Aannemingsbedrijf HJ. Jurriëns B.V. Sophialaan 1, Postbus 8110, 3503 RC UTRECHT. Tel. 030-412912 Fax 030-413934 Toegangsprijs verhogen Jurriëns AMSTERDAM Amstel 268 1017 AM Amsterdam tel.: 020-6242965 fax: 020-6242964 Jurriëns Groningen U.T. Delfiaweg 8 9745 EN Groningen tel.: 050-566779 fax.: 050-567630 Jurriëns ZEIST Kwikstaartlaan 1 3704 GS Zeist tel.: 03404-58300 fax: 03404-60900 op de vraag naar de kosten en baten van de monumentale gastvrijheid. Wordt bij al die goed bedoelde inte resse voor het cultureel erfgoed het monument zelf niet onder de voet gelopen en wie betaalt daarvoor? Vooral bij het cultuurhistorisch toerisme komt de vraag naar voren wie voor de kosten ervan moet opdraaien en wie de baten heeft en of dat wel eerlijk is verdeeld. Vaak doet zich de situatie voor, dat de horecasector, de vervoersbedrijven en de touroperators de voordelen behalen terwijl anderen met de maat schappelijke kosten van het massale bezoek worden geconfronteerd. Er moet naar praktische maatregelen worden gezocht om de baten en lasten wat gelijkmatiger te verdelen. De belangrijkste oplossing, die Van Straten zelf aan de hand deed viel echter niet zo best in het geselecteerde publiek van monumentenminnaars deze dag. Van Straten meent namelijk, dat de lage toegangsprijs, die bezoe kers van monumenten moeten betalen in geen verhouding staat tot de kwali teitvan het gebodene. Die lage prijzen worden, betoogde Van Staten, harts tochtelijk verdedigd met te wijzen op het belang van cultuurspreiding. De gewone man moet ook in staat worden gesteld monumentale kerken en andere monumenten te bezoeken. Dat betekent echter, dat de overheid moet inspringen voor onderhoud en restau ratie i.p.v. de mensen, die van de monumenten genieten. Trouwens de gewone man bezoekt in feite niet zoveel monumenten met het gevolg, dat de laag gehouden prijzen vooral ten goede komen aan de mensen met een hogere opleiding en een ruim inkomen. Die mag je, vindt Van Straten, best wat meer vragen voor een bezoek. Het is toch vreemd, dat je de mooiste kerken zomaar mag binnenlopen om ervan te genieten zonder er iets voor te hoeven betalen terwijl het onderhoud van zo'n kerk erg duur is. Op zichzelf een heel begrijpelijke gedachte, die echter nogal wat bezwa ren opriep. Het bestuurslid mr.E.Dienaarvan Heemschut bracht ertegen in, dat je nu juist moet probe ren de mensen warm te krijgen voor een bezoek aan een monument. Je moet dan geen te hoge financiële drempels opwerpen. Een andere praktische maatregel zou zijn om toeroperators, hoteliers, winkeliers en uitbaters van terrasjes en snackbars, die flink profiteren van het toerisme te laten meebetalen aan de instandhouding van monumenten. Dat is echter niet eenvoudig. In sommige plaatsen probeert men dat te bereiken door het instellen van toeristenbelasting maar als er voorna melijk sprake is van dagjesmensen levert dat niet veel op. Bovendien wordt maar een zeer beperkt deel van de inkomsten afgeroomd. De hande laars, die het meest profiteren van het cultuurhistorisch toerisme blijven vrijwel buiten schot. Een laatste praktische maatregel, die Van Straten noemde, is automobilis ten fors te laten betalen voor het gebruik van parkeerplaatsen. Daarmee kun je bereiken dat dagjesmensen toch betalen voor de monumenten, waarvan ze genieten terwijl ook voor de (milieu)overlast, die zij veroorzaken wordt betaald.Voorwaarde is dan wel, dat de opbrengst van het parkeergeld door de gemeente wordt gebruikt voor de instandhouding van het cultureel erfgoed. Het is de vraag of de gemeen ten dat parkeergeld ook zo zullen willen besteden. Domkerk te Utrecht Architectenbureau: Ir. T. van Hoogevest te Amersfoort Aangesloten bij de Stichting Vakgroep Restauratie 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 35