Europa Nostra in Boedapest
raai
De tijd van het oudevertrouwde stadhuis lijkt voorbij. Menig Nederlands
stadsbestuur itrakteert, zichzelf op een stadskantoor. De verhouding tot het
reeds bestaande stadhuis is vaak gespannen en roept vragen op. In deze
bijdrage aandacht voor de wijze waarop de gemeente Maarssen die vragen
heeft trachten te beantwoorden.
®KS!NÏ|!
ERNST DIENAAR
De stad bezit talloze Jugendstil-
gebouwen en de aan weerzijden van
Donau gelegen stadsdelen Pest en
Boeda (het laatstgenoemde stadsdeel
op heuvels met burcht, oude stad en
paleizen) tonen nog maar weinig
sporen van de zware verwoesting,
die in de oorlogwinter van 1945 was
aangericht, toen de hoofdstad maan
denlang frontgebied vormde. De
vergaderingen lieten gelukkig ook tijd
om tenminste enige indruk hiervan te
krijgen.
Vanzelfsprekend werd een deel van de
vergadertijd van de Raad ('Council')
besteed aan huishoudelijke zaken,
maar als gebruikelijk was een 'Open
Dagmaandag 10 mei, gewijd aan één
thema, ditmaal: 'Historische steden;
plaatsen voor mensen'.
Een drietal sprekers behandelde
verschillende aspecten van dit onder
werp:
- het even wicht tussen conservering
en ontwikkeling;
- het stadsverkeer; lering trekken uit
het verleden;
Jugendstill-gevel in Praag (dia's Ernst Dienaar).
- stadsmeubilair en de aanblik van
de steden.
Alle drie inleiders benadrukten de
noodzaak oude steden met hun fijn
mazige structuur leefbaar en toegan
kelijk te houden, in het bijzonder voor
voetgangers.
Repellin (Fr.) liet aan de hand van het
voorbeeld Lyon zien hoe oude stads-
verbouwing, die aanvankelijk op de
nominatie stond rigoureus te worden
gesloopt, na herstel en renovatie
dienstbaar werd gemaakt aan het
vervullen van veelal nieuwe en eigen
tijdse functies, zodat van een volstrekte
regeneratie kon worden gesproken.
Autoverkeer aan banden
Mevrouw Hass Klau (Gr. Br.) zette
aan de hand van Britse voorbeelden
uiteen welke fouten in het verleden
zijn gemaakt en hoe die voor de
toekomst kunnen worden vermeden:
absolute beteugeling van het autover
keer in historische binnensteden; niet
toegeven aan de indruk tot verbreding
van straten ten behoeve van het auto
verkeer. Zij beklemde de noodzaak
Straatbeeld in Praag.
n
iS^pboszlai tj. 2-4.-~
Het logo van Hungaria Nostra.
een goed openbaar vervoer in stand te
houden. Aldus kan de leefbaarheid van
de oude binnensteden worden
bewaard.
Straatmeubilair
De derde spreker, Randay (Hong.)
illustreerde met een groot aantal dia's
van Boedapest hoe in deze stad ener
zijds veel elementen van dikwijls fraai
straatmeubilair zijn bewaard gebleven,
maar hoe ook in recente tijd veel is
verloren gegaan en vaak is vervangen
door afschuwelijk nieuwe meubilair.
Onder druk van oudheidkundige
verenigingen is het stadsbestuur er
echter in meer dan een geval toe over
gegaan esthetische mislukkingen weer
door verantwoorde vormgeving te
vervangen.
Voor het deelnemen aan de daarop
volgende werkbijeenkomst over deze
drie onderwerpen moest natuurlijk een
keus worden gemaakt en het gloed
volle betoog van Randay was een
aansporing tot onze keus mee te doen
aan de bijeenkomst over zijn onder
werp.
Ook daar bleek dat straatmeubilair en
de aanblik van de stad de gemoederen
in een internationaal gezelschap
gemakkelijk in beweging kunnen
brengen. Aan voorbeelden geen
gebrek.
Maar omdat ontsiering van het stads
beeld zeker niet alleen aan de overheid
is te wijten, legden wij er de nadruk op
dat ook particulieren hier een grote
blaam treft. Zij dragen met reclame
vrijbuiterij, door het plaatsen van
borden en reclamevoorwerpen, maar
ook door het volzetten van openbare
ruimte met terrassen en dergelijke,
veel bij tot verloedering van het oude
stadsbeeld. Ook daar dient de over
heid actief op te treden.
Verklaring van Boedapest
Voor het eerst namen Oosteuropese
vertegenwoordigers in groten getalen,