dakopbouw van het Brinkmaan complex te aanschouwen. Het maakt direct duidelijk dat de gespaarde gevels niet veel meer zijn dan een decor. Massa Nog nauwelijks de hoek om valt in de Anegang wederom een massale invul ling op. Hoewel het pand van C&A in 1994 een opknapbeurt onderging, blijft het een bedenkelijk verschijnsel. De bakstenen gevel met zijn strakke beëindiging is niet afgestemd op de bouwstijl van de kleinschalige winkel straat. Enkele verticale lijnen die het lange horizontale blok indelen zijn tijdens de verbouwing enigszins geac centueerd, maar geven nog te weinig uitdrukking. Door middel van grote ramen is meer contact met de straat gezocht. Doch grote kubistische vormen blijven moeilijk in een oude stad in te passen. Loop er snel voorbij want recht vooruit wacht de volgende fantasieloze kolos. Op deze hoek aan het Spaarne reali seerde Vroom en Dreesmann in de jaren 1917-1923 een gebouw dat vele Haarlemmers een doorn in het oog was. Het zou tot 1980 het gezicht van de rivieroever domineren. De hoogte en massa waren niet in overeenstem ming met de schaal en het verticale ritme van de bestaande bebouwing. Onder andere Heemschut vestigde de aandacht op de ontsiering ontstaan door de bouw van een 'buitengewoon hoge manufacturenwinkel'. Toen in 1970 sprake was van plannen voor een groot woongebouw op deze plek, was de Welstandscommissie verheugd dat de schandvlek aan het Spaarne einde lijk uitgewist kon worden. Maar, is de situatie er beter op gewor den? Is niet nog steeds sprake van een wanverhouding? Ja, de onvriendelijke ontoegankelijke betonnen plint vangt het verval van de straat op, maar bevordert beslist niet het contact met de straat. De voormalige winkel deed al jaren dienst als opslagplaats en vormde een dode hoek in dit deel van het winkelgebied. Is het er nu levendi ger geworden? Balkons zijn heerlijk voor de bewoners, maar als deze uitsteken en van grof beton zijn, dan doen ze het slecht in een kwetsbaar straatbeeld. Materiaalgebruik Stroomopwaarts komt als een baken de hoge liftschacht van parkeergarage 'De Kamp' in zicht. Deze grootscha lige betonkolos is als het ware losgela ten boven de woonwijk vanwege de invoering van het wandelgebied in het centrum. De aanpalende woningen huren een prachtig uitzicht op het in- en uitrijdend verkeer. De straat laat verder een invulling zien die in verschillende stadia gedurende de jaren '80 is gerealiseerd. Positief is dat de kromming van de straat is gehand haafd. Het overige is wat betreft mate riaalgebruik, afwerking en sfeer beneden peil. Inkepingen in de bouw blokken bedoeld om het geheel een iets levendiger beeld te geven, bieden op straatniveau de kans ongestoord vuilniszakken te stapelen lang voordat ze op straat gezet mogen worden. Via een soort poort en een binnentuin, die overduidelijk slechts restruimte is, op naar het Klein Heiligland waar fraai is gerestaureerd maar nummer 26 voor verbazing zorgt. De gevel is opgebouwd uit beige plaatmateriaal, geel stijl- en regelwerk en bordeaux rode draaiende delen. Een brede kunststof dakrand rondom een soorte ment dakkapel, maakt de woning af. De ernaast gelegen nooduitgang waarvan het hek is afgewerkt met pret tige grove stalen punten complemen teert het geheel in deze monumentale straat. Fel oranje Nu is de Tuchthuisstraat voor nadere inspectie aan de beurt. Tegenover het Brouwershofje sieren lichtgele bergingsdeuren de straat. De fel oranje kozijnen van de draaiende delen en panelen kunnen het ontwerp niet veraangenamen. De aan elkaar gebreide invulling verstoort het typisch verticale beeld van een oud centrum. Onder een erker is de donkere depres sieve doorgang naar het Gangolfplein. Hier moet in de 14de eeuw het St. Gangolfsgasthuis hebben gestaan. Eigenlijk suggereert het woord plein te veel. Scheuren in wituitgeslagen metselwerk, lompe luifels en een gezellig betonnen loopoppervlak maken de somberheid compleet. Onder het plein bevindt zich een parkeergarage waar in verband met de ventilatie vanaf het plein prettig zicht op is. Naar beneden lopend is door een tweede niet minder armoe dige poort de Botermarkt te bereiken. De gevel aan de markt verenigt alle ellende, dus kijk even achterom. Op weg naar de Rozenstraat is aan de Raaks de begin jaren '60 gebouwde enorme vleugel van het postkantoor te aanschouwen. Schuin daar tegenover wordt eigenwijze hoogbouw aan het silhouet van Haarlem toegevoegd. Schaalvergroting doet inderdaad volgen. De nieuwbouw in de Rozenstraat stemt niet gelukkig. De woningen hebben nauwelijks of geen contact met de straat, maar dat is een inmiddels bekend fenomeen. Hier is het de opbouw die het hem doet. Van een afstand lijkt het of een geeloranje bouwkeet is achtergebleven op het dak. Dichterbij gekomen is te zien dat het enig verband vertoont met de eronder liggende verdiepingen door middel van de ramen waarvan de kozijnen voor de duidelijkheid dezelfde kleur hebben gekregen. De overige lichtgrijze dakopbouwen zijn zelfs van dichtbij met de beste wil, het station is heel dichtbij, niet te verkla ren. Nee, wennen doet het niet, maar Haarlem staat niet alleen met haar lelijke invullingen. Nieuwbouw is in een oud stadshart niet per definitie slecht. Het kan zelfs verfrissend werken. In ieder geval zorgt het voor veelzijdigheid en dat maakt toch een stad levendig. Annette Lieth is architect te Haarlem.. Tuchthuisstraat: verschillende raam hoogtes, betonnen lateien afgewisseld met rollagen en goedkope kiepramen doen een inhaalmanoeuvre als gevolg van een hernieuwde belangstelling om in de stad te wonen vermoeden. De Witstraat: bouwen in een historische binnenstad moet echt met meer respect gebeuren.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 12