Delen overleden heiligen 'medisch' genuttigd Judith Schuyf hield lezing voor 'Oude Groninger Kerken' over heidens Nederland: Op 24 februari hield de Stichting Oude Groninger Kerken haar jaarlijkse donateursvergadering, in de Martinihal te Groningen. Na het officiële gedeelte leidde dr. Judith Schuyf de donateurs de weg in heidens Nederland. Een verrassend verhaal. SASKIASIMON Sarcofaagdeksel met slijpsleuven in Wehe. (foto Ferdie Kies). Heidens Nederland Zij deed aan de Rijksuniversiteit van Utrecht onderzoek naar de zichtbare restanten van het niet-christelijke verleden van Nederland. Haar publi catie hierover verscheen in 1995. Het verhaal en de geprojecteerde beelden gaven een idee van het voor christelijke leven (vóór ca 800) in onze streken. We krijgen een beeld van een sterk met de natuur verbonden bestaan, met nadruk op de seizoenen en verering van de voorouders. Een leven waarin zwanen, zonneraderen en de smid belangrijk zijn. Dat de Kelten en Germanen mensenoffers brachten, wordt niet ontkend door mevrouw Schuyf, maar de gruwelverhalen hier over lijken toch vooral bedacht te zijn door sensatieschrijvers en ideologi sche bestrijders van het heidendom. De voorouderverering, de cultus van het paard, de rituelen rond de dood, met de uitgebreide eet- en drinkgela gen op de begraafplaats, en het geloof dat de doden als levende lijken kunnen terugkeren, zijn fel bestreden door de kerk. Andere gebruiken (de feestda gen, de kerstboom) zijn overgenomen of aangepast. De voorouderverering is desondanks nog lang doorgegaan, tot in de 16de/17de eeuw. Ook gruis grafkist voldeed Een ander gebruik, dat lang bleef bestaan, was het, medicinaal, nuttigen van deeltjes van een overleden heilige. Wanneer die al genuttigd was, voldeed ook uitgekrast gruis van de grafkist, of steenschraapsel van heilige stenen, later van stenen op heilige plekken. Op deze wijze zijn diepe voren uitgeslepen in muren van de Groningse kerken van Loppersum, Wehe en Termunten. De heidense heiligdommen waren in het begin vaak niet meer dan plekken in de open natuur. Aanbeden werden stenen, bomen, en de overgangsplaat sen tussen hemel en aarde (bergen, heuvels) of tussen onderwereld en bovenwereld (bronnen, moerassen). In het veen bij Barger Oosterveld in Drenthe is in de jaren vijftig een zeer eenvoudig tempeltje gevonden, een open constructie van hout, met een kring veldkeien er omheen, als schei ding van de wereldse en sacrale ruimte. Het tempeltje was gelegen aan het begin van een 'knuppelpad', een van samen gebonden houten palen vervaardigde loopbrug door het moeras. Uitgestrekte gebieden in het huidige Groningen en Drenthe waren door een netwerk van dit soort paden verbonden. Het boek van Judith Schuyf behandelt uiteraard veel meer over het onderwerp dan het hierboven geschetste. De schrijfster wijst u letterlijk de weg in heidens Nederland: aan de hand van haar beschrijvingen kunt u de heilige plekken zelf vinden. Dr. J. Schuyf: Heidens Nederland - Zichtbare overblijfselen van een niet-christelijk verleden. Uitgeverij Matrijs, Utrecht, 1995. ISBN 90-5345-063-7 Prijs: 29,95. Saskia Simon is PR-medewerker van Heemschut Groningen Met 44 bezittingen in 15 Groningse gemeenten (waaronder niet alleen de 41 kerken, maar ook o.a. vrij staande torens, pastorieën, kerk hoven en een kanaaloever) is dé Stichting Oude Groninger Kerken in de provincie Groningen een factor van betekenis. En nog steeds worden kerken aangeboden aan de Stichting. Al met al is de Stichting Oude Groninger Kerken positief gestemd over haar werk in de toekomst. In de grotere rol die in het nieuwe monu mentenbeleid is weggelegd voor de provincies ziet zij mogelijkheden om op provinciaal niveau coördina tie tot stand te brengen en gericht actie te voeren. Of dit betekent dat de Stichting bereid is een overkoe pelende en leidende rol op zich te nemen in de provinciale monu mentenzorg is nog niet duidelijk. Vervolg van pag. 7 kunnen de huizen die er nu staan, in principe blijven staan, eventueel met aanpassingen tegen genoemde geluidshinder. Maar alles hangt af van hoe de politiek hier gaat beslissen 2 8 maart wordt er een voorbereidings- besluit genomen over het gebied in de commissie RO. Radiaire structuur: Een aantal straten loopt in concentrische cirkels rondom het centrum van de wierde. Vanuit dit centrum gaan, als stralen van de zon, andere paden de landerijen in. De woningen en boerderijen staan met hun voorkant naar het centrum gericht. Weiwerd was, met Spijk, het gaafste voorbeeld van dit type. Van dit type dorpen zijn er in Groningen maar vijf. Zie over Weiwerd: 'Heemschut' nrs. 5 (pag. 38), 1995 en 1,1996 (pag. 5), over Groningse wierden: 'Heemschut' nr. 3/1993. Saskia Simon, PR-medewerker Heemschut Groningen 28

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 28