Adriaan van Dis: 'De architecten zijn de bunker bouwers van onze tijd'. 'Knijp de pus uit' Nederland moet bouwen en een kritisch filmpje zal ons niet weerhou den. Nog 750.000 woningen voor het jaar 2005 in de Randstad alleen. De minister wil het, de burgemeester, de wethouder, de deelraad, het volk! Het doet er niet toe of de troep die we neerpleuren over twintig jaar weer instort, of de smaak van onze jeugd wordt verpest. Als de cijfers maar kloppen, als het Politburo maar tevreden kan constateren dat er gebouwd is. Een politicus moet scoren op korte termijn. Statistieken moeten stijgen. Alles moet meer: meer groen omploegen, meer troosteloze laag bouw, meer van alles hetzelfde. Méér, méér, méér, Pam en Van Gogh. Knijp de pus uit, wikkel de gore verbanden af, ja, toon ons elke dag hoe snel en slordig wij kunnen bouwen. En vergeet daarbij niet telkens tot uw bakermat terug te keren: het ijkpunt van onze woon-ellende, het Sèvres van de bouwkundige misdaad. Toon ons de zweer die Amsterdam heet. Onze hoofdstad is op wankele bodem gebouwd. Niet op zeven heuvels, zoals Rome, Lissabon, Parijs of Londen, maar op zeven moerassen, zoals Petersburg, Dacca, Venetië. Zeven, altijd zeven, tel maar na. Geen glorie zonder mythe. Bouwen op een moeras was een uitdaging voor de vroede Amsterdammers, 's Lands hoofdstad heeft er vier fraaie grachten aan over gehouden. De bouwheren toen wisten wie hun meerdere was: de zee, de regen, de wind en de zilte lucht. Hun materialen, moesten een overzichte lijke eeuwigheid kunnen doorstaan. Wegwerp architectuur De kunst van duurzaam bouwen is na de oorlog terzijde geschoven. Het lijkt goedkoper slecht te bouwen. De planologen hebben voor de wegwerp architectuur gekozen. En iedereen heeft er ogenschijnlijk baat bij: projectontwikkelaars, architecten, de betonindustrie, bouwvakkers, gemeenteraden, de inspraakindustrie, ja zelfs Pam en van Gogh, die toch ook een centje verdienen door onze ogen in een bak kopspijkers te duwen. Ja, iedereen verdient aan het opbouwen van de afbraak, iedereen behalve de bewoners. Nederland bouwt, en er zal nooit genoeg zijn. Want we bouwen aan een toekomst van verval. We zitten in een vicieuze cirkel die geen politicus durft te doorbreken. Stel je voor Stel je voor dat we de beste materialen zouden gebruiken, dat een huis, een woonwijk, twee, drie, honderd jaar mee zouden kunnen? Dat een bouw vakker weer een echte handwerksman zou worden, een man die trots op zijn werk is, die iets moois en heels onder zijn handen ziet groeien. Stel je voor dat de mensen in dikke, stevige huizen zouden wonen, een huis dat kraakt en ademt, een kantoor waar een raam open kan, een gebouw dat de kans krijgt geschiedenis te worden. Ik pleit niet voor een huis met een tuintje. Een Empire State Building of een Chrysler gebouw zou aan de rand van onze stad niet misstaan. Wolkenkrabbers met de trots van een kathedraal, waar telkens als je er in binnen stapt, je even geluk kig wordt van de schoonheid en persoonlijkheid. Een huis waar je voor zorgen wil, waar je om geeft, en dat om mensen geeft. Ja, stel je voor... dan zou de wonignood nog groter zijn, en de huren onbetaalbaar, werpt u tegen. Het is maar hoe u het economisch bekijkt. Als we breken en bouwen uit zorg voor de werkgelegeheid, moetje juist beter bouwen. Volkshuisvesting berekent nieuwbouw in manjaren, maar als we het grondiger doen, blijft er werk genoeg. En hoe meer je inves teert in de bouw, hoe minder kostbaar het onderhoud. De huidige