Europa Nostra in Boedapest raai De tijd van het oudevertrouwde stadhuis lijkt voorbij. Menig Nederlands stadsbestuur itrakteert, zichzelf op een stadskantoor. De verhouding tot het reeds bestaande stadhuis is vaak gespannen en roept vragen op. In deze bijdrage aandacht voor de wijze waarop de gemeente Maarssen die vragen heeft trachten te beantwoorden. ®KS!NÏ|! ERNST DIENAAR De stad bezit talloze Jugendstil- gebouwen en de aan weerzijden van Donau gelegen stadsdelen Pest en Boeda (het laatstgenoemde stadsdeel op heuvels met burcht, oude stad en paleizen) tonen nog maar weinig sporen van de zware verwoesting, die in de oorlogwinter van 1945 was aangericht, toen de hoofdstad maan denlang frontgebied vormde. De vergaderingen lieten gelukkig ook tijd om tenminste enige indruk hiervan te krijgen. Vanzelfsprekend werd een deel van de vergadertijd van de Raad ('Council') besteed aan huishoudelijke zaken, maar als gebruikelijk was een 'Open Dagmaandag 10 mei, gewijd aan één thema, ditmaal: 'Historische steden; plaatsen voor mensen'. Een drietal sprekers behandelde verschillende aspecten van dit onder werp: - het even wicht tussen conservering en ontwikkeling; - het stadsverkeer; lering trekken uit het verleden; Jugendstill-gevel in Praag (dia's Ernst Dienaar). - stadsmeubilair en de aanblik van de steden. Alle drie inleiders benadrukten de noodzaak oude steden met hun fijn mazige structuur leefbaar en toegan kelijk te houden, in het bijzonder voor voetgangers. Repellin (Fr.) liet aan de hand van het voorbeeld Lyon zien hoe oude stads- verbouwing, die aanvankelijk op de nominatie stond rigoureus te worden gesloopt, na herstel en renovatie dienstbaar werd gemaakt aan het vervullen van veelal nieuwe en eigen tijdse functies, zodat van een volstrekte regeneratie kon worden gesproken. Autoverkeer aan banden Mevrouw Hass Klau (Gr. Br.) zette aan de hand van Britse voorbeelden uiteen welke fouten in het verleden zijn gemaakt en hoe die voor de toekomst kunnen worden vermeden: absolute beteugeling van het autover keer in historische binnensteden; niet toegeven aan de indruk tot verbreding van straten ten behoeve van het auto verkeer. Zij beklemde de noodzaak Straatbeeld in Praag. n iS^pboszlai tj. 2-4.-~ Het logo van Hungaria Nostra. een goed openbaar vervoer in stand te houden. Aldus kan de leefbaarheid van de oude binnensteden worden bewaard. Straatmeubilair De derde spreker, Randay (Hong.) illustreerde met een groot aantal dia's van Boedapest hoe in deze stad ener zijds veel elementen van dikwijls fraai straatmeubilair zijn bewaard gebleven, maar hoe ook in recente tijd veel is verloren gegaan en vaak is vervangen door afschuwelijk nieuwe meubilair. Onder druk van oudheidkundige verenigingen is het stadsbestuur er echter in meer dan een geval toe over gegaan esthetische mislukkingen weer door verantwoorde vormgeving te vervangen. Voor het deelnemen aan de daarop volgende werkbijeenkomst over deze drie onderwerpen moest natuurlijk een keus worden gemaakt en het gloed volle betoog van Randay was een aansporing tot onze keus mee te doen aan de bijeenkomst over zijn onder werp. Ook daar bleek dat straatmeubilair en de aanblik van de stad de gemoederen in een internationaal gezelschap gemakkelijk in beweging kunnen brengen. Aan voorbeelden geen gebrek. Maar omdat ontsiering van het stads beeld zeker niet alleen aan de overheid is te wijten, legden wij er de nadruk op dat ook particulieren hier een grote blaam treft. Zij dragen met reclame vrijbuiterij, door het plaatsen van borden en reclamevoorwerpen, maar ook door het volzetten van openbare ruimte met terrassen en dergelijke, veel bij tot verloedering van het oude stadsbeeld. Ook daar dient de over heid actief op te treden. Verklaring van Boedapest Voor het eerst namen Oosteuropese vertegenwoordigers in groten getalen,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 38