HEEMSCHUT ACTIEF
Zeeland
Hofje Onder den Toren
Afsluiting Arnekanaal
Limburg
Aantasting Rolduc dreigt
Nieuw lid redactieraad
J.K.
Het bedreigde hofje in Middelburg (foto Gerard
Baijens)
Middelburg - In Middelburg bestaan
sloopplannen voor het hofje 'Onder
den Toren', gelegen aan de voet van
de Abdijkerken en de toren de Lange
Jan. Het hofje werd tijdens de Tweede
Wereldoorlog als onderdeel van de
wederopbouw van het stadscentrum in
Delftse stijl opgetrokken. Het zou nu
plaats moeten maken voor een aantal
winkels met woningen. Dit complex
zal de verbinding moeten vormen
tussen twee winkelgebieden. De
Middelburgse bevolking verzet zich
hevig tegen deze plannen. Heemschut
Zeeland stuurde een brief aan het
gemeentebestuur, waarin wordt gesteld
dat de Bond begrip heeft voor het feit
dat een stad geen statisch gegeven is,
waar iedere ingreep of verandering
moet worden afgewezen.
Aanpassingen aan de eisen des tijds
zullen, gebaseerd op een zorgvuldige
afweging, soms niet kunnen worden
voorkomen. Heemschut is echter zeer
verontrust over de wijze waarop de
discussie wordt gevoerd.
Het hofje is geen monument uit het
grijze verleden. Het is architectonisch
wel een zuiver en specifiek voorbeeld
van de zogenaamde Delftse School en
wat nog belangrijker is: het behoort
onlosmakelijk bij de stedebouwkun-
dige conceptie die in het kader van de
wederopbouw voor Middelburg is
ontwikkeld. In die zin belichaamt het
een stuk geschiedenis van de stad, die
het behouden alleszins waard is.
'Modernisering' van de stad behoeft
geen probleem te zijn, mits de histo
risch gegroeide samenhang in de
binnenstad wordt gerespecteerd en er
wordt voortgebouwd op de zorgvul
dige wijze waarop ook de wederop
bouw heeft plaatsgevonden. Dat is de
waarde van Middelburg en dat moet
zo blijven. Dat ook het economisch
belang daarmee is gediend spreekt
voor zich.
Heemschut Zeeland is van mening
dat er in de binnenstad een aantal
gebieden is aan te wijzen waar
zonder ingrijpende stedebouwkundige
problemen verbeteringen zijn aan te
brengen. De noodzaak om prioriteit te
geven aan een gebied, waar de ingreep
zal leiden tot een onherroepelijk
verlies van specifieke kwaliteit spreekt
Heemschut volstrekt niet aan.
Onderschrift foto: Het hofje 'Onder den
Torenmet op de achtergrond
Abdijkerken en Lange Jan.
Heemschut Zeeland heeft bij monde
van het PC lid drs. A.P. de Klerk zijn
stem laten horen tegen de geplande
afsluiting van het Arnekanaal. Deze
afsluiting wordt voorgesteld door de
Nederlandse Spoorwegen, die de
bestaande brug over het kanaal
willen vervangen door een dam.
De Klerk betoogt, dat de Arne
van groot belang is geweest voor de
ontwikkeling van Middelburg. Het
was de levensader van de stad. Nu is
het Arnekanaal één van de zeldzame
waterlopen in Zeeland, waarvan het
tracé op exact dezelfde plaats ligt als
eeuwen terug.
Om twee redenen is Heemschut
tegenstander van het plan om de
beweegbare brug te vervangen door
een vaste verbinding, die de doorvaart
onmogelijk maakt. In de eerste plaats
is de brug in industrieel-archeologisch
opzicht heel bijzonder. Misschien niet
mooi, maar historisch-technisch
uitzonderlijk, zelfs uniek door het
draaipunt dat buiten de uit 1872 date
rende brug is gesitueerd, het zoge
naamde Joosting-opzetsysteem uit
1928 en door de combinatie van twee
enkelsporige draaibruggen. Dat deze
brug zo bijzonder is wordt voldoende
duidelijk gemaakt in een rapport van de
Nederlandse Spoorbruggenstichting.
Bovendien betekent de afsluiting van
het Arnekanaal afbraak van een
belangwekkend stukje infrastructuur,
dat van betekenis is voor de maritieme
geschiedenis van Zeeland. Het uit
1992 daterende provinciale beleids
plan voor recreatie en toerisme bepleit
een verdere ontwikkeling van de
toeristisch-recreatieve mogelijkheden
die het cultuurhistorisch erfgoed
biedt. Nadrukkelijk wordt in dit
verband gewezen op de maritieme
geschiedenis van Zeeland. Maar
welke zin heeft het oude scheepstypen
te behouden als de mogelijkheid om
te varen steeds wordt beperkt? In het
noorden en oosten van ons land gaan
stemmen op om oude vaarwegen weer
open te graven, nu blijkt dat de locale
identiteit erdoor wordt versterkt.
Laten we ze in Zeeland dan niet dicht
gooien.
Het gevaar van een onbevaarbaar
Arnekanaal is evident: dempen.
Maar het kalf is dan al verdronken.
Gerard Baijens
PR-medewerker PC Heemschut Zeeland
Kerkrade - In een brief aan de
gemeenteraad van Kerkrade verzoekt
Heemschut de gemeente met klem het
besluit tot verlenging van autoweg
SW26 te herzien.
De Bond meent, dat het gekozen tracé
de landschappelijke situatie rond de
abdij Rolduc voor eens en altijd
aantast.
In 1983 onthield de Kroon toestem
ming aan verlenging van de weg in
zuidelijke richting. Op verzoek van de
Kroon zou er vervolgens een studie
worden verricht naar de mogelijkhe
den voor een alternatief wegtraject
en de landschappelijke situatie rond
Rolduc.
Die studie is echter nimmer verricht.
Een omissie, die niet getolereerd kan
worden.
De heer J.D. Gerritsen is door
het Bestuur benoemd tot lid van de
redactieraad als opvolger van de heer
H. Knijtijzer, die is overleden.
Gerritsen is ook PR-medewerker
van Heemschut Noord-Holland