Zuid-Holland
Uitbreiding Kruithuis
Groningen
Groningen-Westerhaven.
Beleid stad Groningen
Station respecteren
Noord-Holland
Tegen Kooizaad-plan
Korenmetershuis 'verdwergt'
door de passerelle op voor haar onaan
vaardbare wijze wordt doorsneden.
Naar de mening van de
Monumentencommissie moet de
passerelle komen op de plaats van de
huidige voetbrug en niet er naast. De
schade aan de overkappingen blijft
daardoor beperkt, terwijl bovendien
de historische hellingbanen op het
eerste en tweede perron ingepast
kunnen worden en daardoor behou
den blijven.
Den Bosch - De Tsjechische architect
Borek Sipek heeft een plan gemaakt
voor de uitbreiding van Het Kruithuis
in Den Bosch. Daarin is een museum
voor hedendaagse kunst gevestigd.
In de jaren 1618-1621 is het gebouw
gerealiseerd. Het in Delft staande
kruithuis diende als voorbeeld. Tot
1742 deed het dienst als kruithuis.
Sinds 1947 is het pand eigendom van
de gemeente Den Bosch en vanaf 1972
doet het dienst als museum.
Ofschoon Sipek van gemeentezijde
is verzocht zo min mogelijk over zijn
plannen naar buiten te brengen, heeft
hij in een interview in het Brabants
Dagblad een behoorlijk tip van de
sluier opgelicht. Zo maakte hij duide
lijk van het Kruithuis een beeldbepa
lend monument te willen maken. Hij
denkt dat onder meer te bereiken door
de grond rond het zeskantige gebouw
tot een diepte van vier meter af te
graven. Het Kruithuis zal daardoor
fier uit de aarde oprijzen. Terwijl
gedeeltelijk verborgen in de grond
enkele op villa's gelijke gebouwen
komen; de zichtbare elementen van
een voor de helft ondergronds gelegen
nieuw museum.
Het was aanvankelijk de bedoeling,
dat nog dit jaar het nieuwbouwplan
aan de Bossche gemeenteraad zou
worden voorgelegd. B en W hebben
de presentatie over de jaarwisseling
heengetild. En dat onder andere
omdat de plannen van de zowel in
Amsterdam als Praag kantoorhou-
dende architect enkele miljoenen
meer vragen dan de eerder door de
gemeenteraad daarvoor gereserveerde
veertien miljoen gulden.
Groningen - De gemeente Groningen
wil nog steeds de Westerhaven bebou
wen. Waar nu al jaren auto's gepar
keerd staan, op de voormalige
gedempte haven, wil de gemeente
voor 30 miljoen gulden een complex
laten verrijzen met 12000 m2 winkels,
woningen en een parkeergarage. Het
nieuwe plan valt nog forser uit dan
'de Ark', het eerste project, van de
Berlijnse architect Kleihues. Heemschut
vreest verloedering van het kern winkel
apparaat in het centrum van
Groningen, wanneer er op de
Westerhaven een complex met een
'hoogwaardig' winkelaanbod geves
tigd wordt. Bovendien zal de verkeers
situatie ter plekke verslechteren. De
Belangenorganisatie Westerhaven ziet
niet graag een volgend prachtig plein
in Groningen verloren gaan.
Vereniging 'Vrienden van de Stad
Groningen' gaat nog een stap verder
(of terug): de Westerhaven zou weer
uitgegraven moeten worden.
Ir. P. Reijengatechnisch secretaris van
Heemschut in Groningen, schreef op
persoonlijke titel twee kritische
beschouwing en over het gemeentelijk
stedebouwkundig beleid in de stad
Groningen. Dit beleid leidt volgens de
auteur tot ontluistering en bederf van
de Groningse binnenstad. De koppen
boven de artikelen zijn veelzeggend:
'De afzichtelijke puinhopen van
Gietema en de negatie van de burgerij'
en 'Het schandaal van de "Waagstraat"
en de uitholling van onze democratie.'
Informatie: P. Reijenga,
telfoon 050-250 666.
Woerden- Heemschut is slecht te
spreken over de door NS voorgeno
men ingrepen in zowel interieur
als exterieur van het station van
Woerden. De ingrepen- o.m. zal
de unieke loopbrug hoog boven de
sporen verdwijnen- betekenen een
onevenredige aantasting van het
gemeentelijk monument, meent
de Bond.
Worden de ingrepen wel voldoende
gemotiveerd door het programma van
eisen van NS en de te verwachten
reizigersaantallen, vraagt Heemschut
zich af in een brief aan B en W, waarin
de Bond om heroverweging van de
plannen vraagt.
Enkhuizen - Heemschut meent dat het
kooizaad-plan, om buitendijks bij
Enkhuizen een bouwplan van onge
veer 1000 woningen na inpoldering te
realiseren verstorend zal gaan werken
op het beschermde stadsgezicht van
deze oorspronkelijke V.O.C. stad.
Daarom heeft Heemschut zich achter
het bezwaarschrift gesteld dat de
Vereniging tot Behoud van het
IJsselmeer bij G.S. van Noord-Holland
tegen dat plan heeft ingebracht. Deze
actie heeft bij Provinciale Staten tot
het inzicht geleid, geen goedkeuring
te hechten aan het door de gemeente
raad bij G.S. gevraagde groene licht.
Op 3 november werd tijdens een geanimeerd
samenzijn afscheid genomen van de heer Harry
Salden als bestuurslid van de afdeling Limburg.
De voorzitter de heer Matti roemde de vele
verdiensten van de heer Salden voor Heemschut.
Door zijn enorme historische kennis maakte
Salden iedere excursie tot een belevenis. Ook
zijn ontelbare lezingen over vele thema's konden
rekenen op een breed publiek. Op die manier
heeft hij heel veel mensen in aanraking gebracht
met historie en monumenten en de liefde voor
historie overgebracht.
Hij is een van de mensen van het eerste uur van
Heemschut-Limburg, nog voordat deze naam
bestond, aldus de heer Matti.
Op de foto de heer Salden, die zojuist een boek
cadeau krijgt als bewijs van dank voor zijn vele
werk.
Foto en tekst: Yvonne de Vries, de nieuwe PR-
medewerker van Heemschut Limburg.
Amsterdam- Heemschut is niet
gelukkig met het voornemen van de
gemeente een bouwvergunning te
verlenen voor de bouw van een kantoor
met winkel- en horecaruimte op de
hoek van de Nieuwezijds Voorburgwal
en de Nieuwezijds Kolk. De articula
tie, proportionering en dimensione
ring van de bouwmassa zijn zodanig,
dat de welstandscommissie negatief
had moeten adviseren. De historische
pleinwand van de Nieuwezijds Kolk
dreigt te worden gemarginaliseerd en
het Korenmetershuis dreigt te
verworden tot een dwerg.Heemschut
verzoekt het plan alsnog aan te passen.
Intussen heeft de Provincie echter het
plan -onderdeel van het grote plan De
Kolk- goedgekeurd en kan de bouw
vergunning worden verleend.
Bijdragen:
Jo Wouters (Heemschut N.B.)
Saskia Simon (Heemschut Gr.)
Jan Derk Gerritsen (Heemschut N.H.)
Jaap Kamerling
9