Taalmonumenten Ds.Foekes als dwerg Friesland 32 Recepties en diners Grootste klokkenspel van West- Europa van een restauratieplan uit 1895 van de Arnhemse architect/. Boerboom een leerling van P.J.H. Cuypers. In navolging van Cuypers wordt het gotisch karakter van de toren bena drukt: de vier hoeken van het onder stuk worden bekroond door hoge gotische pinakels. De verticale geleding van de gotiek wordt voortgezet in de door Verlaan ontworpen lantaarn. Geënt op de gotiek zijn ook de keperbogen die de plaats van het carillon aangeven. Maar verder ademt de. lantaarn toch vooral de sfeer uit van de jaren vijftig en zestig waaruit het ontwerp stamt en waarin de toren gebouwd is. Vooral het beeldhouwwerk van Henk Vreeling is curieus. Halverwege de lantaarn bevinden zich 28 waterspuwers met de gebeeld houwde hoofden van onder andere Maarten Toonder 's Tom Poes en Wammes Waggel en Disney 's de Grote Boze Wolf, Pluto en Sneeuwwitje. Vreemd vind ik niet dat hierover toendertijd een grote rel in Arnhem ontstaan is, maar vreemd is vooral dat dit pas maanden later gebeurde, toen de stripfiguren al lang aangebracht waren. De architect en de beeldhouwer konden blijkbaar ongestoord hun gang gaan. Dominee Foekes, predikant van de Eusebius, was furieus toen hij de beelden ontdekte. Dit had hij niet moeten doen, zijn 2 Als de Hollanders zich op Kenau beroe men, dan verheffen de Friezen zich op Bauck. Net zoals de dappere vrouw Kenau Simons Hasselaar in het beleg van Haarlem (1572/73) tegen de Spanjaard vocht, verdedigde Bauck Poppema bij het Friese Berlikum in 1496, bij afwe zigheid van haar man Doeke Hemmema haar stins tegen de Vetkoopers. Daar door ontstond de Friese zegswijze: 'as de Hollanders fen Kenau blaze, dan roppe de Freizen fen Bauck'. (als de Hollanders zich op Kenau beroemen, dan verheffen de Friezen zich op Bauck). Aan It Skil bij de kruising ten oosten van het dorp Berlikum vinden wij nog de poort van Hemmema-State waar deze strijd plaats vond. In de verbouwde poort thans een cafetaria gevestigd. Deze d'Aumalepoort is het enige over blijfsel van de in 1781 gesloopte Hemmema-State. Hij heeft een hals gevel uit de 18de eeuw. In 192 3 is de toren verbouwd en enigzins hersteld. Girbe Buist, werkzaam bij de Culturele Raad Overijssel beeltenis doet ook dienst als waterspu wer. Op 68 meter hoogte hangt hij, als een van de zeven dwergen. Vijfentwintig jaar na het gereedkomen van de toren bleek een omvangrijke restauratie noodzakelijk: de tufsteen waarmee de toren bekleed is, was aangetast. Constateren dat een restau ratie onontkoombaar is, is niet zo moeilijk, maar zo'n ingrijpende restauratie financieren is een ander verhaal. Op initiatief van het gemeen tebestuur werd de Stichting Eusebius Arnhem opgericht. De Stichting is er van begin af aan van uitgegaan dat de Eusebius sluitend geëxploiteerd moest- kunnen worden: Beleidsmedewerker monumentenzorg J. Wessels formuleert het als volgt: 'De maatschappelijke functie van de Eusebius moest verbeterd worden. Verder heeft de binnenstad dringend behoefte aan een toeristische trek pleister. Nagenoeg alle toeristische attracties bevinden zich aan de rand van Arnhem: Burgers Zoo, het Nederlands Openluchtmuseum en de Hoge Veluwe. Deze attracties trekken de toeristen eerder van de stad af, dan naar de stad toe. Hierdoor gaat een belangrijke bron van inkomsten voor het plaatselijke bedrijfsleven verloren. De binnenstad heeft dringend behoefte aan een trekpleister van allure.' Nu, dit laatste is, dankzij de steun van de Arnhemse bevolking en het bedrijfsleven en de toezeggingen van de verschillende overheden, meer dan gelukt. In het onderstuk van de toren zijn twee grote ontvangstzalen ingericht die beide verhuurd gaan worden voor recepties en diners. De panoramalift voert de bezoekers straks in korte tijd naar de belvédère op 73 meter hoogte. De lift gaat dwars door het carillon heen. Hiervoor moest de opstelling van het carillon gewijzigd worden. Tegelijkertijd werd het carillon met 4 nieuwe klokken uitgebreid tot 53 klokken. Hiermee is het Eusebiuscarillon het grootste klokkenspel van West-Europa. In de belvédère wordt een expositie ingericht over de Slag om Arnhem. Vanaf hier is het hele vroegere slag veld te overzien: van Oosterbeek tot Nijmegen. Vijftig jaar na de Slag om Arnhem komt de Eusebiustoren voor de tweede keer gereed. Een monument is gered en Arnhem is een toeristische trekpleister rijker. Math Berkers is geograaf en medewerker van Heemschut ositfWi 1 Zo groot als het Baijmer vont. Betekenis: heel groot. Een uitdrukking die iedere Fries wel eens gebruikt, als hij op uitzonderlijke afmetingen wil wijzen luidt: 'So great as de Baeyumer fonte' Dit doopvont had in de fantasie reusach tige vormen gekregen nadat zij tussen 1570 en 1580i.v.m. roerige tijden onder de grond was begraven. In 1668 werd het vont opnieuw opgegraven 'om dat dear veel van werd gesegt' Dit merkwaardige vont is een kubus van rode zandsteen met een dekplaat van witte zandsteen. In de dekplaat bevindt zich een ronde opening, kennelijk om er een doopschaal in te plaatsen. Het vont dateert uit de dertiende eeuw en staat thans in het portaal van het kerkje te Baijum. Het is voorzien van het volgende vers: Dit is Baiommer vondt Die vergeeten lagh inde grondt Is 1668 wederom op gerecht. Omdat daer veel van wert gesegt Godt wil ons landt en dorp bevrien Voo bij geloof en afgoderien

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 32