Buitenplaats Groeneveld. Knipoogje Gelukkig echter had Vrouwe Fortuna nog een verrassing achter de hand en met een knipoogje onthulde zij tijdens de restauratie nog een toepasselijk cadeautje. Dat was een serie land schappen op de wandbespanningen van de grote zaal in het zogenoemde corps de logisch, met een oppervlakte van ongeveer 55m2, waarvan niemand het bestaan had kunnen vermoeden. Ten behoeve van de filmopnamen over Appel's werk waren de muren geheel zwart gemaakt, maar al gauw bleek dat onder de haveloze wandbe- kleding en meerdere verflagen een effen blauwe beschildering met bloe menrand aanwezig was, die de moeite waard leek om te conserveren. In Heemschut van maart 1986 heeft de restaurateur Jelle Otter hier een inte ressant verslag over geschreven: één van zijn medewerkers had gemerkt dat het doek met handgesmede spijkers, dus niet de ronde draadnagels van tegenwoordig, op de houten omlijs ting was vastgemaakt, en dus terug moest gaan tot het begin van de 18de eeuw. Bij nader onderzoek kwamen er onder de blauwe verf vier grote arca disch aandoende landschappen met mensen, vee, bossen en ruïnes te voor schijn. Bovendien vond men ter weerszijden van de doorgang naar de achterkamer twee grote portretten van wat wel de eigenaar en zijn vrouw moesten zijn. De vrouw is verkleed als herderin en de man poseert in vol ornaat en kijkt ons hooghartig aan met op de achtergrond een stukje van het huis met fronten waarop - helaas onduidelijk - het familiewapen is aangebracht. Straalmachine Er werd ten slotte besloten dit alles terug te halen uit de vergetelheid door de bovenlagen te verwijderen. Dat was een werk dat jaren heeft geduurd en waarvoor een speciaal voor dat doel ontworpen straalmachientje voor zeer fijn stof moest worden toegepast. De twee portretten zijn wat betreft de stijl en wijze van schilderen van dezelfde hand als de vier grote landschappen. Maar van wie? De vraag wie de schil der was, zal bij vele van de ongeveer 600.000 bezoekers die Groeneveld sinds de opening in 1983 al hebben bezocht zeker zijn opgekomen, maar de charmante informatrices van het kasteel hadden daarop tot dusver nog geen antwoord. Gelukkig gaat dat nu veranderen. Signatuur Op één van de landschappen is, merk waardig genoeg op een deur die later in het schilderwerk moet zijn uitge sneden om in een aangebouwde zijzaal te komen, een handtekening ontdekt, die echter ondanks alle voorzorgs maatregelen toch bij de restauratie voor een deel verloren was gegaan. Gissingen waren er genoeg, maar wat er precies stond bleef aanvankelijk een raadsel. Na veel zoeken is ten slotte een op behangselschilderingen gespe cialiseerde kunsthistoricus gevonden in de persoon van drs. R. Hamianni van het Kunst historisch Instituut van de Universiteit van Leiden die tezamen met drs. Ch. Dumas en mevrouw drs. C.A. Wansink van het Rijksmuseum voor Kunsthistorische documentatie in Den Haag de signa tuur heeft weten te ontcijferen. Bezoekers van Groeneveld kunnen zich ervan overtuigen dat dit niet eenvoudig was, maar als men wel eens van een schilder genaamd Hieronymus Lapis heeft gehoord en goed let op de kleurverschillen met het omringende schilderwerk, blijkt dat er inderdaad geen twijfel mogelijk kan zijn. Venetiaan Wie was deze Lapis? In ons land is hij eigelijk alleen als portretschilder bekend. Hoewel hij ook is genoemd als decoratieschilder, is dergelijk werk van hem weinig aangetroffen. Gelukkig weten we wat meer over zijn leven uit een artikel dat de genealoog W.J.J.C. Bijleveld 'm 1939 plaatste in de mededelingen van het Historisch Instituut te Rome. De in 1723 geboren Hieronymus Lapis was een Venetiaan die om het geloof naar de Nederlanden was gevlucht. In 1758 werd hij ingeschreven als lid van het Haagsche Schildersgilde, en in 1760 kreeg hij de meestertitel. Hij werkte in Delft, Rotterdam en Den Haag, waar hij in 1798 in grote armoede stierf. 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 27