Beeldhouwer Szekeres: kunstenaar en vakman JOHANNAVAN DER WERFF Bezoekers van Restoration 94, de internationale vakbeurs voor restauratie en conservering van cultureel en industrieel erfgoed die van 12 tot en met 14 oktober a.s. in de Amsterdamse RAI wordt gehouden, zouden zeker een bezoek moeten brengen aan de stand van figuratief beeldhouwer en restaurateur Karoly Szekeres. Bij die gelegenheid toont Szekeres resultaten van zijn rijk geschakeerde beeldhouwwerkzaamheden, waarbij hij werkt met een variëteit aan materialen, zoals gips, klei, was, brons, hout en steen. Zijn belangrijkste opdrachtgevers zijn afkomstig uit de bouwwereld, veelal architecten en aannemers en, incidenteel, particulieren. De produkten van Szekeres' hand zijn alom in den lande aan te treffen. Zo zorgt hij voor de 'finishing touch' van vele monumentale gebouwen in Nederland. Een markant voorbeeld vormen de reusachtige groene kabou ters die de daklijsten sieren van het 'huis met de kabouters' aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Ook betrokkenheid bij nieuwbouw schuwt de beeldhouwer niet. In opdracht van Natuurmonumenten voorzag hij een observatiepost op de Veluwezoom onder meer van pootafdrukken van ter plaatse voorkomende diersoorten. Op de muren van de post bootste hij in een reliëf het omringende landschap na. Szekeres heeft over zijn beroep een uitgesproken opvatting: 'Ik zie mijzelf primair als een vakman. Gestructureerd en nauwgezet werken staat voorop' en 'aan het kunstenaar schap hangt ten onrechte een odeur van zweverigheid. Bij het maken van goede kunst komt heel wat kijken.' Szekeres oefent zijn vak uit volgens de oude traditie van het kunstbedrijf. Dat wil niet zeggen dat hij strikt vasthoudt aan oude werkmethoden. Szekeres staat zeker open voor moderne tech nieken. De beeldhouwer, die zelf de beginse len van het houtsnijwerk leerde van zijn vader, een Hongaar die kort na de Eerste Wereldoorlog naar Nederland kwam, ziet weinig in het huidige, nogal anonieme leersysteem. Het is een te onpersoonlijk systeem om gevoel te ontwikkelen voor het mate riaal waarmee gewerkt wordt. Het is te theoretisch. En op den duur wreekt het zich dat de band tussen de maker en zijn of haar produkt ontbreekt. Szekeres acht een goede verhouding tussen kwaliteit en prijs een vereiste: tegenover een goed produkt mag ook een goede prijs staan. Uiteindelijk is er toch sprake van een zakelijke verhou ding tussen de kunstenaar en diens opdrachtgever. De eigen woning van Szekeres, een door hemzelf versierd pand in de Grote Overstraat in Deventer, ademt zeker niet de sfeer van de uitgekiende zaken man. Het is er prettig ongeregeld en sfeervol ingericht. Her en der staan, liggen of hangen werken van Szekeres' hand of foto's daarvan, waaronder veel tentoonstellingsmateriaal van voor gaande beurzen. Ook veel boeken over kunst en na enig zoeken vindt de kunstenaar tussen de stapels meestal wel wat hij zocht. Is deze werkplaats niet wat klein voor het grote werk? 'Dat klopt, maar de officiële werkplaats is gevestigd in Voorst, luttele kilometers van Deventer verwijderd, en biedt voldoende ruimte en rust voor de ambachtsman.' Hier kan de Szekeres urenlang in zijn eentje toeven. Denkt Szekeres ooit over de mogelijkheid van een leerling-meester situatie, volgens het door hem gepredikte ideaal? 'Ach, het is er nog nooit gekomen, maar principiële bezwaren heeft Szekeres er eigenlijk ook niet tegen.' Standnummer RAI, A 670. Johanna van der Werjfis werkzaam bij de Afdeling Ruimtelijke Ordening van de gemeente Deventer. De beeldhouwer in zijn atelier aan het werk (foto Louis Tangel, Deventer). 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 15