Nieuwezijds Kolk zijn van houten schotten voorzien. De meeste monu menten zijn gekraakt en verkeren in een slechtere staat dan in het midden van de jaren tachtig, toen de architect Gerard de Klerk een plan voor een hotel, woningen en winkels op dit terrein ontwierp. Het plan 'Sint Geertruidenhof' Het plan 'Sint Geertruidenhof (1986/87) van De Klerk is genoemd naar het voormalige Sint Geertruidenklooster en bestond uit een nieuw te bouwen drie-sterren hotel, woningen, winkels en horeca gelegenheden. De winkels waren hoofdzakelijk gesitueerd aan de Nieuwendijk met op de bovenverdie pingen woningen. De hoofdingang van het hotel bevond zich in het monument Nieuwezijds Kolk 19. De rijksmonumenten die op dit terrein staan waren in het plan geïntegreerd en zouden gerestaureerd worden. De nieuwbouw was opgebouwd uit zes verdiepingen en was voorzien van bakstenen gevels met betonnen lateien boven de ramen. De gevel had een verticale en een horizontale geleding. De twee buitenste traveeën waren vijf verdiepingen hoog om een trapsge wijze overgang te scheppen naar de aangrenzende monumenten. Ondanks het feit dat dit plan door het College van Burgemeesters en Wethouders was goedgekeurd en een monumen tenvergunning voor het plan was verleend, is het plan wegens faillisse mentvan de toenmalige eigenaar van de grond en de daarop aanwezige bebouwing niet uitgevoerd. In september 1988 werd de bestaande bebouwing en grond geveild en aange kocht door de AMRO-bank. Na een mislukte poging in 1990 van de Spaanse architect Ricardo Bofill, die een plan ontwierp voor nieuwbouw met een tachtig meter hoge toren, heeft de ABN-AMRO Projectontwikkeling de opdracht in handen gegeven van architect Ben van Berkel. Het plan 'De Kolk' In het nieuwe gezamenlijke ontwerp van Van Berkel en De Klerk (afb. 2 en 3) blijft de hoofdstructuur van de stegen behouden. De oorspronkelijke bedoeling om dit gebied een winkel-, horeca-, en woonbestemming te geven blijft in het plan gehandhaafd. De hoofdingang van het hotel is net zoals bij het plan 'Sint Geertruidenhof aan de Nieuwezijds Kolk gepland. Hiervoor moet het monument Nieuwezijds Kolk 19 gedemonteerd worden. Een kantoor is in het plan opgenomen op de hoek van de Nieuwezijds Voorburgwal en de Nieuwezijds Kolk, waar nu het lege Van Gend en Loos gebouw staat. Bij het gebouw van Van Gend en Loos is de hoek van de Nieuwezijds Kolk afgeschuind. In de geplande nieuw bouw wordt de oorspronkelijke rooi lijn hersteld door de gevels van het kantoor op de hoek boven de ingang in een glazen punt te laten samenko men. Van Berkel heeft een eigentijds ontwerp gemaakt met een historisch referentiekader. Door zijn materiaal gebruik verwijst hij naar de traditie van het bouwen in natuurlijke mate rialen. Zijn vormgeving is origineel en modern. Een verticale en horizontale geleding zorgt voor variatie in de opbouw van de gevel. Van Berkel heeft niet gekozen voor een grote bouwmassa met een plat dak, maar voor verschillende bouweenheden met daken op verschillende hoogtes. De gevels zijn gelaagd en vormen als het ware de huid van de bebouwing. Het gebruik van baksteen refereert naar de bakstenen gevels van de omliggende bebouwing maar is op een moderne wijze geïnterpreteerd door het gebruik van brede en diepe voegen. De ramen zijn voor de gevel geplaatst in plaats van in de gevel en zijn tevens voorzien van blank-houten kozijnen. Op de hoek van de Nieuwe Nieuwstraat en de Nieuwendijk komen op de begane grond winkels met de toegang tot een overdekte passage. Hierboven worden koopwo ningen gerealiseerd. De twee bouw blokken zullen door loopbruggen over de Dirk van Hasseltssteeg worden verbonden. Loopbruggen worden steeds vaker in de binnenstad gebruikt