Zeldzame fabrieksstraat uit vorige eeuw moet blijven Stichting Industrieel Erfgoed Deventer: Een smalle grauwe fabrieksstraat uit het eind van de vorige eeuw. Aan de ene kant de rij somber ogendeverwaarloosde fabrieksgebouwen, daartegenover de kleine fabriekswoningen. Het staat er allemaal nog, aan de Bergpoortstraat in Deventer. Of dit zeldzame toonbeeld van ons industriële verleden ook blijft, is onzeker. Want onlangs heeft Deventer een vernieuwingsplan in hoofdlijnen voor de Raambuurt, de oude industriewijk, op tafel gelegd. Vooralsnog lijkt de kans klein dat deze unieke fabrieksstraat behouden kan blijven. Maar dat kan veranderen, meent de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer. 'W WIBO BURGERS De Bergpoortstraat. (foto's Rene Geerars, Deventer). Deventer kent een aanzienlijk indus trieel verleden. Belangrijke 19de- eeuwse bedrijven waren de Deventer Tapijtweverij, de meelfabriek Noury en Van der Lande, de Burgers rijwie- lenfabriek, de katoenindustrie Ankersmit en de ijzergieterij Nering Bögel. Nadat in 1874 de vesting Deventer werd opgeheven werd de grond in de Raambuurt voor een belangrijk deel verkocht aan onderne mers, die er bedrijven stichtten. In de laatste decennia van de vorige eeuw verrezen op het Pothoofd en in het Raamkwartier graan- en oliepakhui zen, een zeepziederij, een stoomolie- slagerij, een stoomgrutterij en een lijnkoekenfabriek en uitbreidingen van de ijzergieterij Nering Bögel. Eerder al, op de helft van de vorige eeuw, was in deze omgeving de gemeentelijke gasfabriek tot stand gekomen. Naam Raamkwartier Het Raamkwartier ondeent zijn naam aan een 16de-eeuwse bedrijvigheid: de produkde van laken, waarbij de stof na een verdichtingsproces op 'ramen' opgerekt werd. Aan de Bergpoortstraat, midden in de Raamwijk, werden in 1883 23 arbei derswoningen gebouwd. Het was een project van de Commissie voor de opbouw en verbetering van arbeiders woningen. Aan de andere kant van de straat werden door particulieren huizen voor de middenstand gebouwd. Ook aan de Raam- en Raamdwarsstraat verrezen arbeiderswoningen. Zo groeide de Raambuurt uit tot een fabriekswijk, waar wonen en werken dicht naast elkaar lagen. In het begin van de 20ste eeuw kwamen de veranderingen. Er werd een nieuw industrieterrein aangewe zen en in 1908 verdween het gemeen telijk gasbedrijf naar de Zutphenseweg. Ingrijpend in zijn gevolgen was ook de ondergang van de gieterij Nering Bögel in 1932. In plaats van de fabriekshallen kwam er woningbouw in nieuwe straten: de Gieterijstraat, de Hallenstraat en de Werfstraat. De oude haven werd gedempt om de afrit van de nieuwe IJsselbrug mogelijk te maken. In de jaren '60 en '70 namen de indus triële activiteiten in de Raambuurt af. Thans is nog maar één groot bedrijf, de zeep- en wasmiddelenfabriek Senzora (de firma Schoemaker en Zoonen Raambuurt, een bedrijf, dat in 1876 in Deventer is gevestigd), in werking. In 1988 werd de binnenstad van Deventer aangewezen tot beschermd stadsgezicht, maar de Raambuurt wordt, op de Buitengracht na, daarvan uitgesloten, vooral ook omdat de samenhang met oudere gedeelten van de binnenstad onvol doende werd geacht. Grachtengordel In het najaar van 1995 kwam het Deventer stadsbestuur met de 'Structuurvisie Grachtengordel', een vernieuwingsplan in hoofdlijnen voor de Grachtengordel, het gebied waar de eerste industriële ontwikkelingen plaats hadden en waartoe ook de Raambuurt behoort. Het stadsbestuur wil een integrale aanpak met ruimte voor woningen, voorzieningen en kantoren in dit gebied dat aan de eigenlijke binnen stad grenst. Opvallend in het plan, dat Deventer een grootstedelijk aanzien moet geven, zijn de 'bastions', toren achtige gebouwen aan de randen van het gebied. Het is duidelijk dat het stadsbestuur oog heeft voor de cultuur historische en monumentale aspecten. Zo blijft de Boreelkazerne behouden. Drie industriële objecten, alle in de Raambuurt, zijn in het plan meegeno men: het gebouw van AKZO Nobel aan de Emmastraat (eerder machinefabriek en modelmakerij van de vroegere gieterij Nering Bögel), de vroegere inktfabriek aan de Bergsingel en het hoofdgebouw van de Senzora-fabriek. In het plan ontbreken evenwel het ensemble van de fabrieksgebouwen en arbeiderswoningen aan de Bergpoortstraat. Een fabrieksstraat, die je moeiteloos terugbrengt in de sfeer van de industriewijk, compleet met het spoorlijntje, laadbordessen, inrijpoorten en de fabrieksschoorsteen, Zie vervolgpag. 23 (na index)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 22