BOUWBEDRIJF
W.H. BLOKZIJL
"Wij maken Afrika Anders!"
Herstel van de kerk van Dorkwerd
- nieuwbouw
- verbouw
- restauratie
o.a. woningen
kerken
boerderijen
dat hoe dan ook bewaard moet blijven.
Wanneer er voldoende documentatie
aanwezig is over de oorspronkelijke
vorm zou in deze redenering recon
structie de voorrang moeten krijgen
boven het conserveren van de huidige
vorm.
Architect H.F. Rappange kreeg van
Stadsherstel de opdracht om een
restauratieplan voor de panden St
Annenstraat 10 t/mló op te stellen.
Aanvankelijk stelde Rappange nog
voor om de top in de bestaande vorm
te restaureren 'en de inspiratiebron tot
interpretaties en speculaties maar te
laten bestaan'. Maar na lange discus
sies werd uiteindelijk toch gekozen
voor een nieuw ontwerp, waarbij werd
voortgeborduurd op het historische
patroon van C-voluten. Het vroeg
negentiende eeuwse topje gaf een te
onbevredigend beeld bij het fraaie
maniëristische deel, dat zich daar
onder bevond. Omdat door de heer
Munster met stelligheid werd beweerd
dat de C-voluten in de loop der
geschiedenis waren omgedraaid, werd
de top, geruime tijd nadat de panden
al waren gedemonteerd, op de werf nog
een keer uitgelegd. Op grond daarvan
kon die theorie ontzenuwd worden.
Gekozen werd voor het plaatsen van
een timpaan boven op de top, omdat
een dergelijke beëindiging waarschijn
lijk is geweest en er bovendien een
timpaan van de juiste afmetingen op
de werf van Monumentenzorg aanwe
zig bleek te zijn. Kortom Stadsherstel
koos voor de reconstructie, temeer
omdat er genoeg documentatie voor
handen was om op een verantwoorde
wijze de gevel opnieuw vorm te geven.
Ook de vijf sculpturen, die zich in
twee friesgedeelten van de gevel
bevonden en het huis zo uniek maken
in de Amsterdamse bouwgeschiedenis,
werden weer aangebracht. Maar het
moet gezegd: niet alle gevelstenen
zijn origineel. De originele zandstenen
versies van de leeuw, de mannenkop
en de vrouwenkop in de onderste fries
werden reeds in 1897 in de collectie
van het Rijksmuseum opgenomen. De
gevelstenen die de wandelaar in de St.
Annenstraat nu kan bewonderen zijn
afgietsels, gemaakt van zogenaamde
kunstmortel. Dit mengsel van epoxy
en vermalen zandsteen is nauwelijks
van het oorspronkelijke materiaal te
onderscheiden. Alleen de linker gevel
steen in de bovenste fries, die reeds bij
de demontage van het pand spoorloos
was, is opnieuw gebeeldhouwd door
G. Brinkgreve, die dit keer als beeld
houwer een waardevolle bijdrage aan
het behoud van de binnenstad heeft
geleverd.
De tijdens de demontage van pand nr.
12 ontdekte, plafondschilderingen op
de insteekverdieping zijn inmiddels
verwijderd en zullen worden gere
construeerd door de decoratie-schilder
D. Schoonekamp uit Amsterdam, een
specialist op het gebied van restauratie
van plafond- en wandschilderingen.
Helaas kon het origineel niet meer
behouden blijven - het hout was rot.
Op basis van de afstudeerscriptie Van
solderingen ende haren vercieringen, van
Annemiek Teesing zal Schoonekamp de
unieke plafondschilderingen in de
originele patronen en kleuren weer op
de vloerdelen, tussenbalken, sleutel
stukken en zwanehalskorbelen
aanbrengen. De gerestaureerde
panden op de St. Annenstraat zullen
alle vier bewoond gaan worden via de
stichting Jan Pietersz. Huis. Deze
stichting - vernoemd naar Jan Pietersz.
Sweelinck - stelt zich ten doel muziek
studenten aan woonruimte te helpen.
Het pand nr 12 op de St. Annenstraat
is van de ondergang gered. Dankzij de
reconstructie van de gevelvorm uit
15 70 is één van de schaarse overblijf
selen uit de Amsterdamse renaissance
bewaard gebleven en is een stukje
verdwenen bouwkundige geschiedenis
in zijn volle verschijningsvorm weer
aan de stad toegevoegd.
Marlin Burkunk, is medewerker
Stadsherstel Amsterdam
Hoofdweg 156 Blijham Tel. 05976-1225
14
Zij geloven er in.
Mensen in Nood staat achter hen.
U ook?
Doe mee en bel: Mensen in Nood
06-300.120 (veertig cent per minuut)