wegwerp architectuur is bovendien schadelijk voor het milieu. De club van Rome roept ons op tot hergebruik van mate rialen, wie een duurzaam huis neerzet, biedt hergebruik voor vele generaties. En de bewoners zouden mogelijk gelukkiger worden. Een esthetische omgeving, bouwkunst als balsem voor de eenzaamheid. Minder depressie en agressie. Rattekooien Wandel eens een zondagmiddag door Almere (Almère zoals de Amsterdammers het noemen, om tenminste in de klank nog iets van een droom te beleven) of trakteer u op een dagje Purmerend of het godvergeten Diemen, waar de uit de volkswijken verjaagde Amsterdammers moeten wonen. Rattekooien voor een mindere soort. Wie zo laat bouwen minacht de werkende stand. Ontwikkelt een kind dat in hokken opgroeit en in een betonnenkeet naar school moet gaan, op die manier een gevoel voor ruimte en kwaliteit? Voor hem wordt de lelijkheid de norm. Geen wonder dat de jongelui uit de nieuwe voorsteden donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond en massa naar de hoofdstad trekken om Amsterdammertjes uit de stoep te wrikken en Amsterdammers op hun bek te slaan. Ze rijden uren over de grachten op zoek naar een parkeer plaats en zetten hun auto uiteindelijk lukraak neer. De binnenstad is een vuilnisbak van vermaak. Spuit, plak, kak en pis maar onder, het is toch niet van ons. Wie is in de eerste plaats verantwoor delijk voor de lelijkheid van onze voorsteden en oude wijken? De archi tect. Hij verzint het, hij ontwerpt het en het is zijn gilde dat Nederland de laatste dertig jaar heeft verwoest. Fantasie verloochend De architect heeft in ons land meer schade aangericht dan de Duitse of Geaillieerde bommenwerpers. En er is geen stad of dorp waar hij geen litte kens heeft nagelaten. Hij heeft meege werkt aan de de afbraak van wat opge knapt kon worden, hij heeft de geschiedenis van de oude wijken aangetast en wel in een hoger tempo dan de negentiende eeuwers het erfgoed van de gouden eeuw hebben verwoest. Hij heeft de fantastie verloochend, hij tekende voor de systeembouwers, de kant en klare huizenbakkers, hij zwichtte voor de projectontwikkelaars en investeerders, hij legde zich neer bij de kortzichtig heid van wethouders en schoonheids commissies. Hij vroeg zich niet af of zijn ontwerp op de juiste plek kwam te staan, hij sjoemelde met zijn geweten en deed mee aan de milieu belastende lintbebouwing. Hij legde zich neer bij asociale normen. Hij heeft van alles afgezien, dat zijn vak tot eer kon strek ken. De architecten zijn de bunkerbouwers van onze tijd. Ze hebben er in toege stemd hun talenten aan projectont wikkelaars te verkwanselen en tiendui zenden gezinnen in een gruwelijk en troosteloos decor gezet. De Nederlandse architecten vinden het hun eer te na om in oude stijl iets nieuw te bouwen. Het doet er niet toe of hun ontwerp harmonisch in een oude gevelrij past, als de kleur en de rooilijn maar zo'n beetje klopt. Zij zijn kunstenaars en dus zijn hun ontwer pen modern en passen zij zich aan bij de laatste gril. Niets veroudert tegen woordig zo snel als de kunst. De schaamte komt pas tien jaar later. Misbaksels Misschien herinnert u zich 'De Woestijn leeftuitzending over het KNSM-eiland. Misbaksels met de rug naar het water. Kritiek op de moderne architectuur is niet toegestaan; wie de treurige variaties op het vierkant afwijst heeft er geen verstand van. Alle tekentafels in een kring en maar lijnen trekken, het merendeel van de

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 6