Nationaal platform industrieel erfgoed Monumentenstatus paardetramremise Staatssecretaris Nuis wil: Staatssecretaris Nuis (cultuur) kijkt uit naar een nationaal platform voor industrieel erfgoed. De tijd is er rijp voor.zo zei hij op de openingsmanifestatie van het jaar voor het industrieel erfgoed, gehouden in de monumentale Van Nelle-fabriek in Rotterdam. Nu is constateerde dat met 1996 als jaar van het industrieel erfgoed de vier jarige periode van het Projectbureau Industrieel Erfgoed (PIE) voorbij is. Dat betekent overigens niet dat de overheid er dan helemaal niet meer bij betrokken is, zo zei hij, we moeten er voor waken dat de in vier jaar opge bouwde kennis en ervaring niet verlo ren gaat. De staatssecretaris drukte zijn toehoorders - vertegenwoordigers van de zestig organisaties die in ons land actief zijn op het terrein van het indus trieel erfgoed - op het hart dat herbe stemming van industrieel erfgoed heel wezenlijk is. 'Zonder zo'n tweede leven is een monument onherroepelijk ten dode opgeschreven.' Na het in ontvangst nemen van Peter Nijhofs boek '101 industriële monumenten' verklaarde Nuis het jaar van het industrieel erfgoed voor geopend. Eerder had mevrouw mr. F. G. van Diepen-Oost, voorzitter van het bestuur van de stichting Jaar van het Industrieel Erfgoed, geconstateerd dat er groei zit in de belangstelling voor dit erfgoed. 'Het is echter nog niet vanzelfsprekend dat ook monu menten van bedrijf en techniek worden beschermd', zo constateerde zij. Wethouder ir. H. Meijer van Rotterdam, die het gemeentelijk monumentenbeleid in zijn portefeuille heeft, zei dat er breed overleg gaande is over de toekomst van het Van Nelle- gebouwnu Sarah Lee/Douwe Egberts op termijn het gebouw verlaat. De Van Nelle-fabriek is niet alleen een industrieel monument van formaat, maar ook een hoogtepunt in de archi tectuurhistorie. De wethouder gaf vervolgens zijn visie op het industrieel erfgoed in de Rotterdamse haven, waar het nogal wat risico's loopt omdat de haven leeft en dus nostalgische gevoelens, die zo passen bij industrieel erfgoed, ontbeert. Er is nogal wat verloren gegaan, maar ook zijn er successen geboekt, zoals bij voorbeeld de transformatie van het vroegere HAL-gebouw op de Kop van Zuid in het hotel New York. Veel activiteiten Het programma van het jaar van het industrieel erfgoed vermeldt een groot aantal activiteiten. Vaak is daarvoor aangeknoopt bij bestaande dagen, zoals het nationaal museum weekend (20 en 21 april), de landelijk fietsdag (11 mei), de nationale stoomtreindag (16 mei), de dag van de architectuur (29 juni) en de open monumentendag (14 september). In de Wetenschap- en Techniekweek (6-12 oktober) worden rond het thema 'beweging' speciale wandelingen opgezet. Op de Restoration Beurs '96 in de RAI (10-12 oktober) wordt een symposium over de herbestemming van industrieel erfgoed gehouden. Ook zijn er met grote regelmaat provinciale evene menten. In het najaar komt Teleac met de twaalfdelige televisieserie 'Industrieel erfgoed'. Wiho Burgers De voormalige paardetramremise in Amsterdam. In het voorjaar van 1994 ontdekten bewoners, geholpen door het dr. Cuypersgenootschap, tussen het Vondelpark en de Overtoom een oude paardetramremise. De gebouwen liggen wat verscholen achter Overtoom nr. 373 en zijn te bereiken via een smal straatje. De neoclassicisti sche remise werd in 1876 gebouwd in opdracht van de toenmalige AOW (de Amsterdamse Omnibus Maatschappij), de voorloper van het huidige GVB. Het ontwerp was van de bekende architect A.L. van Gendt (o.a. Concertgebouw, Stadsschouwburg en Hollandse Manege). De remise is dan ook een geliefde achtergrondlocatie voor historische films en TV-opnamen. Omwonenden kwamen op het spoor toen plotseling plannen bekend gemaakt werden om hier nieuwbouw neer te zetten. Er bleek al een aanvraag te liggen om alles te slopen. Ze hebben een jaar lang via inspraak bij het stads deel gepleit om de paardetramremise te behouden, echter zonder resultaat. Daarop hebben de omwonenden in maart 1995 zelf een aanvraag tot plaat sing op de Gemeentelijke Monumentenlijst ingediend. Het Bureau Monumentenzorg advi seerde hierover positief. Uiteindelijk besloot in het najaar de deelraad Oud- West om samen met Monumenten zorg een haalbaarheidsonderzoek te laten doen naar exploitatiemogelijkhe den van deze industriële gebouwen. Ondertussen is het resultaat van dit onderzoek beschikbaar gekomen. De conclusie is dat restauratie in principe wel degelijk mogelijk is. Er wordt nu overleg gevoerd met de eigenaar door het Stadsdeel Oud-West en Monumentenzorg. Ter ondersteuning van deze initiatieven werd in novem ber jl. de 'Vereniging tot behoud van de paardetramremise' opgericht die als doelstelling heeft om de restauratie in 19de eeuwse stijl van deze bijzonder sfeervolle remise te bevorderen door middel van onderzoek, publiciteit en overleg met overheid en deskundigen. Uw ideeën over een nieuwe invulling van de remise gaarne inbrengen bij de vereniging. Voor inlichtingen, folder en lidmaatschap bel tel. 020-6837890 en 020-6833106. Hopelijk weet de stad Amsterdam dit industrieel erfgoed voor het nageslacht te bewaren als een getuigenis van inno vatie en pioniersgeest uit de begintijd van het stedelijke openbaar vervoer. W. Wolthers is bestuurslid van de Vereniging tot behoud van de paarde tramremise 18

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 18