Restoration '96
MMm
Literatuur
10 tot en met 12 oktober 1996,
Amsterdam RAI
Het lichtschip Noord Hinder in de haven van Scheveningen.
naar gelang de ligplaats. In totaal zijn
er dertien lichtschepen in ons land
gebouwd, waarvan er één naar Suriname
ging. Het laatste lichtschip kwam in
1963 gereed.
In 1971 werd het lichteiland Goeree
geplaatst. Het was de eerste vaste
Nederlandse vuurtoren op zee.
Daarmee was ook het lot van de nog
resterende, inmiddels volledig geauto
matiseerde, lichtschepen bezegeld.
Van de laatste drie lichtschepen ging
de 'Texel' in het najaar van 1991
verloren: het schip sloeg los in een
storm en strandde bij Petten. Het
bleek onherstelbaar beschadigd, de
lichttoren kon worden behouden. Die
ging naar het Maritiem Museum in
Den Helder. De 'Texel' werd vervan
gen door een reserve-lichtschip dat
dezelfde naam kreeg. Maar ook de
resterende lichtschepen zijn buiten
bedrijf gesteld in de eerste helft van
de jaren negentig.
In 1994 werd de Stichting Historie
van de Kustverlickting opgericht, die
probeert het lichtschip nummer 12 te
behouden als museumschip. Dit licht
schip werd in maart 1994 weggesleept
van zijn ligplaats, negentig kilometer
ten westen van Hoek van Holland. Het
werd vervangen door moderne licht
boeien met radar. Momenteel ligt het
schip in Hellevoetsluis. Verder bevindt
zich nog een tweede lichtschip, de
nummer 10, op Terschelling. De stich
ting probeert ook dit schip te behouden.
Uitstervend beroep
Vuurtorenwachter is inmiddels een
uitstervend beroep. Alle nog in bedrijf
zijnde vuurtorens zijn volledig geauto
matiseerd. De vuurtorenwachter heeft
dus geen omkijken meer naar de
verlichting. Wel zijn er andere taken,
zoals het bewaken van de veiligheid
langs de kust.
Jarenlang is er heftig gediscussieerd
over de bezetting op de Nederlandse
vuurtorens. De vroegere ministers
Smit-Kroes en Maij-Weggen (verkeer
en waterstaat) wilden het aantal vuur
torenwachters sterk beperken, omdat
nieuwe informatiesystemen en organi
saties als de Kustwacht hun werk
nagenoeg overbodig maakten. De
vuurtorenwachters stelden daar tegen
over dat moderne technologie niet in
staat is mensen in nood te redden. Als
voorbeeld daarvan wordt het ongeluk
van 14 april 1994 met de viskotter
Anne-Jenny genoemd, die voor
Schiermonnikoog in de problemen
kwam. De vuurtoren was niet bezet
tijdens het ongeluk, dat aan de drie
opvarenden van de 'Anne-Jenny' het
leven kostte.
Vorig jaar heeft minister Jorritsma
(verkeer en waterstaat) beslist dat de
vuurtoren op Schiermonnikoog weer
24 uur per etmaal wordt bezet, vooral
ook voor de begeleiding van de
scheepvaart van en naar Lauwersoog.
De gietijzeren vuurtoren van Scheveningen.
De torens op Ameland en Texel
blijven overdag bezet, voornamelijk
ten behoeve van de recreatie.
Het huidige vuurtorenbestand zal
blijven, zo laat het zich aanzien. Een
flink aantal torens doet in aangepaste
vorm nog dienst, ook al zijn de meeste
onbemand. Andere hebben de status
van monument verworven. Bovendien
zijn de vuurtorens in ons land in toene
mende mate van belang voor recreatie
en toerisme. En ook dat draagt bij tot
het behoud van deze karakteristieke
getuigen van het verleden.
CrommelinLiesbeth en Van Suchtelen,
HNederlandse vuurtorens, uitg.
Heuff, Nieuwkoop,1978.
Gerardts, W.Kaap op Engelsmanplaat
van ondergang gered, De Uitkijk,
nieuwsbijlage ANWB-Water-
kampioen 18 febr. 1995.
Kapsenberg, Barbara S.Uit ijzer
gegoten, beeld van de Deventer
ijzergieterij Nering Bogel, uitgeverij
Terras, Zutphen, 1982.
Ned. Vuurtoren Vereniging:
Vuurtorens.
Spek, R. van derVuurtorens van
Nederland en Nederlands Indië, uitg.
museum Scheveningen, oktober 1990.
Veen, Romke van der. Vuurtorens, uitg.
De Boer Maritiem, 1981.
Stichting wil laatste lichtschepen
behouden (strooikop).
Restauratie en conservering van
ons cultureel erfgoed, oftewel de
toekomst van ons verleden. Daar
draait het om bij de beurs Restoration
96 die van donderdag 10 tot en met
zaterdag 12 oktober 1996 opnieuw
plaatsvindt in de RAI in Amsterdam.
Op de deelnemerslijst prijken onder
andere restauratoren, conservatoren
en gespecialiseerde bedrijven met de
nieuwste behouds- en onderhouds
technieken en produkten.
Congressen en symposia
Traditiegetrouw vinden tijdens
Restoration verschillende congressen
en symposia plaats. Zo organiseert
de sectie Behoud en Beheer van de
Nederlandse Museum Vereniging een
congres voor museummedewerkers op
10 oktober en komt er een symposium
van de stichting 1996 Jaar van het
Industrieel Erfgoed.
Openingstijden en toegangsprijzen
Restoration 96 is open van 10 tot en
met 12 oktober 1996. De openings
tijden zijn donderdag en vrijdag van
11.00 tot 20.00 uur. Op zaterdag sluit
de beurs om 18.00 uur. De toegangs
prijs bedraagt f20,- per persoon.