Herbouw of nieuwbouw ft. n. Een kwestie van wederzijds respect Het December-nummer van Heemschutvoor een flink deel gewijd aan de discussie herbouw of nieuwbouwkwam gelukkig net voor de feestdagen. Ik heb dit nummer.als altijd, gespeld en had bovendien tijd er eens grondig over na te denken en een reactie op papier te zetten. Bij deze. H.M. MAUSER Drs J.F.M. Peters, voorzitter van Stadsherstel Amsterdam spreekt zijn gehoor toe bij de uitreiking van de Heemschut-special over herbouw, (foto J. Kamerling) Er bestaat, beschermenswaardige, architectuur in een historische omge ving. Er bestaat ook moderne archi tectuur, die van hoge kwaliteit is. Voor het eerst zetten wij ons in als Heemschutters. Het tweede wordt getekend door architecten van deze tijd. Elke vorm dient zijn eigen plaats te krijgen, in de ontwikkeling van elke stad of dorp. Dan kun je, blijvend, de ontwikkelings-geschiedenis aflezen van elke plaats. Ga je oud met nieuw vermegen, dan kan dat uitsluitend als het nieuwe qua schaal, maat, materialen-gebruik, detaillering en kleur past in de histori sche omgeving. Het nieuwe moet respect tonen voor het bestaande. En juist daar schort het al te vaak aan: respect. Respect, dat aangeleerd, gedoceerd moet worden. Jammer genoeg wordt wellevendheid niet meer als les gegeven en dat merk je dan ook op allerlei gebieden. Een slecht teken van onze tijd. (Minder) zinnig De meest zinnige artikelen in het December-nummer waren i.m. van de hand van de heer W.M.N. Eggenkantp, 'Herbouw en Reconstrueren, waarom niet? en de definities en indelingen in HansJ. Bollebaker's: 'Restauratie en reconstructie, dogma of een delicaat proces van afweging?' Minder zinnig waren enkele opmer kingen van Piet Reyenga: 'Een architect hoort in zijn creativiteit niet terug te grijpen op de grammatica van het verleden. Dat gebeurt in de beeldende kunst ook niet. En wij spreken toch ook geen Middelnederlands meer? Neen, wij spreken geen Middelnederlands meer, maar kunnen het nog wel lezen en daarmee de mensen van toen beter begrijpen. We gooien Middelnederlandse geschriften niet uit bibliotheken en archieven. En in de beeldende kunsten wordt, gelukkig, wel degelijk door een deel van de kunstenaars althans, terug gegrepen op het verleden. En archi tecten mogen in hun creativiteit best teruggrijpen op grammatica en gelou terde waarden uit het verleden. Daar is niets mis mee. Veel eigentijds, zowel in de muziek, toneel, literatuur, in de beeldende kunsten als in de architectuur mag dan wel van dit tijdsgewricht zijn, maar spreekt me minder aan. Vaak erger ik me en vraag me af wat van al het moderne gebeuren eeuwig heidswaarde in zich draagt. Geef het moderne een eigen plaats, in de concertzaal, de schouwburg, de boek handel, in musea voor moderne kunst, op nieuwe bouwlocaties. Veel van het moderne choqueert, bruuskeert, streelt noch oor, noch oog, noch hart, noch ziel. Velen rotzooien maar wat aan, respectloos, zonder kennis van het verleden, met weinig vakman schap. Zeer eigentijds dus. Rembrandt naast Appel? Geef het moderne een eigen plaats, dan zien we wel of het lang blijft, of verdwijnt. Maar meng het niet met oude waarden. Je hangt toch ook geen Karei Appel of Nico Molenkamp naast de Nachtwacht in het Rijsmuseum? Geef de mens de kans om te kiezen: naar het Rijksmuseum, of naar het stedelijk, naar het Concertgebouw, of naar een houseparty, naar een historisch waar devol dorp of stadsdeel of naar een postmoderne, hi-tech kantorenbuurt. Geef desnoods een bestaand te reconstrueren of te restaureren oud gebouw een nieuwe functie, zonder de waarden van het verleden te bruuske ren. We moeten als goede rentmees ters het verleden behouden en door geven aan de generaties na ons. Rommel en vervuiling moetje niet doorgeven. Op pagina 3 van het december nummer van Heemschut zien we de herbouwde panden aan de Amsterdamse Snoekjesgracht. Het moderne barrel ernaast is waarschijnlijk van een archi tect die nog nooit van Vitruvius hoorde. De verhoudingen, gevel openingen, balkonnetjes en erkers als puisten, tonen geen enkele respect voor de historische omgeving. Woontorens op het Visserseiland in Hoorn, ik moet er niet aan denken, evenmin aan de geplande hoogbouw op het Enschedé-complex in Haarlem, of aan het deels vol bouwen van de Grote Markt in Groningen of de Noordwand, zoals die nu is. Respectloosheid ten top. En de poli tici, de besluitennemers zien het niet. Verloren Teveel ging al verloren. Denk aan afbraak en doorbraken in de jaren '60 en daarna; in Haarlem, Leiden, Dordrecht, Breda, om maar een paar plaatsen te noemen. Of aan galerijflats in het beschermde dorpsgezicht van Oischot. Aan de vele gedempte grach-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 12