.RefleWows U'Ab«\wUvux ^ovAe»»» PcMpeklicf r>c De Pev\k\« wnseu-w Vc W&OA <oin\te\ gebied Schets van de herinrichtingsplannen voor de Brink. het historische wijkje in de loop der jaren vertroeteld en verwend. De NV is nu met het plan gekomen ter gele genheid van haar 25-jarig bestaan twee architecten te vragen met ideeën te komen. Behalve Aad Trompert is dat Frans van der Werf. Ze moeten ideeën leveren die uiteindelijk de inrichting van de openbare ruimte wat spannender kunnen maken. Het is geen prijsvraag en - in de bewoordin gen van Goudappel - de ontwerpers hebben geen 'uitvoeringsverplich ting', wat heel chic klinkt. Integen deel, het is nog maar de vraag of een van hen, of beiden, of iemand anders, een opdracht krijgt het Bergkwartier opnieuw in te richten. Maar een mooie brochure en een symposium zitten er in elk geval in. Samen met Goudappel en Trompert loop ik door het wijkje, on-nederlands klimmend in de richting vanjde Bergkerk. Exact dezelfde kerk, op precies dezelfde schaal, is ook in het Letlandse Riga gebouwd. Ik vraag me af hoe urgent herinrich ting van het wijkje is. Een rommeltje is het geenszins. Goudappel echter, die zelf vele jaren in het Bergkwartier gewoond heeft, heeft een harder oor deel. Hij vindt het wijkje saai ingericht. 'Tijdens de restauraties', zegt hij, 'moesten rioleringen gelegd worden. De stoepbanden keerden toen niet meer terug, men heeft klinkertjes, kleine keitjes, gelegd met eeri bolvorm die helemaal niks zegt en nergens toe uitnodigt.' Hij wijst op andere gebreken. Een 'trappenvlucht' van 40 treden vanuit de Bergkerk die 'op geen enkele VöjclviuchT manier in de ruimte staat'. Het Bergkerkplein is onduidelijk geprofi leerd. Vroegere 'voorruimtes' worden nu alleen door auto's gebruikt. De Prinsenplaats, een door aardige nieuwbouw omgeven pleintje, waar kansen zijn blijven liggen. Objecten, volgens hem, waarbij de vingers van ontwerpers gaan jeuken. Hij is verrukt van het Sassenstraatje, het enige hoge trappenstraatje in Nederland. 'Ik kan er nog een trap bijmaken!' zegt Trompert, wijzend op een parallel, geleidelijk aflopend straatje. Fleeft het er vroeger dan zo uitgezien? 'Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten', zegt Henk Goudappel. Bobbejaanland 'Het Bergkwartier', zegt Goudappel, 'moet bereikbaar zijn. Het is geen voetgangersgebied in de commerciële zin, maar een woon- en activiteitenge bied; er zit nog een aantal kleinscha lige bedrijven, zelfs een aannemersbe drijf. Aan de andere kant is de wijk toeristisch zo aantrekkelijk, dat een zekere nadruk op de wandelfunctie gelegd mag worden. Er zijn plekken waar iedereen zijn foto wil maken, maar waar nu steeds auto's in de weg staan.' Maar moet het als in Brugge of Gent? 'Daar gaat het sterk de richting op van een nieuw Bommelstein of Bobbejaan land, de nostalgische sfeer. Daar wordt in de vorm van een warme bakker-stijl aan een bepaalde publieksverwachting voldaan. Ik hoop, dat er hier een nieuwe impuls wordt gegeven aan het omgaan met historische ruimten in deze tijd. Je moet weliswaar de historie kunnen herkennen, het verhaal van de ruimte moet in stand blijven. Maar er moeten ook voorzieningen zijn die vertellen wat er nu mogelijk is.' Commedia dell'arte Aad Trompert denkt met nadruk na over het huidige gebruik van de ruimte. Kan hij een boekje open doen over zijn ideeën voor de wijk? Hij houdt zich nog wat op de vlakte. Zegt, dat door een betere inrichting ruimtes sprekender zullen worden. Praat over betere maatver houdingen. De neiging in Nederland om bestratingen naar putjes en gootjes af te buigen. Belijningen die betekenis hebben voor het gebruik van de ruimte. Auto's in het Bergkwartier (foto Bert Franssen, 1993). Ineens, concreter: 'Ik heb in een toneelgroep gezeten. We speelden aan de voet van de Bergkerk een stukje Commedia dell'arte. Nou, ik vond het een hoogst ongelukkige plek. We stonden met de rug naar de kerk, vlak voor het poortje van de Prinsenplaats. Op zich een prachtige plek, maar er niet voor ingericht. Daar zijn veel betere oplossingen voor te bedenken. Bovendien: als er een bezoeker komt, wil hij ook wel eens ergens zitten, om te kunnen genieten van de omgeving. Dat kan op dit moment nauwelijks. En ook bewoners en bedrijven kun je het beter naar de zin maken.' Een van de grote problemen in het Bergkwartier is het parkeerprobleem. Er staan niet eens zo veel auto's, maar zo'n kleinschalige omgeving kan niet veel hebben. Trompert: 'Dit is het meest nijpende probleem. De oplos sing is niet onmiddellijk voorhanden.' Wat niet wil zeggen dat hij er niet al over heeft nagedacht. Goudappel en Trompert weten al een stuk of wat plaatsen op te noemen die in ieder geval beschikbaar zijn of komen voor parkeren. 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 10