Gebruikte literatuur Wethouder dr Gter Horst overhandigt de oorkonden aan Theo van Gogh (links) en Max Pam (rechts). Nederlandse architecten houdt zich blind en doof voor de zuchten van het volk dat in hun hokken moet wonen. Ik weet ook wel dat er een paar gunstige uitzonderingen zijn. En het is mij evenzeer bekend dat het monopo lie van de ontwerptekening niet bij architecten alleen berust. Sterker nog: een makelaar of aannemer mag ook een gebouw ontwerpen. Het schijnt dat meer dan vijftig procent van het bouwvolume in ons land tot stand komt zonder tussenkomst van gekwa lificeerde architecten. Hoe is dat mogelijk in een land waar je nog geen kampeerprimus kunt kopen zonder een waarborgzegel van de Nationale gasfittersbond en een zoen van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen? Officeel dragen onze architecten dan ook geen schuld voor de treurnis om ons heen, toch leg ik de schuld bij hen: zij hebben nagelaten zich naar behoren te organiseren om de kwali teit en schoonheid te bewaken. Te veel zwakke broeders vinden het ook wel goed zo, omdat zwijgen beter betaalt. Onbehaaglijk lelijk Pam, van Gogh en andere hoofdstede lingen die hen op hun tochten verge zelden, zoals Max van Rooy, Jeroen Henneman en Henk Hofland, hebben pijnlijk laten zien hoe onbehagelijk lelijk onze stad is geworden. Ze lieten vooral zien hoe waardeloos de mate rialen zijn en hoe slecht een huis of wijk wordt afgebouwd. Broze tegeltjes tegen de ondergevel, tot aan de stoep vastgeplakt, waar water vrij spel heeft en de vorst het glazuur versplintert, losse loodslab- ben, aluminium vensterbankjes in de kit gedrukt, ruw geschuurde, slecht geverfde vensterbanken, holle buiten deuren waar fietstrappers gaten in stoten. O, ze kunnen nog jaren voort, onze Pam en Van Gogh. Denk eens even aan die lollige gele en roze muren van de huizen rond opera en stadhuis, piepschuim toegesmeerd met nylon- cement. Een tik met je huissleutel en je prikt er doorheen. Details, ja, bouwen bestaat uit details, een stad leefbaar houden is letten op details. Wie afwerking onbelangrijk vindt, heeft geen respect voor de bewoners. Te kleine plastic prullenbakken Wat doet zo'n wethouder Stedelijk Beheer en de schare haar toegewijde ambtenaren? Wat doen al die deel raadbaasjes die het grootste gebouw van de wijk hebben ingepikt en daar burgemeestertje zitten te spelen? Vergaderen ze de hele dag, zorgen ze dat de cijfers kloppen of gaan ze ook weieens uit wandelen? En kijken ze dan vebaasd naar de te kleine, veelal plastic prullenbakken waar men het buiten het centrum nog altijd mee moeten doen? Waarom geen robuuste Parijse poubelle aangeschaft. Natuurlijk is zo'n ding tien keer duurder dan die troep die in deze stad staat, maar hij gaat wel twintig keer langer meer. Valt het de wethouders, de deelbaas en de ambtenaren op dat die grote brede stoeptegels die nu overal in Amsterdam worden gelegd, te zwaar zijn voor onze zwakke bodem. Dat die tegels zonder behoor lijk fundament breken en nu al schots en scheef liggen en dat ze niet eenvou dig te vernieuwen zijn, want niet te tillen. Hebben de verantwoordelijke bestuurders weieens met de werklui gesproken die die tegels moeten leggen? Niet met de hand, maar met een soort klem op wieltjes. Ze klagen steen en been. Hun ruggen gaan er aan, die krengen zij te groot en passsen niet om de bomen en honderden verkeerspuisten die in deze stad nu eenmaal noodzakelijk schijnen te zijn. Niemand is er tevreden mee, het ziekte verzuim onder de tegelleg gers is enorm. Wie verzint dat, wie koopt dat in? Dwaze taxi-drempels Welke imbeciel heeft het Amsterdammertje verzonnen? Twee trappen er tegen aan en hij zit los. Welke dwaas is verantwoordelijk voor de taxi-drempels op de tramba nen, waar chauffeurs lachend over heen scheuren omdat hun wielbreedte precies met die van de trambaan over eenkomt. Alleen ziekenauto's hebben er hinder van en de patiënten kermen het uit. Dat moet de wethouder toch weten want de ziekenbroeders hebben officiële klachten ingediend. Maar misschien wonen de ambtenaren van het Stedelijkbeheer in Almere of Purmerend, zoals het merendeel van onze taxichaufeurs en politieagenten buiten de stad woont. 'Toch niet van ons'... wie kan het schelen? Of misschien spreken ze nooit met een arbeider, of hebben ze nog nooit op een brancard gelegen. Details, details, maar ik struikel er over. Autowrakken Kijk de Kalverstraat is bestraat. Hoe is het mogelijk dat geen ambtenaar dat gefröbel over laat doen. De graf fiti, die wilde plakkers... waarom is Amsterdam zo besmeurd en Rotterdam nauwelijks? Te bang om straffen uit te delen? Te bang dat het handhaven van wet en orde rechts is? Hoe vuiler en schunniger onze stad, hoe rechtser hij wordt. Waarom moeten de bewoners van de Pijp, Staatsliedenbuurt, Jordaan en achter het Oosterpark, tussen halfverroeste anti-parkeer barricades en autowrak ken wonen? Hoe meer chaos je gedoogt, hoe gefrustreerder de bewoners en hoe meer je de werkelijk rechtse krachten in de samenleving een kans geeft. Niemand zou toch willen dat de CD de straten schoon gaat vegen? Pam en van Gogh hebben het allemaal laten zien. En wat gebeurt er? De stad slonst voort en de critici worden monddood gemaakt met een prijs. Een prijs van een jury waar een architect in zit en journalisten die zelden de zweep over het wandbeleid in deze stad laten gaan. Bah, maar toch gefeliciteerd. Benut de prijs om te blijven treiteren. Röling, Wiek. Verloedering en archi tectuur. De Gids jaargang 155, nr 6, juni 1992. Kousbroek, Rudy. De verplaatsing van historische gebouwen. In NRC Handelsblad, Cultureel Supplement, 10 januari 1992. Dis, Adriaan van. De bunkerbouwers. Alles is te koop. Amsterdam, 1992. 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 7