Driehuizerkerkweg 57-59. Woonhuizen uit 1922 (foto M.Polman, 1993). als een zuivere representant van de Amsterdamse School. Immers juist het idee van totaalconceptie, het bouw kundig plan integreren in gerelateerde disiplines als meubel- en interieront- werp, schilder- en beeldhouwkunst, vormde daarin een essentieel onderdeel. De architectonische activiteiten van Bartels bleven niet beperkt tot Driehuis. In Velsen Zuid, Ijmuiden. Bloemendaal, Heemstede en Overveen verrezen woonhuizen naar zijn ontwerp. Maar ook van de karak teristieke muziektent in het park Velserbeek is hij de geestelijke vader. Reliëftegels Theater Tuschinski Christiaan Bartels werd op 10 oktober 1889 te Amsterdam geboren. Hij studeerde achtereenvolgens op de Amsterdamse Tekenschool voor Kunstambachten en op de Rijksnormaalschool voor Tekenonderwijs,waar onder meer-TH Kromhout doceerde. Met het diploma van de Kunstnijverheidstekenschool en de Akte M.Ó. Tekenen op zak vestigde hij zich in 1920 in Driehuis waar hij als docent tekenen op de Ambachtsschool te Ijmuiden werd aangesteld. Bartels was dus niet offi cieel als architect opgeleid. Al zijn woonhuisontwerpen dateren dan ook van na 1920, het jaar waarin hij zijn eigen huis ontwierp en zijn architecto nisch talent voor anderen zichtbaar maakte. Volgens zijn zoon voelde Bartels zich geen architect en profi leerde hij zich ook niet als zodanig. Hij voelde zich schilder en daar ging zijn hart naar uit: 'hij deed niets liever dan schilderen, zodra hij even tijd had kroop hij in zijn atelier in en dan zag je hem de hele dag niet meer'. Opmerkelijk genoeg waren het niet de landschappen en portretten waarmee Bartels zich bekendheid verwierf. Dat was wel het geval met zijn interieur-, meubel- en haardontwerpen, vooral toen sommige daarvan werden afge beeld in de jaarboekjes van de V.A.N.K., die in 1904 opgerichte toonaangevende Nederlandsche Vereeniging voor Ambachten en Kunstnijverheid. Ambachts- en nijver heidsaspecten domineerden tot 1920 zijn werk. Zo ontwierp hij alle decora tieve onderdelen in het Amsterdamse Handelsbankgebouw, in 1915 op de Herengracht gebouwd naar een plan van J.F. Staal. Maar ook de gegla zuurde reliëftegels in de fa9ade van het Theater Tuschinski (1918-1921) evenals het ontwerp van sommige vloerkleden waren van zijn hand. De tientallen proeflapjes die door het hele huis lagen verspreid staan zijn zoon nog levendig voor de geest. Schetsjes Geen officiële bouwopdrachten maar verzoeken om eem 'ontwerpschetsje' waren het waarmee vrienden en Driehuizerkerkweg 4. Woonhuis van W.van Heyst uit 1921 (foto M. Polman, 1993). bekende aannemers uit de buurt zoals Van Heyst hem vanaf de jaren twintig bestookten. Bartels' weinig zakelijke instelling leidde er herhaaldelijk toe dat hij het honorarium voor zijn ontwerp nooit ontving. Dat valt te betreuren want een verbeterde finan ciële situatie had misschien een eind kunnen maken aan zijn leraarschap op de IJmuidense Ambachtsschool. Bartels was overtuigd SDAP-er en toen hij voor de keuze stond tussen een docentschap op de ambachts school en op de HBS koos hij voor het laatste, daarmee wel zijn sociaal democratische instelling volgend maar niet zijn hart want elk raakvlak met zijn leerlingen ontbrak. 'Hij was vols trekt ongenietbaar als hij naar school moest' herinnert zijn zoon zich. In de jaren twintig verwierf de archi tect Bartels zich een bescheiden faam toen enkele van zijn uitgevoerde ontwerpen werden afgebeeld in tijd schriften en in de toonaangevende publikaties vanJ.G. Wattjes. De laatste 30 jaar van zijn leven, hij stierf 1969, was Bartels vanwege gezondheidspro blemen als architect niet meer produc tief. Zijn naam raakte in vergetelheid. Nu de monumenteninventarisatie in de gemeente Velsen haar voltooiing nadert wordt duidelijk dat zijn naam met vele karakteristieke gebouwen en objecten uit de jaren twintig verbon den is. Kortom de hoogste tijd om hem als ware Amsterdamse Schoolarchitect te erkennen. Mariëtte Polman is kunsthistorica te Haarlem. Bronnen AAR, J.A. van derM.N.J. LUCASSEN, Driehuis, Velserbroek en de Zuid- en Noord- Spaamdammerpolder, rapport Monumentencommissie Velsen, Velsen 1992. Dank ben ik verschuldigd aan E. Bartels (Ijmuiden) die mij informatie over zijn vader heeft verschaft. Muziektent Velserbeek uit 1926 (foto M.Polman, 1993).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 15