HEEMSCHUT ACTIEF Zeeland Hofje Onder den Toren Afsluiting Arnekanaal Limburg Aantasting Rolduc dreigt Nieuw lid redactieraad J.K. Het bedreigde hofje in Middelburg (foto Gerard Baijens) Middelburg - In Middelburg bestaan sloopplannen voor het hofje 'Onder den Toren', gelegen aan de voet van de Abdijkerken en de toren de Lange Jan. Het hofje werd tijdens de Tweede Wereldoorlog als onderdeel van de wederopbouw van het stadscentrum in Delftse stijl opgetrokken. Het zou nu plaats moeten maken voor een aantal winkels met woningen. Dit complex zal de verbinding moeten vormen tussen twee winkelgebieden. De Middelburgse bevolking verzet zich hevig tegen deze plannen. Heemschut Zeeland stuurde een brief aan het gemeentebestuur, waarin wordt gesteld dat de Bond begrip heeft voor het feit dat een stad geen statisch gegeven is, waar iedere ingreep of verandering moet worden afgewezen. Aanpassingen aan de eisen des tijds zullen, gebaseerd op een zorgvuldige afweging, soms niet kunnen worden voorkomen. Heemschut is echter zeer verontrust over de wijze waarop de discussie wordt gevoerd. Het hofje is geen monument uit het grijze verleden. Het is architectonisch wel een zuiver en specifiek voorbeeld van de zogenaamde Delftse School en wat nog belangrijker is: het behoort onlosmakelijk bij de stedebouwkun- dige conceptie die in het kader van de wederopbouw voor Middelburg is ontwikkeld. In die zin belichaamt het een stuk geschiedenis van de stad, die het behouden alleszins waard is. 'Modernisering' van de stad behoeft geen probleem te zijn, mits de histo risch gegroeide samenhang in de binnenstad wordt gerespecteerd en er wordt voortgebouwd op de zorgvul dige wijze waarop ook de wederop bouw heeft plaatsgevonden. Dat is de waarde van Middelburg en dat moet zo blijven. Dat ook het economisch belang daarmee is gediend spreekt voor zich. Heemschut Zeeland is van mening dat er in de binnenstad een aantal gebieden is aan te wijzen waar zonder ingrijpende stedebouwkundige problemen verbeteringen zijn aan te brengen. De noodzaak om prioriteit te geven aan een gebied, waar de ingreep zal leiden tot een onherroepelijk verlies van specifieke kwaliteit spreekt Heemschut volstrekt niet aan. Onderschrift foto: Het hofje 'Onder den Torenmet op de achtergrond Abdijkerken en Lange Jan. Heemschut Zeeland heeft bij monde van het PC lid drs. A.P. de Klerk zijn stem laten horen tegen de geplande afsluiting van het Arnekanaal. Deze afsluiting wordt voorgesteld door de Nederlandse Spoorwegen, die de bestaande brug over het kanaal willen vervangen door een dam. De Klerk betoogt, dat de Arne van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van Middelburg. Het was de levensader van de stad. Nu is het Arnekanaal één van de zeldzame waterlopen in Zeeland, waarvan het tracé op exact dezelfde plaats ligt als eeuwen terug. Om twee redenen is Heemschut tegenstander van het plan om de beweegbare brug te vervangen door een vaste verbinding, die de doorvaart onmogelijk maakt. In de eerste plaats is de brug in industrieel-archeologisch opzicht heel bijzonder. Misschien niet mooi, maar historisch-technisch uitzonderlijk, zelfs uniek door het draaipunt dat buiten de uit 1872 date rende brug is gesitueerd, het zoge naamde Joosting-opzetsysteem uit 1928 en door de combinatie van twee enkelsporige draaibruggen. Dat deze brug zo bijzonder is wordt voldoende duidelijk gemaakt in een rapport van de Nederlandse Spoorbruggenstichting. Bovendien betekent de afsluiting van het Arnekanaal afbraak van een belangwekkend stukje infrastructuur, dat van betekenis is voor de maritieme geschiedenis van Zeeland. Het uit 1992 daterende provinciale beleids plan voor recreatie en toerisme bepleit een verdere ontwikkeling van de toeristisch-recreatieve mogelijkheden die het cultuurhistorisch erfgoed biedt. Nadrukkelijk wordt in dit verband gewezen op de maritieme geschiedenis van Zeeland. Maar welke zin heeft het oude scheepstypen te behouden als de mogelijkheid om te varen steeds wordt beperkt? In het noorden en oosten van ons land gaan stemmen op om oude vaarwegen weer open te graven, nu blijkt dat de locale identiteit erdoor wordt versterkt. Laten we ze in Zeeland dan niet dicht gooien. Het gevaar van een onbevaarbaar Arnekanaal is evident: dempen. Maar het kalf is dan al verdronken. Gerard Baijens PR-medewerker PC Heemschut Zeeland Kerkrade - In een brief aan de gemeenteraad van Kerkrade verzoekt Heemschut de gemeente met klem het besluit tot verlenging van autoweg SW26 te herzien. De Bond meent, dat het gekozen tracé de landschappelijke situatie rond de abdij Rolduc voor eens en altijd aantast. In 1983 onthield de Kroon toestem ming aan verlenging van de weg in zuidelijke richting. Op verzoek van de Kroon zou er vervolgens een studie worden verricht naar de mogelijkhe den voor een alternatief wegtraject en de landschappelijke situatie rond Rolduc. Die studie is echter nimmer verricht. Een omissie, die niet getolereerd kan worden. De heer J.D. Gerritsen is door het Bestuur benoemd tot lid van de redactieraad als opvolger van de heer H. Knijtijzer, die is overleden. Gerritsen is ook PR-medewerker van Heemschut Noord-Holland

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 10