.11#!#^ -■■ffitë-ÈiStfcM l¥- V' - "M 'iVi ViTU 2 fc'WftiSÊiv mi fa* v^y;& '?:J00Êk:>-: 4- v 5 fögË£%| .>86> F** «&wL.^gmi&*3 *5 *»J <j$??b r**sv" •- Ï2& V.V v -> t»! v .~y-; J.7 --.yfi \j i.-u i Y; '.'Or- 'Qi v U. .'CV,V- 'iV 1 De grafheuvels van de Zuilensteinsche kop bij Leersum glooiingen, die met jong groen zijn bedekt. Ze zijn niet hoog, zo'n ander halve nieter hoogstens en de door snede varieert van twaalf tot vijftien meter. Met een beetje fantasie kun je de hoge donkere stammen van de grove dennen rondom beschouwen als kerkpilaren. In 1918 is de heide hier opnieuw ingeplant en liggen de graf heuvels, net als toen ze zo'n tweedui zend jaar geleden werden opgewor pen, opnieuw in het bos. Overal zingen vogels en het moet een heer lijke plek zijn om van de eeuwige rust te genieten. Langs het bospad staat een informatiezuiltje met koperen kap, één van de vijf op de Grafheuvel route Utrechtse Heuvelrug en ontworpen door Ruud Ringers. Er staat een kaartje op met de tekst: 'Tweede etappe van de grafheuvel route Leersum- Rhenen, met aange duid de grafheuvels. Urnen van het type Drakestein, waarvan hier in de grafheuvels scherven zijn gevonden. Gevonden aardewerkscherven, crema- tieresten en houtskool in de grafheu vels wijzen erop dat men de doden cremeerde. De as werd in een urn bijgezet en in een opgeworpen heuvel begraven. Vaak is een grafheuvel gebruikt voor meer dan één bijzetting, soms ook wel zonder urn'. Over de zachte, verende bosgrond loopt een smal paadje tussen de heide struikjes naar de top van de grafheu vel. Het is een wonderlijk idee, dat zo'n anderhalve meter beneden onze voeten de resten van verre voorouders zijn neergelegd. Konden wij maar even binnenin kijken. De ROB is op een bijzondere manier aan die wens tegemoet gekomen, in Amerongen. Amerongen We rijden terug naar de Rijksstraatweg en slaan een paar kilometer verder in het stadje Amerongen linksaf naar café-restaurant Het Berghuis. Daar heeft de ROB door Bureau Archeoplan uit Delft een 'kunstmatige' grafheuvel laten opwerpen. Deze reconstructie is een opengewerkt model op een funde ring van beton, waar men doorheen kan lopen. Eromheen staat een palen- krans, die bij de 'echte' grafheuvels in Leersum allang is verdwenen. Want de opgeworpen tumulus was dikwijls omgeven met een greppel of een kring van palen. Men veronderstelt dat deze dienden als scheiding tussen de werel den van doden en levenden. In onze tijd wordt een begraafplaats immers ook meestal omgeven door een hek of muur. Ook deze heuvel ligt prachtig in het lentebos. Wij lezen op de informa tieborden van Staatsbosbeheer: "Het landschap van de Utrechtse heuvelrug is door de eeuwen heen herhaaldelijk veranderd. Mensen speelden daarbij een grote rol. Het huidige bos is door mensenhanden aangelegd. De meeste bomen zijn in de vorige eeuw en in de eerste helft van deze eeuw geplant, vooral veel grove dennen. Hier bij het Berghuis vind je de oudste bossen; ze zijn ruim tweehonderd jaar oud. Daarvoor waren de heuvels nauwelijks bebost. Er waren uitgestrekte heidevelden met zandverstuivingen. De mensen gebruikten deze woeste gronden om vee te weiden en plaggen te steken. Op kleine akkers bij het dorp verbouwden de boeren graan en andere gewassen. Ze bemestten die akkers met een mengsel van schapemest en heideplag- gen(...) Als je de natuur haar gang laat gaan, krijg je in ons klimaat vrijwel overal bos. Ook de Utrechtse heuvel rug was eeuwenlang begroeid met dicht loofbos. In de loop van de middeleeuwen groeide de bevolking. Er was steeds meer hout en akkerland nodig. Het bos werd verbruikt en veranderde geleidelijk in een heide veld Wat in de middeleeuwen plaatsvond, was ook in de prehistorie gebeurd. In dejonge Steentijd (5300- 2100 voor Chr.) vestigden zich steeds meer mensen in deze streek. Het bos moest wijken voor hun activiteiten. Uit onderzoek is gebleken, dat de grafheuvels uit de daaropvolgende periode, de Bronstijd (2100-700 voor Chr.) zijn aangelegd in een heideland schap, afgewisseld met lindebossen. Het oorspronkelijke bos was toen dus grotendeels verdwenen". De grafheuvel in Als wij haastig de grafheuvel binnen willen gaan, struikelen wij bijna over een paaltje waarop staat dat deze graf heuvel aangeboden is door de Provinciale Utrechtse Electriciteits Maatschappij PUEMN.V. 1916- 1991Een fraai gedicht van Peter Versteege verhaalt van de voorgeschie denis van deze plek. Poëtisch gestemd gaan wij de graf heuvel binnen. Langs de wanden kun je de diverse lagen, waaruit hij bestaat, aflezen. Van onder naar boven is dat een vaste ondergrond van zand met daarboven een oorspronkelijk maaiveld: een humeuze laag afgedekt door de oudste heuvel, ca. 2000 voor Chr. en opgebouwd uit bosplaggen. Daar bovenop een humeuze boven laag van die oudste heuvel, bedekt door een tweede heuvel uit ca. 1500 voor Chr. en opgebouwd uit heide plaggen. En tot slot de humeuze bovenlaag van die tweede heuvel. Voor deze reconstructie zijn gegevens gebruikt van diverse grafheuvels. Dat betekent dat niet ieder exemplaar er zo heeft uitgezien. Dit model noemt men een tweeperiodenheuvel, dus twee heuvels uit verschillende tijden bovenop elkaar. Aanvankelijk maakten onze voorouders een kuil en legden daarin hun doden in hurkhouding. Later gebruikten ze een uitgeholde boomstam als doodskist en nog weer later cremeerden ze en zetten de as bij in een urn. In christelijke tijden werd dit als een heidens gebruik gezien en ging men weer over op begraving. Het is een bijzondere ervaring om, het liefst op een doordeweekse dag, door deze prachtige, stille bossen van de Utrechtse Heuvelrug te lopen en bij de talloze grafheuvels te mijmeren over leven en dood. De grafheuvels zijn bij de wet beschermde archeologi sche monumenten en vormen een zeer waardevol onderdeel van ons cultuur landschap Drs. A.M.Offenberg is redactrice van het maandblad voor Geschiedenis en archeolo gie Spiegel Historiael. 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 23