Restoration '96 MMm Literatuur 10 tot en met 12 oktober 1996, Amsterdam RAI Het lichtschip Noord Hinder in de haven van Scheveningen. naar gelang de ligplaats. In totaal zijn er dertien lichtschepen in ons land gebouwd, waarvan er één naar Suriname ging. Het laatste lichtschip kwam in 1963 gereed. In 1971 werd het lichteiland Goeree geplaatst. Het was de eerste vaste Nederlandse vuurtoren op zee. Daarmee was ook het lot van de nog resterende, inmiddels volledig geauto matiseerde, lichtschepen bezegeld. Van de laatste drie lichtschepen ging de 'Texel' in het najaar van 1991 verloren: het schip sloeg los in een storm en strandde bij Petten. Het bleek onherstelbaar beschadigd, de lichttoren kon worden behouden. Die ging naar het Maritiem Museum in Den Helder. De 'Texel' werd vervan gen door een reserve-lichtschip dat dezelfde naam kreeg. Maar ook de resterende lichtschepen zijn buiten bedrijf gesteld in de eerste helft van de jaren negentig. In 1994 werd de Stichting Historie van de Kustverlickting opgericht, die probeert het lichtschip nummer 12 te behouden als museumschip. Dit licht schip werd in maart 1994 weggesleept van zijn ligplaats, negentig kilometer ten westen van Hoek van Holland. Het werd vervangen door moderne licht boeien met radar. Momenteel ligt het schip in Hellevoetsluis. Verder bevindt zich nog een tweede lichtschip, de nummer 10, op Terschelling. De stich ting probeert ook dit schip te behouden. Uitstervend beroep Vuurtorenwachter is inmiddels een uitstervend beroep. Alle nog in bedrijf zijnde vuurtorens zijn volledig geauto matiseerd. De vuurtorenwachter heeft dus geen omkijken meer naar de verlichting. Wel zijn er andere taken, zoals het bewaken van de veiligheid langs de kust. Jarenlang is er heftig gediscussieerd over de bezetting op de Nederlandse vuurtorens. De vroegere ministers Smit-Kroes en Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) wilden het aantal vuur torenwachters sterk beperken, omdat nieuwe informatiesystemen en organi saties als de Kustwacht hun werk nagenoeg overbodig maakten. De vuurtorenwachters stelden daar tegen over dat moderne technologie niet in staat is mensen in nood te redden. Als voorbeeld daarvan wordt het ongeluk van 14 april 1994 met de viskotter Anne-Jenny genoemd, die voor Schiermonnikoog in de problemen kwam. De vuurtoren was niet bezet tijdens het ongeluk, dat aan de drie opvarenden van de 'Anne-Jenny' het leven kostte. Vorig jaar heeft minister Jorritsma (verkeer en waterstaat) beslist dat de vuurtoren op Schiermonnikoog weer 24 uur per etmaal wordt bezet, vooral ook voor de begeleiding van de scheepvaart van en naar Lauwersoog. De gietijzeren vuurtoren van Scheveningen. De torens op Ameland en Texel blijven overdag bezet, voornamelijk ten behoeve van de recreatie. Het huidige vuurtorenbestand zal blijven, zo laat het zich aanzien. Een flink aantal torens doet in aangepaste vorm nog dienst, ook al zijn de meeste onbemand. Andere hebben de status van monument verworven. Bovendien zijn de vuurtorens in ons land in toene mende mate van belang voor recreatie en toerisme. En ook dat draagt bij tot het behoud van deze karakteristieke getuigen van het verleden. CrommelinLiesbeth en Van Suchtelen, HNederlandse vuurtorens, uitg. Heuff, Nieuwkoop,1978. Gerardts, W.Kaap op Engelsmanplaat van ondergang gered, De Uitkijk, nieuwsbijlage ANWB-Water- kampioen 18 febr. 1995. Kapsenberg, Barbara S.Uit ijzer gegoten, beeld van de Deventer ijzergieterij Nering Bogel, uitgeverij Terras, Zutphen, 1982. Ned. Vuurtoren Vereniging: Vuurtorens. Spek, R. van derVuurtorens van Nederland en Nederlands Indië, uitg. museum Scheveningen, oktober 1990. Veen, Romke van der. Vuurtorens, uitg. De Boer Maritiem, 1981. Stichting wil laatste lichtschepen behouden (strooikop). Restauratie en conservering van ons cultureel erfgoed, oftewel de toekomst van ons verleden. Daar draait het om bij de beurs Restoration 96 die van donderdag 10 tot en met zaterdag 12 oktober 1996 opnieuw plaatsvindt in de RAI in Amsterdam. Op de deelnemerslijst prijken onder andere restauratoren, conservatoren en gespecialiseerde bedrijven met de nieuwste behouds- en onderhouds technieken en produkten. Congressen en symposia Traditiegetrouw vinden tijdens Restoration verschillende congressen en symposia plaats. Zo organiseert de sectie Behoud en Beheer van de Nederlandse Museum Vereniging een congres voor museummedewerkers op 10 oktober en komt er een symposium van de stichting 1996 Jaar van het Industrieel Erfgoed. Openingstijden en toegangsprijzen Restoration 96 is open van 10 tot en met 12 oktober 1996. De openings tijden zijn donderdag en vrijdag van 11.00 tot 20.00 uur. Op zaterdag sluit de beurs om 18.00 uur. De toegangs prijs bedraagt f20,- per persoon.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 24