Architectuur en stedelijk detail in het 17de eeuwse Delft i Museum het Prinsenhof in Delft heeft een opmerkelijke tentoonstelling van het werk van 1 le-eeuwse Delftse schilders, tijdgenoten van Vermeer, naar drie thema's ingericht: architectuur, stadsgezichten en genre. De expositie, die loopt tot 3 juni, geeft niet alleen een fraai overzicht van het grote belang van Delftse schilderkunst, maar ook een goed beeld van het bouwen en wonen in die tijd. HANS BOLLEBAKKER Tedëi {fttmetrïix ao. 'jie 1 Plattegrond van Boxhorn. Begin 17de-eeuw. Gemeentelijke archiefdienst Delft. (zie: De Hollandse samenleving in de tijd van Vermeer, Haks en Van der Sman p. 41 Architectuur Het werk van Gerard Houckgeest en Emanuel de Witte richt zich voorname lijk op kerkgezichten. De ontdekking van het perspectief wordt vooralsnog toegeschreven aan de Florentijnse bouwmeester Filippo Brunelleschi (1377-1446), architect van wat mondiaal beschouwd wordt als het meest pure voorbeeld van renaissance bouwkunst: de Augustijnenkerk op de linkeroever in Florence, de Sancto Spirito (1444). In afwijking van diens uitgangspunten en de uit Italië afkom stige tractaten met perspectiefwetten - in Noord Europa door onder andere Albrecht Dürer (1471-1528) beschre ven en gepubliceerd in 1525 onder de titel: 'Underweysung der Messung' - experimenteert Houckgeest met nieuwe perspectief constructies [zie: Van Berkel]. Hij verlaat het principe van het centraal perspectief waarbij het verdwijnpunt op een centrale plaats binnen de voorstelling wordt gekozen en kiest voor het overhoeks- perspectief met twee zichtlijnen en verdwijnpunten buiten de voorstel ling. Emanuel de Witte had, anders dan Houckgeest, niet primair aandacht voor de zuivere constructie van de architectuur, doch richt zich vooral op de lichtval die het kerkinte rieur van zijn somberheid ontdoet. Het aardige is dat de Oude en Nieuwe Kerk nu nog bestaan en de toeschou wer het 17de-eeuwse beeld van in- en exterieur met eigen waarneming kan aanvullen. Interessant is ook te zien hoe het kerkgebouw fungeert als ontmoetingsplaats in het dagelijks leven: kinderen worden er gezoogd, honden lopen vrijelijk rond. De vele afgebeelde, doch niet meer aanwezige wapenschilden geven een beeld van de geschiedenis van families en stad. Gezichten óp Delft Het deel met gezichten op Delft geeft een indruk van het bouwen, soms ook van details en van de stedebouwkun- dige context en samenhang. Een belangrijke plaats wordt ingenomen door Carel Fabritius, aanvankelijk timmerman, later leerling van Rem,brandt, die de bij perspectief meer gebruikelijke hoek van 90 graden verruilt voor een speciaal perspectief effect door toepassing van een hoek van 120 graden en deze benut voor genrevoorstellingen in stedelijke omgeving. Het aldus ontstane ruim- teëffect versterkt hij door licht-donker contrasten. Daniël VosmaerwexVxe. wel samen met Fabritius doch koos anders dan deze voor een meer horizontaal gerichte compositie waaraan torens verticale accenten verleenden. Veel afbeeldingen van huizen en binnen plaatsen zijn te zien van de hand van Pieterde Hooch zorgvuldig opgebouwd 'volgens de wetten van het perspectief, de constructie wordt benadrukt door de regelmatige patronen in de vloer; illusionistische effecten en experimen ten met licht en perspectief kenmer ken het oeuvre'. Ook hier is het aardige dat het 17 de- eeuwse silhouet en stadsbeeld nog goed herkenbaar is. De contouren van de plattegrond van Delft zijn sinds de kaart van Jacob van Deventer (ca 1560) in de 17de eeuw nauwelijks veranderd zoals de platte grond van Boxhorn uit begin 17de 26

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 26