De achterborg: unieke constructie voor eigenaren rijksmonument Eind vorig jaar deed een nieuw woord zn intrede in de wereld van de monumentenzorg: de Achterborg. Het begrip werd voor het eerst gebruikt in 'Op de Bres\ het door staatssecretaris Nuis gepresenteerde Werkplan voorde Monumentenzorg. Deze Achterborg behelst een achtervang van het Rijk voor het Restauratiefonds. Het eigen vermogen dat het fonds in de afgelopen jaren heeft opgebouwd in de vorm van het Revolving Fund, maakt het voor het Rijk mogelijk om borg te staan voor de verplichtingen van de Nationaal Restauratiefonds. Het verstrekken van een gemeentega rantie is bij een Totaal-financiering voor rijksmonumenten niet meer nodig. Kort gezegd betekent dit voor de eige naren van een rijksmonument: een totaaloplossing met in ieder opzicht minder rompslomp. De fiscale facili teiten blijven behouden en er komen aanzienlijk meer financiële mogelijk heden in de vorm van faciliteiten en subsidie. In het nu volgende verhaal zetten wij het hoe, wat en waarom van de Achterborg op een rijtje. De afgelopen jaren heeft inmiddels een achttiental gemeenten een samen werkingsverband met het Restauratiefonds gesloten. Daarnaast heeft een tiental kleinere monumen tengemeenten structureel de Model Garantieregeling ingevoerd. Dit alles onder meer om eigenaren van monumenten in staat te stellen een financiering via het Restauratiefonds te regelen voor de restauratie van hun monumenten. Monumenteigenaren in de rest van Nederland kunnen alleen gebruik maken van deze financierings faciliteit als de gemeente, waarin het pand zich bevindt, bereid is zich als borg garant te stellen voor de betaling van de rente en aflossing van deze finan ciering. Met de Achterborgconstructie is het vestrekken van een borgstelling voor Totaal-financieringen van het Restauratiefonds ten behoeve van restauraties van Rijksmonumenten niet meer nodig. Deze gemeentegarantie hoeft het Restauratiefonds niet meer te vragen, omdat het Rijk al borg staat voor de verplichting van het Restauratiefonds. Door deze borgstelling van het Rijk kan het Restauratiefonds financierin gen verstrekken aan eigenaren van Rijksmonumenten tegen aantrekke lijke rentepercentages. De gemeentegarantie blijft voor gemeentelijke monumenten nog wel vereist. Voor veel gemeenten is hierdoor toch een belangrijke drempel weggenomen. Sterker nog, monumen tengemeenten worden hiermee door het Rijk in staat gesteld de restauratie drempels te verlagen. Naast eventuele subsidiemogelijkheden kan een gemeente nu aan eigenaren de totale financiële oplossing bieden. Gemeenten zonder samenwerkingsverband Daarom is met name voor gemeenten die nog geen samenwerkingsverband hebben met het Restauratiefonds de Achterborg een belangrijke aanvulling op het monumentenbeleid. Het belangrijkste voordeel voor deze gemeenten is dat ze financieringsfaci liteiten aan eigenaren kunen aanbie den, zonder dat dit nog langdurige procedures vereist ten aanzien van de individuele borgstelling door de gemeenten. Achterborg is voor alle eigenaren Rijksmonumenten Alle eigenaren van een rijksmonument (dus zowel particulieren, als stichtin gen, bedrijven, etc.) kunnen in de nieuwe situatie gebruik maken van een Totaal-financiering van het Restauratiefonds. Zowel de subsidia bele als de niet-subsidiabele kosten kunnen in een keer in deze financie ring worden opgenomen. Vanzelfsprekend dienen de lasten die voortvloeien uit deze financiering in verhouding te staan tot het inkomen van de eigenaar. De waarde van het onderpand zal echter een minder belangrijke rol spelen in de krediet beoordeling. Het Restauratiefonds zal de eigenaren van Rijksmonumenten die voornemens zijn te restaureren over deze mogelijkheid informeren. De samenwerking met gemeenten blijft voor het Restauratiefonds voorop staan. Totaal-financiering Een totaal-financiering bestaat uit diverse componenten, die naar gelang de behoefte aan een eigenaar worden aangeboden. Deze componenten zijn o.a. een krediet, de subsidie(s), de Restauratie-hypotheek, de eigen bijdrage en de bij het Restauratiefonds bestaande leningssoorten. De beschikbare subsidie wordt in het bouwkrediet gestort en de subsidie die Recent gerestaureerde glas-in-loodramen worden door de Monumentenwacht gecontro leerd. Foto Michiel Eldering. pas op termijn beschikbaar is, wordt voorgefinancierd. De eigenaar kan het toegezegde bedrag gebruiken en is hierdoor ondast van veel administra tieve rompslomp. Het restant kan als aanvullende hypo thecaire lening worden gefinancierd. D looptijd is maximaal dertig jaar en de rente is vijf, tien of vijftien jaar vast. In totaal-financiering kan 100% van de totale bouwkosten worden gefinan cierd. Is er sprake van aankoop van een monument gevolgd door restauratie, dan kan ook de aankoop worden meegefinancierd De voordelen Indien de financiering al in een vroeg tijdig stadium van het restauratiepro ces aan de orde komt, kan bij de vast stelling van de noodzakelijke en gewenste restauratiekosten al reke ning worden gehouden met de finan ciële reikwijdte van de eigenaar. Deze weet van te voren waar hij aan toe is. De relatief gunstige rentetarieven maken de financiële mogelijkheden van de eigenaar groter. In het werkplan 'Op de bres' wordt voorgesteld het subsidiepercentage bij restauraties te verlagen met 10% voor alle categorieën van rijksmonumen ten. Met extra beschikbare middelen komt de subsidie nu direct beschik baar. De eigenaar hoeft de subsidie niet meer voor te financieren en dit bespaart hem geld. De faciliteiten die hierdoor aan eigenaren van een Rijksmonument worden aangeboden zijn hiermee optimaal. Naast subsidie en de fiscale faciliteit is hier de finan ciële faciliteit aan toegevoegd, waar door een totaaloplossing ontstaat. Red.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 34