Exposities toetsingen, ook die over reclames in één hand komen. Dat is ook nodig omdat nieuwbouw, waarover de welstandscommissie gaat, moet harmoniëren met monumentjes ernaast, die weer door de monumen tenbeheerscommissie worden bewaakt. Dat alles ressorteert nu nog onder twee commissie's. Weinig leuke pleinen Over openbare ruimte gesproken. Leiden heeft m,aar weinig aardige plein tjes. Wat gaat de stad daaraan doen? 'Op drie plaatsen zijn we daar hard aan bezig. Allereerst de Beestenmarkt. Die wordt geheel autovrij. Landschapsarchitect ir. Alle Hosper, die in Amsterdam een inrichtingsvoorstel voor het Mercatorplein ontwierp, heeft voor ons een plan gemaakt voor de Beestenmarkt. Het wordt er straks gezellig toeven op aantrekkelijke terrasjes. De Blauwpoortsbrug is onlangs al gerestaureerd. Dat gaat een fraai geheel worden. Het stadhuisplein is ook een plek, waar we een gezellig plein willen maken. De achterkant van het stadhuis krijgt daar een voorkant-functie. Er komt o.m. een informatiecentrum. Het plein is nu een dooie hoek, het moet levendig worden.' Wat mij al jaren opvalt is de verloedering van het terrein aan de Vrouwenkerkkoorstraat, waar overigens nu wel het St. Caeciliacomplex fraai is gerestaureerd en het Boerhaave museum herbergt. Daar moet toch iets van te m,aken zijn? 'Na tien jaar discussie gaat hier nu eindelijk wat gebeuren. Het rommelige terrein achter de winkels aan de Haarlemmerstraat wordt als plein ingericht. Aan de achterzijde van de winkels dus aan de kant van het nieuwe pleintje, komen horeca-voor- zieningen en galeries. De winkels zelf worden gerestaureerd en erboven komen woningen.' Stationsplein Het belangrijkste plein van Leiden wordt straks ongetwijfeld het Stationsplein. Op het ogenblik wordt het oude station gesloopt en verrijst een schitterend modern stationsge bouw van Harry Reijnders. Een prach tige transparante constructie met veel staal en glas. De drukke verkeersweg voor het station wordt onder de grond gestopt en erboven komt een aantrek kelijk verblijfsgebied, dat aan de zijkanten wordt afgesloten met fraaie moderne architectuur met enkele hoogbouwaccenten. In het stedebouwkundige plan van Peter Kilsdonk is de hoogbouw, die eerst als een soort booreiland met vier poten vlakbij het station was gepland, naar de zijkanten geschoven. Frontaal tegenover het nieuwe stationsgebouw komt als entree naar de binnenstad een driehoekig plein van schelpen met daarop o.m. een stedelijk dak en met beelden, die verwijzen naar de belang rijke musea, die de Sleutelstad herbergt. Op die manier vertelt de wethouder enthousiast, krijg je toch een soort overgang van het nieuwe werkgebied rond het station naar de historische binnenstad met zijn musea. Misschien dat straks wel een grote skeletachtige sculptuur naar het enorme Natuurhistorisch Museum, dat gebouwd wordt in en rond het oude Pesthuis, gaat verwijzen. Of gaat een grote mummie naar het Rijksmuseum voor Oudheden verwijzen. Restauratie-achterstand Er is in Leiden enorm veel gerestaureerd en opgeknapt de laatste twintigjaar. Is er nog veel te doen? 'Er is nog steeds een grote achter stand. Dankzij de Interim Saldo Regeling, de voorloper van de wet op de Stads- en dorpsvernieuwing heeft Leiden enorm veel kunnen restaure ren en vernieuwen- we kregen wel 5 0 miljoen per jaar- maar de nieuwe wet reduceerde dat al tot 12 miljoen en straks wordt dat vier. We dreigen opnieuw artikel 12 gemeente te worden. De Lakenhal moet gerestaureerd worden, de Havenbrug en andere historische bruggen, de Zijlpoort en vele panden aan Oude Vest en Oude Singel. We hebben voor 16 jaar restauraties in voorraad maar zouden het geld in één keer kunnen uitgeven.' Trots vertelt Van Rij over een van zijn laatste projecten, het herstel van de wallen hij de Zijlpoort, waar een restaurant is gepland met bovenop de wal een terras met prachtig uitzicht. De bezorgdheid van Heemschut over Manhattan-achtige effecten rond het station Lammenschans wuift hij gedecideerd weg. 'Daar zal enige verdichting van werkgelegenheid plaatsvinden, die misschien wat de hoogte in zal gaan maar het gaat daar om een restruimte, waar nu verkiezingsborden staan. Die plaats is trouwens een flink eind verwijderd van de monumentale Petruskerk, die Heemschut zo graag wil laten domineren over de gewilde Professorenwijk. Een beetje hoog bouw bij het station kan geen kwaad'. Tjeerd van Rij is een monumenten wethouder van de grote lijn. Hem interesseert vooral de totale structuur van de historische binnenstad. Die moet vooral in tact blijven. Maar verder moet Leiden als stad zelf beslist geen museum worden, al herbergt het liefst 14 musea. Vestingwerken in Overijssel. Van 12 maart t/m 1 mei in het Provinciaal Overijssels Museum, Voorstraat 34, 8011 ML Zwolle. Open di t/m za 10-17 uur. Zo en feestdagen 14-17 uur. Eerste paasdag gesloten. Archern; Archeologisch Park. Alphen a/d Rijn. Open vanaf 1 april 1994. Monument van de Maand meihet Kleasterpaad. Pad langs voormalige kloosters door Bolsward en omgeving. Tel. 058-925736. Hedendaagse kunst in de Utrechtse werf- kelders. Van 12 mei t/m 12 juni langs de Oude Gracht. Open di t/m zo van 12-19 uur. Uitersten; stadsgezichten van Comelis Springer (1817-1891). Vanaf 3 juni in kunsthandel Frans Jacobs, Rokin 46, Amsterdam. Open di t/m za van 12-17 uur. Zo van 13-17 uur. De Stadsgehoorzaal aan de Breestraat, in 1891 ontworpen door ir. D.E.C. Knuttel in neo-renaissance stijl. 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 9