r ?v-ttuagsig 500.000 nieuwe woningen gebouwd worden. Momenteel vinden er onder handelingen plaats over een nadere invulling van de VINEX (Vierde Nota Ruimtelijke Ordening - Extra). Ook is de discussie weer opgelaaid over het al dan niet openhouden van het Groene Hart. Veranderingen in het landelijk gebied worden ook veroorzaakt door het grotere ruimtebeslag van functies als natuur, recreatie en infrastructurele voorzieningen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de grootscheepse natuur ontwikkelingsprojecten, de uitbreiding van de luchthaven Schiphol, de voor genomen aanleg van de Betuwelijn en de Hogesnelheidslijn. Het Nederlandse landschap in Europees verband Deze ruimtelijke ontwikkelingen staan mede in verband met de Europese integratie. Door de Europese eenwor ding-hoe moeizaam dit proces ook verloopt - is extra aandacht voor het behoud van de Nederlandse culturele identiteit nodig. Nederland neemt, als langdurig, intensief bewoond deltage bied, in landschappelijk opzicht een bijzondere positie in. Sommige van onze landschapstypen - zoals het terpengebied, de droogmakerijen en het rivierengebied - vertegenwoordi gen dan ook een hoge internationale waarde (Haartsen e.a., 1989). De voortgaande ruimtelijke ontwikkelin gen mogen er niet tot leiden dat het karakter en de identiteit van de verschillende landschapstypen en de verscheidenheid van het Nederlandse landschap als geheel verloren gaan. De rol van landinrichting In het structuurschema Groene Ruimte heeft de overheid het ruimte lijk beleid verwoord ten aanzien van land- en tuinbouw, natuur, landschap, openluchtrecreatie en bosbouw. Voor de uitvoering van dit beleid is het instrument landinrichting van groot belang. De multifunctionele aanpak staat voorop. Daarnaast moet er een draagvlak in de streek worden gecreëerd voor de te treffen maat regelen. Dit draagvlak zal groter zijn naarmate de inrichtingswensen, die vanuit verschillende gebruikers van het gebied naar voren komen, beter op elkaar worden afgestemd. De nieuwe procedure Zoals hierboven reeds gemeld is zijn er verschillende vormen van landin richting. De meest voorkomende zijn herinrichting, ruilverkaveling en ruil verkaveling met administratief karak ter. De vorm van landinrichting hangt af van de mate, waarin andere dan landbouwbelangen in het geding zijn. Behalve de ruilverkaveling met admi nistratief karakter zijn alle landinrich tingsprojecten-MER-plichtig, dat wil zeggen dat er een milieu-effecten rapportage moet plaatsvinden. Schematisch ziet de procedure er als volgt uit: Inventariseren inrichtingswensen Opstellen milieu-effectrapport inspraak Vaststelling Ontwerpplan Bekendmaking Voorontwerpplai inspraak Evaluatie milieugevolgen inspraak instelling landinrichtingscommissie Opstellen Voorontwerpplan Richtlijnenadvies Commissie MER Bekendmaking milieu-effectrapport Uitvoering Landinrichtingsproject Voorlopige plaatsing op Voorbereidingsschema bezwaren vaststelling plan Definitieve plaatsing vaststelling projectnota tevens Startnotitie MER Nieuwe verantwoordelijkheid Voor iedereen die betrokken is of betrokken wil zijn bij landinrichting zijn er twee belangrijke momenten om invloed uit te oefenen op de planvor ming: bij het vaststellen van de richt lijnen MER en bij het formuleren van inrichtingswensen Voor de MER-plichtige landinrich tingsprojecten dient de door de provin cie vastgestelde Projectnota tevens als startnotitie voor de Milieu-effectrap portage. De Commissie voor de milieu effectrapportage stelt hiervoor een richtlijnenadvies op, waarin staat aan welke voorwaarden het uiteindelijke - Voormalige borgterreinen bij Adorp (Groningen). In het kader van de landinrichting moeten deze uit 1540 daterende terreinen hersteld worden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 26