Strijd om eerste perron weldra
gepasseerd station
Het wachten is op het definitieve advies van OCW-commissie Bezwaarschriften
In een Heemschutaflevering met veel inform,atie over stations, mag hetwordt
vervolgdV van de feuilleton over het station van Den Bosch niet ontbreken.
Hopelijk is dit de één na laatste bijdrage.
ANNE MARIE TEN CATE
De imposante overkapping van perron I. (foto S.Oetomo).
Bij een feuilleton hoort een korte
samenvatting van de gebeurtenissen
uit vorige afleveringen.
Het huidige naoorlogse stationsge
bouw naar ontwerp van de architect
Sybold van Ravesteijn kan de grote
stroom reizigers nagenoeg niet meer
verwerken en naar ontwerp van NS-
architect Rob Steenbuis zal er tegen
1997 een geheel nieuw emplacement
verrezen zijn, geïncorporeerd in het te
ontwikkelen winkel- en kantorencen
trum La Gare.
Men betreurt de afbraak van Van
Ravesteijn's schepping, maar gelukkig
is diens stationsgebouw in Vlissingen
behouden.
Zorgelijker zijn de ontwikkelingen
rondom de elk bijna 450 meter lange
perronoverkappingen, die tussen 1895
en 1896 naar een ontwerp van G. W.
van Heukelom werden gebouwd door
de Koninklijke machinefabriek voor
heen Begeman te Helmond. Een voor
Nederland uniek voorbeeld van 19de
eeuwse staalconstructies waar gebruik
is gemaakt van vloeiijzer; een hoogte
punt uit het werk van Van Heukelom.
De stationsperikelen veroorzaakten
zelfs het ontslag van het gemeentelijk
monumentencommissielid mevrouw
Witrner, meldden wij in de laatste afle
vering van Heemschut.
Aanwijzing
De dubbele perronoverkapping van
het tweede perron is bij beschikking
van 3 februari 1994 aangewezen als
Rijksmonument op grond van art 3
van de Monumentenwet. De overige
onderdelen, de loopbrug, hellingbaan
en seinhuis zijn op grond van belan
genafweging buiten de aanwijzing
gebleven, evenals het eerste perron.
Door enkele partijen wordt nog actie
gevoerd voor behoud van de loopbrug
met de bijbehorende onderdelen, die
ten behoeve van een nieuwe passerelle
gesloopt dienen te worden.
Heemschut heeft inmiddels, zij het
schoorvoetend en niet tegenzin het
standpunt ingenomen de nieuwe
passerelle die in verband met de
hoge snelheid en veranderde stroom
voorzieningen ca een meter hoger
moet komen dan de huidige voetgan
gersloopbrug, te accepteren, mits deze
met zo min mogelijk schade aan de
overkapping ingepast wordt. De
toekomstige reizigersstroom vereist
bovendien een bredere oversteek.
Bezwaarschrift
Heemschut heeft echter wel op 24
maart 1994 bezwaar aangetekend
tegen het feit dat slechts de overkap
ping van het tweede perron is aange
wezen als rijksmonument.
Deze actie voor plaatsing van de over
kapping van het eerste perron op de
Rijksmonumentenlijst voert Heemschut
gezamenlijk met de Stichting tot
behoud van Monumenten van
Bedrijf en Techniek in het Zuiden
van Nederland en een drietal Bossche
verenigingen. Zij verwijten bovendien
de gemeente, de NS en het ministerie
onzorgvuldige afwegingen.
Het eerste perron moet volgens de
NS wijken in verband met het nieuw
te bouwen stationsgebouw en plan
Rail 21 (de snelle treinverbinding
Amsterdam-Maastricht, met snelhe
den van 160 km per uur en 120 km per
uur langs het station), een daarvoor
noodzakelijk derde spoor en veilig
heidseisen. Plannen die (pas) in het
jaar 2008 verwezenlijkt moeten zijn.
De NS heeft gehoor gegeven aan het
11