Kentering in beleid buitenreclame Maakt laissez-faire plaats voor kwaliteit? BERTFRANSSEN Zelfs heel kleine stadjes en ook dorpen bleven niet achter, in de jaren tachtig. Overal werden winkelcentra bedolven onder agressieve uitingen van buitenreclame. Wat zich eerst liet aanzien als modem en gezellig, draaide uit op een smakeloze wanorde waarbij men zich geneerde voor zijn eigen stad. Maar er is een kentering gekomen. Gemeenten als Maastricht, Groningen en Den Haag hebben enige tijd geleden een einde gemaakt aan de misplaatste vrijheid die ondernemers genoten. Amsterdam is nu ook gevolgd. En zo kon het gebeuren dat ambtenaren en reclamemakers gezamenlijk deelnamen aan een congres over 1 de praktijk van het gemeentelijk buitenreclamebeleid' Optim.ism,e heerste in het Amsterdamse Okurahotel: Het laissez-faire van de jaren tachtig heeft plaatsgemaakt voor een streven naar kwaliteit. iNGE GARDS De Kalverstraat. (foto's Bert Franssen). Buitenreclame moet 'op gepaste toon fluisteren,' vond Hoorn. Er zijn strenge regels gekomen. Zo zijn alleen nog transparante rolluiken toegestaan; een totaal verbod op rolluiken ligt in het verschiet. Uitstallen op straat mag niet meer, het kostte slechts drie maanden om alle uitstallingen te verwijderen: er was namelijk nooit een vergunning voor verstrekt. De 'pannenkoekenhuisreclame' van MacDonald's is nu tegen de regels, zelfs moest C A zijn lange verticale regenboog inkorten. Opvallend in Hoorns verhaal was dat de Maastrichtse middenstand zo gevoelig blijkt te zijn voor argumentatie en overreding van de kant van de gemeente, in gevallen waar juridische middelen te kort schieten. Amsterdam heeft sinds kort nieuwe regels voor buitenreclame, de Reclamerichtlijnen Binnenstad 1994. Het was de hoogste tijd, want het winkelgebied in de binnenstad begon de trekken van een achterbuurt te vertonen. Het kan anders, ook in grotere steden. Volgens het Amsterdamse 'Wijkcentrum d'Oude Stadt' vallen hoofdsteden van de Pacific Rim, zoals Sydney, Signapore, San Francisco, Seattle, op door de 'bijna-afwezigheid van buitenreclame'. Verder heeft de Londense City buitenreclame 'volle dig in de ban gedaan' en is op de Parijse Champs Elysee onlangs een groot deel van de buitenreclame verwijderd, aldus d'Oude Stadt. Maastricht en Den Bosch Ook in Nederland kan het anders. Bijvoorbeeld in Maastricht. Op het symposium over buitenreclame, 4 november in het Amsterdamse Okurahotel, toonde Drs. H. Hoorn, adjunct-directeur van de dienst Stadsontwikkeling Grondzaken in Maastricht, tal van dia's van zijn binnenstad, die voor zichzelf spraken. Het effect werd danig versterkt doordat hij steeds twee dia's naast elkaar liet verschijnen, waarbij de linkerdia meestal een 'Amsterdams' straatbeeld toonde, dat de monument- gevoelige ziel slechts met weerzin kon vervullen, en rechts een Maastrichtse winkelstraat, van alle uitwassen ontdaan. Een verbijsterend verschil. f 75,- boete voorweggooien blikje cola Vastberaden is ook Den Bosch begon nen met een grote schoonmaak, zij het dat ook deze gemeente meer gelooft in overreding dan in regels. 1. Bosman, adjunct-directeur Stadsbedrijven in Den Bosch, was bijzonder optimis tisch. Er is een overleggroep 'waar iedereen in zit', de ondernemers stellen zich positief op, passen hun puien zelf aan. Terrassen worden door de gemeente verhuurd, tegen stevige prijzen. Streng kan de gemeente ook zijn. Wie kauwgom of een blikje Cola op straat weggooit, moet liefst 75,- boete betalen. Singapore in Holland! Afvalcontainers worden onder de grond weggestopt, ze worden iedere dag leeggehaald. Nieuwe gevelrecla mes worden getoetst aan regels. 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 25