als verbinding tussen twee bouween heden, zoals Bijvoorbeeld bij de Beursstraat en de Hasselaersteeg. De bebouwing in de Dirk van Hasseltssteeg zal op de bovenste verdieping terugliggen van de rooilijn in verband met het doorlaten van daglicht. Deze steeg wordt in het midden verbreed. Winkels en horeca gelegenheden zijn hier gepland. De historische aspecten van het plan, met name dë restauratie van de monu menten wordt verzorgd door De Klerk. De restauratie-plannen liggen al sinds 1986 gereed. Problemen met verlenen van monumenten- en bouwvergunning Het plan 'De Kolk' heeft een discussie op gang gebracht m.b.t. een aantal zaken, zoals: de vorm, schaal en functie van de nieuwbouw; het behoud van de twaalf rijksmonumenten die op dit terrein staan; de grootte van de ondergrondse parkeergarage van twee bouwlagen en de verontreiniging van de grond en de sanering daarvan. In november 1992 zijn veel bezwaar schriften ingediend bij het Amsterdamse College van Burgemeester en Wethouders naar aanleiding van het ter inzage leggen van het plan. De bouwaanvraag is op 10 december 1992 behandeld in de Monumenten Commissie. Er is bezwaar gemaakt tegen de wijze waarop de twaalf rijks monumenten in het plan zijn opgeno men. Het gaat hier om de volgende monumenten: Nieuwezijds Kolk 7, 9, 11 (voor- en achterhuis) en 19; Dirk van Hasseltssteeg 2, 4, 5, 6, 7, 29, 39 en de Nieuwe Nieuwstraat 16. Negen monumenten zullen volgens het inge diende plan worden gedemonteerd zodat een ondergrondse parkeerga rage met een capaciteit van circa 400 parkeerplaatsen gebouwd kan worden. Niet alle gedemonteerde monumen ten zullen herbouwd worden op dit terrein. Nieuwezijds Kolk 19 en Dirk van Hasseltssteeg 29 zullen niet herbouwd worden. Het achterhuis van Nieuwezijds Kolk 11 zal zelfs gesloopt moeten worden, terwijl het voorhuis zal blijven staan. Naast de genoemde twaalf monumenten is er nog een monument dat reeds enige tijd geleden is gedemonteerd met berbouwplicht, namelijk Dirk van Hasseltssteeg 14. In het plan wordt dit pand niet herbouwd. Heemschut tegen demontage en sloop De Monumenten Commissie, Bureau Monumentenzorg en Bond Heemschut zijn tegen de demontage van de negen rijksmonumenten en tegen de sloop van het achterhuis van Nieuwezijds Kolk 11Deze organisa ties staan voor een integraal behoud van de afzonderlijke monumenten. De verschillende gezichtspunten leiden momenteel tot vele besprekin gen tussen de afzonderlijke partijen. Inmiddels heeft de gemeente alle aanvragen voor een monumenten vergunning afgewezen. Wat de geplande parkeergarage betreft: het definitieve aantal parkeerplaatsen staat nog niet vast. De mogelijkheid wordt besproken om de parkeergarage kleiner te maken. De monumenten zouden hierdoor aan de rand van de parkeergarage komen te staan waar door de noodzaak tot het afbreken en naderhand weer opbouwen van de monumenten zou komen te vervallen. Of dit in economisch opzicht haalbaar is wordt momenteel onderzocht. Deze optie houdt namelijk in dat de parkeergarage waarschijnlijk niet openbaar kan zijn en alleen bestemd zal zijn voor de bezoekers van het hotel en bewoners van de geplande koopwoningen. Mogelijke oplossingen voor het behoud van de monumenten De architecten en het Bureau Monumentenzorg zijn momenteel in bespreking over een haalbare oplos sing voor het behoud van de monu menten. In december 1992 en januari 1993 heeft ook de Bond Heemschut hierover besprekingen gevoerd met Gerard de Klerk en de opdrachtgever. Een mogelijke oplossing die door De Klerk is geopperd, is het demonteren van de Nieuwzijds Kolk 19 en de Dirk van Hasseltssteeg 29 en deze, samen met de reeds gedemonteerde Dirk van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 23