De raadsels van Groeneveld Gevecht op de Maasbrug tijdens de inname van Maastricht door de Spanjaarden in 1579. Prent uit ca 1700 van Jan Kuyken. Opschrift prent: "Maastricht door den prins van Parma stormender handt overweldight in den jaar MDLXXIX, den 29 van Julius." van een jachthaven en de inrichting van de dagstranden. Initiatiefnemer van het project was de Pietersplas B.V., een particuliere organisatie die het gehele ontwikkelingsproject zou gaan leiden. Pietersplas B.V. had niet alleen de omliggende wateren van ca. 100 ha. van de provincie aangekocht, ook verplichtte ze zich het in vervallen staat verkerende monumentale complex De Hoogenweerth met diverse aanhorigheden in zijn totaliteit te restaureren. Met de Limburgse Monumentenstichting werd een restauratie-overeenkomst gesloten. De restauratie werd in het najaar van 1993 voltooid en het complex werd ingepast in het breder plan van de Pietersplas B.V. Op de grote binnen hof werden tennisbanen aangelegd en in de voormalige bijgebouwen werden havenkantoren gevestigd. Het hoofd gebouw zou gaan functioneren als vergadercentrum annex restaurant voor de gegoede middenklasse. De laatste restauratie was tevens de meest ingrijpende, vooral in het hoofd gebouw. Voor de nieuwe functies was het noodzakelijk vooral het interieur te veranderen. De gehele zolder werd vervangen, de bovenverdieping geren oveerd, de monumentale trappartij 180 graden gedraaid, en er werden vooral op de benedenverdieping een aantal muren weggehaald om de ruimten te vergroten. Met de laatste restauratie kreeg De Hoogenweerth weer een nieuwe bestemming, weliswaar een geheel andere dan voorheen. Voor de toekomst moest een hoge prijs worden betaald. Maar het uiteindelijk resultaat was dat het complex bleef bestaan. Daarmee bleef een karakteristiek gebouw in het Limburgse landschap bewaard voor het nageslacht. Henk Vaessen is auteur van het boek over De Hoogenweerth, dat het kom.end voor jaar verschijnt in de reeks Maastrichts Silhouet. M.G. WAGENAAR HUMMELINCK In maart 1986publiceerde Heemschut een artikel over de prachtige schilderingen, die in de 1980 tijdens de restauratie van de buitenplaats Groeneveld in Baarn achter de haveloze wandbekleding en verflagen te voorschijn kwamen. Onlangs is ontdekt wie de schilder van de fraaie landschappen en portretten is geweest. De heer M.G. Wagenaar Hummelinck onthult dit raadsel hieronder. Als Groeneveld in Baarn niet op de monumentenlijst had gestaan, was er van het prachtige landgoed waar schijnlijk niet veel terecht gekomen. In 1910 verwierf Staatsbosbeheer de 131 ha grote buitenplaats van de nazaten van Joan Huydecoper, die er in 1795 was gaan wonen. Decentralisatie en priva tisering waren toen nog niet zo in de mode en men vond het belangrijk om van Staatswege het landgoed met zijn fraaie bossen en rijke historie in stand te houden. Het huis werd aanvankelijk verhuurd aan de familie Colson, die er een gastvrij ontmoetingsoord van maakte voor kunstenaars. Cees Nooteboom, Boeli van Leeuwen en Ewald Vanvugt schreven er hun eerste verha len en Jan Vrijman maakte er zijn beroemde film 'de werkelijkheid van Karei Appel'. Maar het gebouw raakte steeds meer in verval en Staatsbosbeheer zocht wanhopig naar een instantie die in staat was de nood zakelijke restauratie op zich te nemen. Het was echter een gelukkige omstan digheid dat zowel Staatsbosbeheer als de Bosbouwvereniging treurden over het feit dat er in Nederland geen bosbouwmuseum meer bestond. Toen er een plan ter tafel kwam om van Groeneveld een centrum voor bos, natuur en landschap te maken, waarin bovendien ook nog iets van de relatie tussen natuur en cultuur tot uiting kon komen, besloot het Ministerie van landbouw het maar zelf te doen. Het gebouw werd door het architec tenbureau ir. T. van Hoogevest uit Amersfoort en de B. V. Woudenberg uit Ameide prachtig gerestaureerd, maar de kosten van dit culturele hoog standje die ver over de tien miljoen gulden liepen, vielen bitter tegen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 26