JJbald Elshuis FRANK VROLIJK HTIEKE BÖIWMATER1ALËV CV SCHEVEMNGEN houtsnijdersatelier Steenfabriek Biezeveld levert: IJsselformaat handvorm Rijnformaat handvorm Vechtformaat handvorm Friesche drieling handvorm Hilversums formaat handvorm Utrechts plat handvorm Profielen handvorm Vormstenen handvorm Plavuizen handvorm Kloosterformaten handvorm en alle andere bakstenen voor restauratie op maat. Steenfabriek Biezeveld B.V. •Bij de kleurkeuze moet men er rekening mee houden, dat bouwmaterialen zijn vervuild, Het contrast tussen oud en nieuw wordt anders veel te groot, Niet zomaar peuteren in verflagen Interessant was ook de lezing van de heer Jonker, werkzaam als schilder/ restaurateur. Ook deze stelde dat het zomaar peuteren in verflagen niet zinvol is. Men moet kennis hebben van bouwstijl, decoratie- en imitatie technieken. Onregelmatigheden in de verf zouden dan niet als sporen van een hout- of marmerimitatie herkend worden. Jonker zette uiteen welke technieken er zijn om verflagen ter plaatse te onderzoeken, zoals het met een mesje uitkrabben van 'kleurtrap- pen' om laag voor laag naar de drager (de ondergrond) af te dalen. De zoge heten 'vensters' zijn grotere openin gen in het verfpakket om een betere indruk van overschilderde decoraties en afbeeldingen te krijgen. Fascinerend was zijn verhaal over de ontdekking van een schildering op Kasteel Slangenburg. Na het aanbren gen van een venster in een dik pakket verf stond Jonker plots oog in oog met de Godin Flora. Overigens kampen schilders/restaura- teurs nog weieens met een probleem. Wat te doen als er meerdere schilde ringen over elkaar zijn aangebracht? Moet de onderste schildering, ten koste van de andere afbeeldingen, worden blootgelegd? De fascinatie voor 'het oorspronkelijke' is echter groot. Het is een dilemma waar voor alsnog geen goede oplossing voor bestaat. Ook bij gewoon verfsporenonderzoek bestaat de neiging alleen de onderste verflaag interessant te vinden maar in dit geval zouden alle verfsporen toch gedocumenteerd en opgeslagen kunnen worden voor het algemeen onderzoek naar historisch kleurge bruik. Helaas gebeurt dat nog zo weinig. Drs. Olga van der Klooster is architec tuurhistorica en kleurenadviseur Noten 1 Standgroen is een mengsel van Berlijns blauw met chromaatgeel. Chromaatgeel werd pas in 1809 ontwikkeld! Zie ook: 'Een verzameling van schildersmateria len uit de eerste helft van de 19de eeuw', dokto- raalscriptie van Dr. E.B.F. Pey, Nijmegen 1985 De term 'stand' slaat niet op het bindmiddel 'standolie' maar betekent 'houdbaar' of'duur zaam' 2 Tijdens mijn onderzoek inventariseerde ik ondermeer het zogeheten 'kastje van Hafkenscheid' (1772-1846). Daarin bevindt zich de oudste en meeste complete verzameling van kleurstoffen en pigmenten. Aan de hand daarvan kon ik de kleur van het pigment Spaansgroen vaststellen. Het pigment is hier en daar nog te koop, vandaar dat ik met lijnolie en loodwit kon experimenteren. (O.v.d.K.) houtsnijwerk opdracht restauratie 2e Oosterparkstraat 222 1092 BV Amsterdam telefoon 020 -6948507 Specialiteit in oude restauratie-steen voor historische gebouwen, kerken, huizen e.d. Plavuizen, gebruikt Marmer, marmeren Schouwen, Hekken, Tegels, Trapspijlen, Sierankers, etc. KOPPELSTOKSTRAAT 120 TEL. 070-3550149 opslagterrein Hellingweg Tel. 070-3550831 Ha Fabriek van handvormstenen en verglaasde plavuizen Lange Weistraat 25 5331 LH Kerkdriel Telefoon 0418-631719 B.g.g. 077-4742920 30

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 30