Houtsnijwerker Tico Top legt laatste hand aan Laatste Avondmaal Deelnemers Restoration '96 SASKIASIMON Tico Top restaureert en vernieuwt al 34 jaar houten gevelornamenten consolessnijwerk aan (kerk)interieurs, meubels enzovoort en hij ontwerpt en m,aakt nieuw snijwerk. Tico staat op de komende Restoration Beurs van 10 t/m. 12 oktober in de RAI. Noten Houten sculptuur van Het Laatste Avondmaal, waaraan Tico Top restaureert. In alle stijlen kan Top werken: rococo, de Lodewijk-stijlen, barok, noem maar op. Deze vaardigheid heeft hij zich zelf langzamerhand aangeleerd, door gestaag te oefenen, kennis te vergaren over de onderwerpen en door heel goed te kijken. Zowel particulieren als musea en overheden zoeken zijn werk. Voor een van de prinsessen sneed hij een bovenlicht voor een landhuis. In Oostenrijk siert snijwerk van zijn hand het nieuwe kerkorgel van Diersbach. Tico zet het resultaat van zijn meest recente werk op het tafelblad in zijn atelier in Kruisweg (Gr.): 'Dit is bijna af, een opdracht van de Stichting Oude Groninger Kerken. Het Laatste Avondmaal, een opzetstuk van eiken hout voor de herenbank in de 13 de eeuwse kerk van Saaxumhuizen. Het originele stuk, van A. Walis uit 1830, was in 1974 uit de kerk gestolen. Ik maak nu een kopie aan de hand van foto's. Het is een aparte klus, omdat er gezichten op zitten.' Zuiver handwerk Al het werk wordt uitgevoerd in de werkplaats bij zijn huis, in het Groningse Kruisweg. Daar komen met burijnen, gutsen, trekmessen en beitels de mooiste motieven uit het hout tevoorschijn. Zeer ambachtelijk, het is zuiver handwerk. Giftige stoffen worden niet gebruikt. 'Nooit geen oplosmiddelen, geen afbijtmiddelen. Oude vernis haal ik voorzichtig weg met gereedschap. Lijmen? Bij kostbare reparaties gebruik ik beenderlijm, en anders de eenvoudigste houtlijm. Beenderlijm is niet geschikt in de modern verwarmde huizen. Verder gebruik ik bijenwas en politoer. Ik probeer altijd zo onzicht baar mogelijk te restaureren. Reversibel restaureren (terugbrengen in de toestand waarin je het object ontving, S.), zoals bijvoorbeeld bij schilderijen, dat kan bij meubels haast niet. Dan moet je er weer met de beitel stukken uit gaan halen.' 'Dit is weer iets aparts', Tico komt aanlopen met een glad, zwart stuk hout, het is een onderarmpje met een vuistje. 'Het handje van mijn toen 8- jarige dochter. Het was zomaar een idee. Iemand zocht een versnelling spook voor zijn oldtimer. Zo'n handje als dit is er in gemonteerd. Het is Wengé-hout.' Het knuistje ligt prettig in de hand. 'Waar Wengé-hout vandaan komt? Dat zoek ik op in de bijbel. Nee, niet de Bijbel, hoewel ze meestal beide op tafel liggen. Ik bedoel mijn houtbijbel: Het Houtvademecum1Wengé- hout... uit Zaïre. Heel sterk. Notenhout, daar werk ik ook graag mee, dat heb ik gebruikt voor 10 ambassadeursstoelen voor het Vredespaleis in Den Haag. En het snijwerk voor de kopie van de rococo- zaal in het Rotterdamse Schielandshuis, lijsten en deuren, is uitgevoerd in lindehout. Die schitte rende zaal is in zijn geheel gekopieerd voor Huis ten Bosch in Holland Village in Nagasaki. Dat was alweer een prachtklus.' Zie over Tico Top ook: 'Heemschut' no. 10, oktober 1985, pagina 197. 1 'Het Houtvademecum', S.I. Wiselius, Kluwer Techniek, Deventer, f79,00 (geb.), ISBN 9020129066. 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 29