r ?v-ttuagsig
500.000 nieuwe woningen gebouwd
worden. Momenteel vinden er onder
handelingen plaats over een nadere
invulling van de VINEX (Vierde Nota
Ruimtelijke Ordening - Extra). Ook is
de discussie weer opgelaaid over het al
dan niet openhouden van het Groene
Hart.
Veranderingen in het landelijk gebied
worden ook veroorzaakt door het
grotere ruimtebeslag van functies als
natuur, recreatie en infrastructurele
voorzieningen. Enkele voorbeelden
hiervan zijn de grootscheepse natuur
ontwikkelingsprojecten, de uitbreiding
van de luchthaven Schiphol, de voor
genomen aanleg van de Betuwelijn en
de Hogesnelheidslijn.
Het Nederlandse landschap in
Europees verband
Deze ruimtelijke ontwikkelingen staan
mede in verband met de Europese
integratie. Door de Europese eenwor
ding-hoe moeizaam dit proces ook
verloopt - is extra aandacht voor het
behoud van de Nederlandse culturele
identiteit nodig. Nederland neemt, als
langdurig, intensief bewoond deltage
bied, in landschappelijk opzicht een
bijzondere positie in. Sommige van
onze landschapstypen - zoals het
terpengebied, de droogmakerijen en
het rivierengebied - vertegenwoordi
gen dan ook een hoge internationale
waarde (Haartsen e.a., 1989). De
voortgaande ruimtelijke ontwikkelin
gen mogen er niet tot leiden dat het
karakter en de identiteit van de
verschillende landschapstypen en de
verscheidenheid van het Nederlandse
landschap als geheel verloren gaan.
De rol van landinrichting
In het structuurschema Groene
Ruimte heeft de overheid het ruimte
lijk beleid verwoord ten aanzien van
land- en tuinbouw, natuur, landschap,
openluchtrecreatie en bosbouw. Voor
de uitvoering van dit beleid is het
instrument landinrichting van groot
belang. De multifunctionele aanpak
staat voorop. Daarnaast moet er een
draagvlak in de streek worden
gecreëerd voor de te treffen maat
regelen. Dit draagvlak zal groter zijn
naarmate de inrichtingswensen, die
vanuit verschillende gebruikers van
het gebied naar voren komen, beter
op elkaar worden afgestemd.
De nieuwe procedure
Zoals hierboven reeds gemeld is zijn
er verschillende vormen van landin
richting. De meest voorkomende zijn
herinrichting, ruilverkaveling en ruil
verkaveling met administratief karak
ter. De vorm van landinrichting hangt
af van de mate, waarin andere dan
landbouwbelangen in het geding zijn.
Behalve de ruilverkaveling met admi
nistratief karakter zijn alle landinrich
tingsprojecten-MER-plichtig, dat wil
zeggen dat er een milieu-effecten
rapportage moet plaatsvinden.
Schematisch ziet de procedure er als volgt uit:
Inventariseren inrichtingswensen
Opstellen milieu-effectrapport
inspraak
Vaststelling Ontwerpplan
Bekendmaking Voorontwerpplai
inspraak
Evaluatie milieugevolgen
inspraak
instelling landinrichtingscommissie
Opstellen Voorontwerpplan
Richtlijnenadvies Commissie MER
Bekendmaking milieu-effectrapport
Uitvoering
Landinrichtingsproject
Voorlopige plaatsing
op Voorbereidingsschema
bezwaren
vaststelling plan
Definitieve plaatsing
vaststelling projectnota
tevens Startnotitie MER
Nieuwe verantwoordelijkheid
Voor iedereen die betrokken is of
betrokken wil zijn bij landinrichting
zijn er twee belangrijke momenten om
invloed uit te oefenen op de planvor
ming: bij het vaststellen van de richt
lijnen MER en bij het formuleren van
inrichtingswensen
Voor de MER-plichtige landinrich
tingsprojecten dient de door de provin
cie vastgestelde Projectnota tevens als
startnotitie voor de Milieu-effectrap
portage. De Commissie voor de milieu
effectrapportage stelt hiervoor een
richtlijnenadvies op, waarin staat aan
welke voorwaarden het uiteindelijke
-
Voormalige borgterreinen bij Adorp (Groningen). In het kader van de landinrichting moeten deze uit 1540
daterende terreinen hersteld worden.