Waterleidingpanden aan de
Amsterdamse Nieuwe Herengracht
herbouwd
De naam, Waterleidingpandenis afgeleid van de voormalige gebruiker van
dit complex aan de Nieuwe Herengracht. Het hoofdkantoor van de toenmalige
Amsterdam,sche Duinwater Maatschappij, de latere Gemeente Waterleidingen
was tussen 1883 en 1972 gevestigd in het monumentale pand Nieuwe
Herengracht 49.
SARAH BAKKER
Twintig jaar na het afbreken van de
Waterleidingpanden, zijn deze monu
menten eindelijk herbouwd. Hiermee
is het gat in de historische gevelwand
gedicht. De monumenten Nieuwe
Herengracht 47-51 en de bebouwing
op nummer 53 werden in 1973 afge
broken voor de aanleg van de metro.
In 197 3 was het nog niet mogelijk een
metrobuis te boren onder de bestaande
bebouwing. Hierdoor werden grote
gaten geslagen in de bebouwing van
dit deel van de binnenstad. Met de
herbouw van deze panden is één van
de laatste wonden, veroorzaakt door
de aanleg van de metro, gehecht.
Veel voorstellen
Gedurende de jaren zeventig hebben
vele instanties en particulieren voor
stellen gedaan inzake de toekomstige
bestemming van deze als woonhuis
gebouwde panden. Voorstellen voor
een zusterhuis, een conservatorium,
een trouwaccommodatie en het Bureau
Monumentenzorg werden ingediend
bij de Gemeente Amsterdam. Twee
serieuze gegadigden kwamen in 1982
naar voren: de Amsterdamse
Maatschappij tot Stadsherstel NV en
de Bond Heemschut. Stadsherstel
kwam met het voorstel de panden een
woon- en kantoorbestemming te
Schets van de gerestaureerde Waterleidingpanden (tekening architectenbureau Prins, Amsterdam).
Ba»
OT :m
geven. Heemschut wilde HAT-eenhe-
den aanbrengen in deze panden, naar
een ontwerp van GerardPrins. Uit
eindelijk is gekozen voor een combi
natie van deze twee plannen. De
panden kregen een woon- en kantoor
bestemming. Tevens werd Prins
gekozen als architect. Onder het
gehele kantorencomplex is op de
metrobuis een ondergrondse parkeer
garage voor 24 auto's gebouwd. De
gerestaureerde panden hebben een
woonbestemming gekregen.
De herbouw van de Waterleiding
panden en de restauratie van de
nummers 45 en 55 zijn in opdracht
van de eigenaar Stadsherstel NV
binnen twee jaar gereedgekomen.
Gedurende 1992 zijn de nummers 47-
53 opnieuw opgebouwd onder leiding
van architect Gerard Prins, met
gebruikmaking van een deel van de
bewaarde gevelonderdelen van de
oorspronkelijke bebouwing. Achter de
herbouwde gevels heeft Prins nieuwe
panden ontworpen. Hierbij gebruikte
hij moderne technieken en construc
ties. Door de samenwerking tussen het
Architektenburo Prins BV, Bureau
Koppens (Advies Projectontwikkelaar),
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriëns BV
en de eigenaar Stadsherstel NV is het
gevelbeeld van dit deel van de Nieuwe
Herengracht na twintig jaar hersteld.
Sarah Bakker is architectuurhistorica te
Amsterdam
19