Houtsnijwerker Tico Top legt laatste hand aan Laatste Avondmaal
Deelnemers Restoration '96
SASKIASIMON
Tico Top restaureert en vernieuwt al 34 jaar houten gevelornamenten
consolessnijwerk aan (kerk)interieurs, meubels enzovoort en hij ontwerpt en
m,aakt nieuw snijwerk.
Tico staat op de komende Restoration Beurs van 10 t/m. 12 oktober in de RAI.
Noten
Houten sculptuur van Het Laatste Avondmaal, waaraan Tico Top restaureert.
In alle stijlen kan Top werken: rococo,
de Lodewijk-stijlen, barok, noem maar
op. Deze vaardigheid heeft hij zich
zelf langzamerhand aangeleerd, door
gestaag te oefenen, kennis te vergaren
over de onderwerpen en door heel
goed te kijken. Zowel particulieren als
musea en overheden zoeken zijn werk.
Voor een van de prinsessen sneed hij
een bovenlicht voor een landhuis. In
Oostenrijk siert snijwerk van zijn hand
het nieuwe kerkorgel van Diersbach.
Tico zet het resultaat van zijn meest
recente werk op het tafelblad in zijn
atelier in Kruisweg (Gr.): 'Dit is bijna
af, een opdracht van de Stichting
Oude Groninger Kerken. Het Laatste
Avondmaal, een opzetstuk van eiken
hout voor de herenbank in de 13 de
eeuwse kerk van Saaxumhuizen. Het
originele stuk, van A. Walis uit 1830,
was in 1974 uit de kerk gestolen. Ik
maak nu een kopie aan de hand van
foto's. Het is een aparte klus, omdat er
gezichten op zitten.'
Zuiver handwerk
Al het werk wordt uitgevoerd in
de werkplaats bij zijn huis, in het
Groningse Kruisweg. Daar komen
met burijnen, gutsen, trekmessen en
beitels de mooiste motieven uit het
hout tevoorschijn. Zeer ambachtelijk,
het is zuiver handwerk.
Giftige stoffen worden niet gebruikt.
'Nooit geen oplosmiddelen, geen
afbijtmiddelen. Oude vernis haal ik
voorzichtig weg met gereedschap.
Lijmen? Bij kostbare reparaties
gebruik ik beenderlijm, en anders de
eenvoudigste houtlijm. Beenderlijm is
niet geschikt in de modern verwarmde
huizen. Verder gebruik ik bijenwas en
politoer. Ik probeer altijd zo onzicht
baar mogelijk te restaureren.
Reversibel restaureren (terugbrengen
in de toestand waarin je het object
ontving, S.), zoals bijvoorbeeld bij
schilderijen, dat kan bij meubels haast
niet. Dan moet je er weer met de
beitel stukken uit gaan halen.'
'Dit is weer iets aparts', Tico komt
aanlopen met een glad, zwart stuk
hout, het is een onderarmpje met een
vuistje. 'Het handje van mijn toen 8-
jarige dochter. Het was zomaar een
idee. Iemand zocht een versnelling
spook voor zijn oldtimer. Zo'n handje
als dit is er in gemonteerd. Het is
Wengé-hout.'
Het knuistje ligt prettig in de hand.
'Waar Wengé-hout vandaan komt?
Dat zoek ik op in de bijbel. Nee, niet
de Bijbel, hoewel ze meestal beide op
tafel liggen. Ik bedoel mijn houtbijbel:
Het Houtvademecum1Wengé-
hout... uit Zaïre. Heel sterk.
Notenhout, daar werk ik ook graag
mee, dat heb ik gebruikt voor 10
ambassadeursstoelen voor het
Vredespaleis in Den Haag. En het
snijwerk voor de kopie van de rococo-
zaal in het Rotterdamse
Schielandshuis, lijsten en deuren, is
uitgevoerd in lindehout. Die schitte
rende zaal is in zijn geheel gekopieerd
voor Huis ten Bosch in Holland
Village in Nagasaki. Dat was alweer
een prachtklus.'
Zie over Tico Top ook: 'Heemschut'
no. 10, oktober 1985, pagina 197.
1 'Het Houtvademecum', S.I. Wiselius,
Kluwer Techniek, Deventer, f79,00
(geb.), ISBN 9020129066.
29