bepalend gebouw in een 19de eeuwse
omgeving weer vele jaren méé kan.
Maar bok het voormalige NCS-
station Amersfoort en het station van
Bloemendaal voegen zich in een lange
rij.
r
NCS-station Amersfoort Smallepadhergebruik
als dienstgebouw.
Willen wij tot een dergelijke herbe
stemming voor nieuwe toekomstige
taken overgaan, dan moet beslist aan
een aantal voorwaarden worden
voldaan:
a. Begane gronds moet er de mogelijk
heid zijn om d.m.v. herindeling tot
een goed bruikbare exploitatieve opzet
te komen, waarbij de optimale
gebruikswaarde - zowel voor de zgn.
transferruimten als voor de commer
ciële ruimten - vele jaren opnieuw
verzekerd moet zijn.
b. Het gebouw moet wederom voor
100% worden benut, d.w.z. er mogen
geen grote overtollige leegstaande
ruimten - die alleen maar verloedering
in de hand werken - in voorkomen.
c. De cultuurhistorische of architecto
nische waarde van het gebouw moet
vaststaan en door NS worden erkend.
d. De technische toestand waarin het
gebouw verkeert moet een dergelijke
kostbare operatie verantwoord maken,
(een renovatie van 1 miljoen versus
15.000,- jaarlijkse op brengst is al bij
voorbaat kansloos!)
Voor appel en ei verhuren kan niet
Interessanter en moeilijker is m.i.
echter de categorie gebouwen, die wij
beslist niet meer voor eigen exploitatie
nodig hebben en waarbij de onder
grond van het gebouw niet meer direct
voor NS benodigd is. Onder bepaalde
voorwaarden leidde dit in het recente
verleden tot rendabele verhuringen,
maar veelal ook uit ideële overwegin
gen tot 'n appel en 'n ei-verhuring om
het gebouw van de ondergang te
redden. Het kan niet genoeg met
nadruk worden gezegd: dat laatste
kan en zal vanaf heden binnen onze
onderneming niet m eer plaats vinden,
de officieel beschermde exemplaren
daargelaten.
Station Vorden: groepspraktijk voor tandartsen.
In willekeurige volgorde geef ik u
uit het recente verleden een serie
van dergelijke - geslaagde èn minder
geslaagde - voorbeelden van verhuur
en herbestemming door derden:
- Hoofddorp
(afgestoten lijn):
appartementen
- Aalsmeer
(afgestoten lijn):
ing. bureau tandarts
- Wilnis
(afgestoten lijn):
woningen
- Loppersum
(bestaande lijn):
bankgebouw
- Lunteren
(bestaande lijn):
boetiek galerie
- Ede Centr.
(bestaande lijn):
streekmuseum
- Vorden
(bestaande lijn):
groepspraktijk
tandartsen
- Wolfheze
(bestaande lijn):
winkel
- Aalten
(bestaande lijn):
Youth for Christ
gymnastiekzaal
- Winterswijk
(bestaande lijn):
deels NS, deels
sportschool
Van meer recente datum zijn de voor
beelden van een mengvorm van deels
NS-bestemming en deels verhuring.
- Goor
- Delden
- Echt
- Wolvega
(bestaande lijn): 50% NS
en 50% Oudheidkamer
(bestaande lijn): 50% NS
en 50% atelier
(bestaande lijn): 50% NS
en 50% accoutants-
kantoor
(bestaande lijn): 50% NS
en 50% accountants
kantoor
Twee gezichten op een locatie
Opgemerkt moet nog worden, dat in
diverse situaties een nieuw, vervan
gend stationsgebouw pal naast het
behouden oude gebouw diende te
worden geprojecteerd, hetgeen voor
NS tot een nogal onbevredigend
dualisme heeft geleid: twee gezichten
op één lokatie.
Niet-geroutineerde reizigers aarzelen
tussen twee entrees: het vertrouwde,
oude hoge Waterstaats-silhouet of de
kleurige, maar bescheiden nieuwe
ontvangstruimte
Station Leerdam: oud pal naast nieuw.
Station Winterswijk: deels NS, grotendeels
verhuurd.
- Vroomshoop (bestaande lijn):
handelsonderneming
- Sliedrecht (bestaande lijn):
ondernemers
centrum
- Leerdam (bestaande lijn):
kunstenaarsatelier
Sloop onvermijdelijk
Een geheel andere, maar veel moeilij
ker hanteerbare categorie NS-gebou-
wen vormen de leegkomende overtol
lige bedrijfsgebouwen als seinhuizen,
blokposten, overwegposten, wachters
woningen en locloodsen.
Onze ouderwetse blokbeveiligingssys-
temen zijn thans vrijwel overal vervan
gen door moderne centrale verkeers-
■15