Buiteneiland Strand eiland St^igéréiland Haveneilanlj Metro Rieteilanden f Durgerdam [A10| Ringweg Ui Station DIEMEN ZUID He}. Parool MB gedetailleerd plan, noodzakelijk om de onderhandelingen over te bouwen woningen met het rijk te kunnen voeren als gevolg van de Vierde Nota Extra (Vinex). Het aantal woningen werd tot 18.000 woningen terugge bracht. 'Vooralsnog.' Pas onlangs kreeg de gedachte van een eilanden structuur vorm. Zaagbekken Het zand voor IJburg wordt gestort in ondiep water. Ondiep water is aantrek kelijk voor watervogels. Op de plek waar IJburg moet komen, broeden, rusten en fourageren vele watervogels, zoals kuifeend, tafeleend en zaagbek ken. Maar daar heeft de gemeente Amsterdam aan gedacht. Ze wil vervangende ondiepten maken ten noorden van de bouwlocatie, iets wat de laatste tien jaar vaker gebeurd is in Nederland. Ook daar willen de vogels wel broeden. Of toch niet? De Vereniging tot beboud van het IJsselmeer heeft sterke twijfels. IJburg moet namelijk een toplocatie van recre atieve activiteiten worden. Voor het nieuw te creëeren, vervangende natuurgebied ten noorden van IJburg is dat een nachtmerrie-scenario. Want een natuurgebied dat is ingesloten door jachthaventjes en windsurfers is al bij voorbaat gedoemd te mislukken. Eén surfer jaagt al heel wat vogels weg. Volgens sommige uitlatingen begint zich ook voor de mensen van Diem,en en Durgerdam een noodlot af te tekenen. De bewoners van deze dorpen moeten hun uitzicht op de andere kant van de IJ-oever inruilen voor dat op IJburg. De bewoners van Diemen krijgen een uitzicht op een nieuw Vondelpark in de plaats van het karakteristieke torentje van Durgerdam. De voor de kust van Oud- Diemen gelegen Diemerzeedijk wordt namelijk ingericht als park. Omdat de dijk sterk is verontreinigd, wil de gemeente een horizontale en verticale afscherming rond de dijk aanleggen, met het doel verdere verontreiniging tegen te gaan en verspreiding van de vervuiling te stoppen. Een operatie die tussen de 150 en 200 miljoen gulden gaat kosten. Zes landschapsarchitec ten hebben er al ideeën voor geleverd. De bewoners van Durgerdam krijgen vervuild slib voor hun pittoresque kust gestort. Het is het vuil dat nu op de bodem van IJburg ligt. Heemschut De werkgroep Red het IJmeer bundelt alle tegenstand tegen de bouw van IJburg. Heemschut participeert erin en is ook tegen. Drs. Joseeph van der Haagen, directeur ruimelijke en juridische zaken, heeft een genuanceerd standpunt. 'Je moet een historisch-geografisch gebied niet als een planologische reserveruimte beschouwen. Dat is linke soep; een stapje verder en men wil in een dolle bui 'iets leuks' doen voor de kustvan Hoorn. Het betekent toch een totale identiteitsverandering van dat grote watergebied, dat zo verbonden is met de ontstaansgeschiedenis van Amsterdam. Het IJmeer, dat onderdeel is van de Zuiderzee, is de toegangs poort van de stad. Amsterdam heeft het open water nodig.' Het IJmeer is een historisch-geogra fisch monument, liet Heemschut weten aan Gedeputeerde Staten naar aanlei ding van de Structuurvisie Noord- Holland 2010, waarin het IJmeer als mogelijke bouwlocatie genoemd wordt, net als later in het Vinex-convenant tussen Amsterdam en Vrom en in de Structuurplan-gedachte van Amsterdam. Alleen, het bestemmings plan verbood het, want het Algemeen Uitbreidingsplan van 1935 is nog van kracht en daarin heeft het IJ de bestemming water. Maar een bestem mingsplan kun je veranderen en dat zal dan ook gebeuren. Zij het dat naar aanleiding van het Bestemmingsplan IJburg 1 efase 1800 bezwaarschriften moeten worden behandeld. Van der Haagen is vooral bang dat de ontwikkelingen niet ophouden bij IJburg. 'Ik ben bang dat de stad zich verder zal uitbreiden in de richting van Almere, waarmee het uiteindelijk met een brug verbonden zal worden. Een gedachte die bij de plannenma kers al serieus leeft. Dan krijg je een brug, een spoorlijn en een weg dwars door het IJmeer. Daar is bijvoorbeeld de gemeente Muiden, waar de Vecht uitmondt, erg bang voor.' Het dient echter gezegd: eerdere plannen rond IJburg gaven méér reden tot ongerustheid dan de eilan denstructuur van de huidige opzet, waarvan zelfs wel een zekere bekoring uitgaat. Van der Haagen: 'In de oude plannen was er sprake van één blok aangeplempt zand met hoge flats. Nu de plannen uitgewerkt zijn in een eilandenstructuur, waarin plaats is voor maximaal 18.000 woningen, denk ik er iets genuanceerder over. Je kunt denken aan een soort Venetië, een lagunebebouwing met bouwvolumes van beperkte bouwhoogte, maximaal zo'n 6 lagen hoog.' Niettemin heeft Van der Haagen een voorkeur voor bebouwing van de Bovenkerkerpolder. Dat is het gebied tussen Almstelveen en Uithoorn, behorend tot de gemeente Amstelveen. 'Bebouwing ervan is best mogelijk. Amstelveen-Zuid, dat een weinig vitaal stadsdeel is, waardeer je ermee op.' Tot 1990 werd de Bovenkerksepolder door het ministerie van Vrom als bouw locatie gepland en zelfs nadrukkelijk gepresenteerd als alternatief voor Nieuw-Oost. De gemeente Amsterdam was echter tegen. Op dit moment wordt nu door de commenciële wereld alsnog een pleidooi gevoerd om ook die polder te bebouwen. Zij het niet meer als alternatief Van Nieuw-Oost... Het is nog mogelijk dat de plannen voor het IJmeer niet doorgaan. Dat alles misloopt door gebrek aan rijks subsidie voor de absoluut noodzake lijke aanleg van de sneltram of metro - rail naar het nieuwe stadsdeel. Maar dat is niet waarschijnlijk. Het point of no return lijkt wel min of meer bereikt. De standpunten van Vrom en gemeente Amsterdam naderen elkaar. En als de bouwhoogte beperkt blijft, het Venetië- idee gestalte krijgt en de architectuur van topniveau wordt - misschien wel het belangrijkste aspect in de planvorming: liever prachtige huizen op een verkeerde locatie dan foeilijke architectuur op de goede plaats - dan zal mogelijk het verzet tegen de plannen afnemen. Heemschut zal de ontwikkeling nauwlettend blijven volgen. 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1996 | | pagina 11