Het Nederlands Adviesbureau Monumentenzorg Interieur Architectuur
Deelnemers Restoration '96
Het Nederlands Adviesbureau Monumentenzorg Interieur Architectuur te
Schoonhoven staat in oktober ook op de RAL Een gesprek met dit bureau met
het zicht op een van de gerealiseerde projecten: de zeldzame Art-Deco wand
bespanningen in de achterzaal van Café Central aan de Markt in Gouda.
LEO VAN DERMEULE
Het bureau adviseerde ook over de restauratie van de synagoge aan het Levendaal in Leiden.
Zowel bij Ina Vlootman als Theo Eising
zou je kunnen spreken van een late
roeping. Afkomstig uit de wereld van
de beeldende kunst volgden ze pas na
een aantal jaren als zelfstandig kunste
naar werkzaam te zijn geweest aanvul
lende opleidingen tot interieur-archi
tect respectievelijk kunsthistoricus.
Theo is zelfs alweer aan zijn derde
opleiding bezig: hij volgt de colleges
bouwkunde op de Hogeschool voor de
Kunsten in Rotterdam. Vooral om zijn
technisch-constructieve kennis op een
hoger plan te brengen. Gevoel voor
vormgeving, materialen èn het verle
den mogen bij deze mensen vanuit
hun eerdere scholing vanzelfsprekend
al in voldoende mate aanwezig worden
geacht. Op deze manier zal het in de
toekomst wel mogelijk worden als
bureau het gehele traject voor hun
rekening te nemen. Van het oriënte
rende gesprek tot en met de uitvoe
ring. Het bezig zijn met monumen
tenzorg verschraalt zo niet tot een
louter papieren zaak van adviezen en
nota's. Zo zijn de wandbespanningen
waar we tijdens het gesprek steeds op
uitkijken door Theo eigenhandig
gereinigd, gerepareerd en- achter de
bar- van een overigens weer makkelijk
te verwijderen beschermende vernis
voorzien. Ook in Heerenveen klom hij
zelf op de trap om de plafondschilde
ring in Oenemastate schoon te maken
en te herstellen. Wordt het bureau om
advies gevraagd bij de restauratie van
een woonhuis dan is het ook mogelijk
dat Ina voor de (her)inrichting van het
interieur in actie komt. Het verwerven
en afronden van projecten is vaak een
zaak van lange adem. Het eerste
gesprek wordt gratis gevoerd. Als rode
draad door het werk heen lopen durf
en degelijkheid, gekoppeld aan zuinig
heid. Als de kerktoren al tientallen
jaren scheef staat en het niettemin
vertikt om te vallen, waarom dan een
nieuwe peperdure fundering?
Geen wondermiddelen
Zo is er bij het Bureau ook een gezond
wantrouwen tegen allerlei nieuwe
wondermiddelen, revolutionaire reini
gingsmethoden en dergelijke. Niets
aanwenden wat niet gegarandeerd en
bewezen onschadelijk is voor het
monument. Niets weggooien wat nog
bruikbaar is, zelfs het foldermateriaal
wordt op recycled papier gedrukt.
Ingewijden in de praktijk van het
restaureren weten dat een ruim budget
niet altijd in het belang van het monu
ment is. Er worden dan nog wel eens
zaken verwijderd en vervangen die
nog best enige tijd mee kunnen. Maar
ook een monumentenbezitter, bekneld
tussen voortschrijdend verval van zijn
troetelkind en een krappe portemon
nee, kan iets aan het bureau hebben.
Moeten alle wandschilderingen in één
keer worden gerestaureerd? Je kunt de
financiële pijn ook verdelen en kiezen
voor een fasegewijze aanpak. In veel
gevallen gaat zelfs op dat de advieskos-
ten door de gerealiseerde besparingen
ruimschoots vergoed worden. Theo
Eising spreekt zijn zorg uit over de
afnemende kennis omtrent het histori
sche bouwen bij jonge architecten.
Dat leidt dan bijvoorbeeld tot het
aanbrengen van een veel te harde
pleister op een oude kerkmuur waar
door optrekkend vocht niet kan uittre
den en bij vorst de hele zaak stukvriest.
Wat te denken van betonnen vloeren
en een ronde gietijzeren spiltrap in de
korenmolen te Potsdam (Dld.)?
Volledig verknald naar zijn mening en
dan het prijskaartje dat aan dergelijk
werk hangt.
Kieskeurig is men niet, de orderporte
feuille laat werk aan adellijke behui
zingen en een inventarisatie voor een
woningbouwvereniging zien. Wie wil
weten hoe met zuinigheid en vlijt
huizen zowel als kastelen behouden
worden, is in de stand van het bureau
op Restoration '96 van harte welkom.
U vindt de stand van het Nederlands
Adviesbureau Monumentenzorg
Interieur Architectuur in de Amstelhal
op no. A702.
30