerprobleem is
wèl een garantie voor succes. Maar de
stad had ook wel enige achterstand in
te lopen. De binnenstad lijkt wel één
grote parkeerplaats en het snelverkeer
wurmt zich door de nauwste grachtjes,
gevels bewonderen is riskant, en veel
gevelreclames zijn beneden peil. 'Delft
mag geen openluchtmuseum worden,'
schrijft de gemeente in een eigen blad.
Dat kan het niet meer worden, het
aantal misplaatste invullingen van de
laatste decennia is ontelbaar. De
dienst Stadsontwikkeling leek het
destijds zelf al te willen aan geven met
zijn eigen huisvesting - een gribus,
tegenover het station - dat het met
architectonische kwaliteit weinig op
had.