Belangen landschap, natuur en landbouw integraal afwegen Interview met staatssecretaris drs. J.D. Gabor van Natuurbeheer Heemschut is een bekend tijdschrift voor staatssecretaris drs. J.D. Gabor van Natuurbeheer. Uw blad zie ik altijd met veel plezier. Het ziet er fraai uit en het wordt deskundig geschrevenzegt hij na afloop van het interview, dat wij met hem hadden over zijn Structuurschema Groene Ruimte en de Nota Landschap die daar aan voorafging. ABELE REITSMA Het landschap is de laatste decennia in veel opzichten achteruit gegaan. Uw nota's erkennen dit probleem. Gaat u die achteruitgang een halt toeroepen? Misschien mag ik beginnen te zeggen dat het landschap zoals dat voor ons verschijnt in de loop der tijd zowel door de mens als door de natuur gevormd is en onderhevig is aan voortdurende verandering. Dat hoeft nog niet een achteruitgang te beteke nen, maar ik erken wel dat van verschillende kanten, vanuit de econo mie, de infrastructuur, de woning bouw, natuurlijk voortdurend aansla gen worden gedaan op het landschap zoals wij dat kennen. Eigenlijk is mijn bedoeling om op een vrij evenwichtige wijze zowel de land bouwbelangen, als de natuurbelangen, als de landschapsbelangen afgewogen in de richting van een duurzame bena dering te krijgen. Ik heb dus niet de illusie dat dit allemaal op zeer korte termijn in toverslag te veranderen zou zijn. Dat is niet zo. Maar telkens als bepaalde projecten worden uitge voerd, dan hebben we de kans om te zien wat we kunnen doen om die duurzaamheid, waarbij ook land schapselementen een grote rol spelen, in te bouwen. Maar we moeten wel respecteren dat er sprake is van een voortdurende verandering. Binnen dat kader kunnen we met de kansen van vandaag toch wel sturend optreden. Prioriteit Veel overheden hebben te maken met het landschap. Voelt u zich primair verant woordelijk voor het integrale landschaps- beleid of voelt u zich primair verantwoor delijk voor de aspecten van landbouw en natuur, evenals bosbouw, tuinbouw en bollenteelt? Het is juist dat veel departementen bij de zaak betrokken zijn. Wij hebben door het uitbrengen van de Nota Landschap aangegeven dat wij daarin een zekere coördinerende rol wensen te spelen en de ontwikkelingen nauw lettend in de gaten willen houden en ook in zekere zin wensen te sturen. Dus wij hebben een grote verantwoor delijkheid daarbij. Het komt er op aan om in een bepaald gebied te bezien wat de afweging moet zijn en wélk onderdeel van het beleid - daaronder vallen ook landschaps-, bos-, recre atie-, landbouw- en natuurbeleid - in wélke samenhang met andere onder delen eventueel prioriteit dient te krijgen. Dus een sterk gebiedsgerichte benadering: kijken naar de potenties van het gebied en daarbij de afweging maken. De ene keer zal bet een grote prioriteit zijn voor bijvoorbeeld natuurontwikkeling, zoals bij strategi sche groenprojecten. De andere keer zal het een prioriteit zijn - zoals met name in waardevolle cultuurland schappen - voor de landbouw met een sterke kans voor landschapsontwikke ling. Neem bijvoorbeeld Midden- Brabant of de Rrimpenerwaard. Een algemeen antwoord kan ik dus niet geven, in de zin van wat heeft bij u de absolute prioriteit. Het hangt af van het gebied. U wilt de randvoorwaarden scheppen voor die integrale afweging? Ja, duidelijk. Dat is ook sedert enkele jaren het uitgangspunt op het departe ment, om vooral te zorgen dat de verschillende beleidsterreinen die separaat en op zichzelf helder kunnen opereren, in onderlinge samenhang worden gebracht om een stukje integratie en een betere kwaliteit te krijgen. Beschermen Nu wordt veel gesproken over het 'maken' ''vormgevenof'ontwikkelenvan een landschap. Vindt u dit een overheidstaak, die gedeeltelijk in de plaats kan komen van het beschermen van de aanwezige kwaliteiten? Ik denk dat wij vandaag het inzicht hebben dat beschermen van waarden heel belangrijk is - daar moeten we vooral mee doorgaan, dat is buiten discussie - maar dat we naast die Staatssecretaris drs.J.D.Gabor van Natuurbeheer beschermingstaak ook een ontwikke lingstaak hebben. Er is zoveel verloren gegaan en zoveel achteruitgang te betreuren op het punt van natuurbe leid, datje met puur beschermen er niet meer komt. Je dient ook met nieuwe kwaliteiten het geheel te versterken. Beschermen alleen zou ons op een minimale positie terug werpen. Daarom moeten we ook meer doen dan alleen beschermen. Het komt niet in de plaats van. Je moet gelijktijdig beide elementen sterk voor ogen houden en naast de bescherming, van traditie uit gezien, ook nieuwe elementen toevoegen aan het geheel. Dat zijn beide zaken die èn-èn, gelijk tijdig moeten worden gedaan. Ik vind ook dat dat heel belangrijk is. Of het ook een overheidstaak is? Heel duidelijk wel, omdat wij te maken hebben met zaken die van alle kanten bedreigd worden. Noch de natuur, noch het landschapselement kan zich zelf verdedigen. Dus de overheid dient dan daarvoor in de plaats te treden om in ieder geval dat algemene belang te verdedigen en veilig te stellen. Anders gaat de versnippering door, anders gaat de kwaliteit die we hebben achteruit. Grootschalig Natuurontwikkelingsprojecten zijn vaak grootschalig. Bepaalde juncties worden geconcentreerd in bepaalde gebieden. De aanwezige cultuurhistorische kwaliteiten kenm.erken zich echter door een kleinscha lige structuur, een weefsel dat zich moei lijk laat concentreren. Ziet u mogelijkhe den om, hierbij toch recht te doen aan cultuurhistorische waarden? De natuurontwikkelingsprojecten hebben tot doel om ervoor te zorgen dat een stukje stabiliteit wordt herwonnen in de ecologische hoofd- 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 5