I Maak er een Breda-arrangement van Ledenservice Op 8 oktober a.s. organiseert de Bond Heemschut de excursie in Breda. De provinciale commissie Noord-Brabant heeft het programma samengesteld en uitgewerkt en is op deze dag üw gastheer (zie het artikel op pag. 5). De Catharinastraat, gezien vanuit de Reigerstraat. Centraal in beeld een uit 1706 daterende woning met halsgevel. stad voorbij. Van deze tijd dateren bijvoorbeeld de ijzergieterij Etna, bierbrouwerij de Drie Hoefijzers, suikerfabriek Wittouck, chocoladefa briek Kwatta en snoepjesfabriek De Faam. De stad groeide tot ca. 30.000 inwoners in 1925 en de beschikbare grond rond de oude kern was volge bouwd. De annexatie van 1927 gaf enige lucht. Tot aan de Tweede Wereldoorlog werd rond de 19de eeuwse schil een schil aangelegd met panden opgetrokken in een bouwt rant, beïnvloed door Amsterdamse Schoolstijl en in Interbellumstijl. De Tweede Wereldoorlog bracht voor Breda het verlies van tientallen stadge noten. Tijdens de oorlog hadden de annexaties plaats van delen van Teteringen, Ginneken en Princenhage. Na de oorlog maakte de stad, door haar gunstige ligging tussen Rotterdam en Antwerpen, een bloeitijd door. Kreeg de stad door de annexaties 75.000 inwoners, in 1955 werden dat er 100.000. Voor de huisvesting van al deze nieuwkomers kwamen vanaf de jaren vijftig wijken in uiteenlopende bouwstijlen. Enorme doorbraken maar omslag rond 1980 Direct na de oorlog was de traditionele bouwtrant van de Delftse School favo riet. Meest bekende van deze nieuw bouwwijken is het Heuvelkwartier, gebouwd naar ontwerpen van ir. Granpré Molière en ir. Peutz. Vanaf 1960 wordt sneller en rationeler gebouwd (betonsysteembouw), maar esthetisch gezien horen de wijken uit die tijd tot de minste van de stad. De wijken Hoge Vucht, Blauwe Kei- IJpelaar en Brabantpark-Heusdenhout dateren grotendeels uit die periode. De aanleg van deze wijken gaat met enorme doorbraken gepaard, ook direct naast het oude centrum, dat de plannenmakers toegankelijk willen maken voor het verkeer. Na ca. 1980 slaat deze visie om. Er is zoveel kapot gemaakt en gesloopt en er komen zoveel protesten uit de burgerij, dat vraagtekens worden gezet bij de inge slagen weg. Het gemeentebestuur wordt voorzichtiger en langzaam worden de gaten weer gevuld. Veel van oude stadsbeeld verdwenen Maar echt een keuze voor het behoud van het oude stadsbeeld wordt niet gemaakt. De groei van de stad zet zich intussen onverminderd voort. Door de gunstige ligging ervan wordt ze knoop punt. De voordelen die dit biedt worden economisch vertaald door breken en slopen voor nieuwe voorzieningen en wegen. Dit is er de oorzaak van, dat door de tijd heen opnieuw veel verdwijnt van het historische erfgoed en daarmee van het oude stadsbeeld, dat verder wordt aangetast. Na ca. 1990 wordt op sommige punten in de oude binnenstad het kritische punt over schreden en is de identiteit van de stad ter plekke verloren gegaan. Ondanks protesten van de burgerij wordt voort gegaan op de ingeslagen weg. Zo kon het gebeuren dat in 1990, in het kader van de accommodatievernieuwing van culturele voorzieningen, op één van de meest kwetsbare plekken van de stad de Nieuwe Veste (Bibliotheek-Muziek school) komt, gebouwd naar een ontwerp van H. Hertzberger. Wat met de dekmantel van 'contrast tussen oud en nieuw' wordt gepresenteerd, is in feite een brevet van onvermogen van de architect, passende moderne archi tectuur op een historische locatie te plegen. Voor de burgerij van Breda is te hopen dat op korte termijn de onjuiste stedebouwkundige en esthetische benadering van de historische stad ingrijpend wordt gewijzigd. Zo niet dan staat Breda het schrikbeeld van delen van Rotterdam te wachten. Drs.E.M. Dolne is lid van de PC Heemschut Noord-Brabant. Breda is een verrassend veelzijdige monumentenstad met enkele topmo- numenten, die wij gaan bezoeken. U kunt in deze Oranjestad heel veel kanten op; veel van deze kanten worden in de diverse artikelen in deze aflevering van Heemschut beschreven, de excursie wordt goed verzorgd door de Commissie Noord-Brabant. Voor diegenen die aan deze dag iets meer willen koppelen, bijvoorbeeld het weekend, volgen hier zoals dat in toeristische termen heet: enkele tips. Het zogenaamde Breda-arrangement van de VW-Breda hebben wij voor f155,-per persoon weten vast te leggen. Dit hotel-arrangement is gebaseerd op een verblijf van twee nachten in een 2-persoons -kamer, 1 diner en 2 keer ontbijt. Dit basis arrangement kan naar eigen keuze aangevuld worden met een 20-tal acti viteiten, waaronder de monumenten fietsroute. Desgewenst kunt u de brochure met het Breda-arrangement en het boekingsformulier bestellen bij de VW afdeling reserveringen te Breda, telefoon 076-222444 (mevr. De Vries). Thuis kunt u dan beslissen en boeken. Adres VW: VW Afd. reserveringen, Postbus 7000,4800 GA Breda. Deelname aan de Heemschut-excursie geschiedt op de gebruikelijke manier: u stort f35,- per persoon op giro 12 43 26 t.n.v. de Bond Heemschut, Amsterdam, onder vermelding van 'Breda 8 oktober'. Daarna onvangt u een deelnemers- bewijs met lunch-bon en een platte grond van Breda. Er worden 3 groepen samengesteld in de kleur van het deelnemers-bewijs zodat organisatorisch één en ander goed en vlot verzorgd kan worden. Naast de monumenten, heeft Breda een aantal interessante musea; maar ook de omgeving is de moeite waard. Neem het ervan en teken in voor deze B.J.M. Duimel algemeen directeur 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 9