Naar tienduizend leden Algemeen directeur Bernard Duimel wil beter PR-beleid Een van de heetste hangijzers'' binnen het Heemschut-beleidvan de laatste jaren vormt het begrip public relations'. Heemschut streeft een PR-beleid na waarin enerzijds het verstevigen van het contact met de huidige en anderzijds het werven van nieuwe leden centraal staat. De verantwoording voor de public relations van de Bond ligt bij algemeen directeur Bernard Duim,el. Zijn stelling: We moeten binnen korte tijd toe naar een ledengroei van 25 procent. RICHARD KERS 'In november is door het Algemeen Bestuur zowel een algemeen als een PR-plan per provincie vastgesteld', vertelt Bernard Duimel. 'Heemschut vindt, zoals ook uit de verenigingsge dachte blijkt, de band met haar leden van zeer groot belang. We hebben nu achtduizend leden; op korte termijn moeten dat er tienduizend worden. Met achtduizend leden zijn we nu al de grootste particuliere organisatie op het gebied van monumentenzorg. Voor de ledenwerfactie heeft Heemschut een offerte aangevraagd bij het bureau Rapp Collins Direct Communications. De 'lid werft lid acties' blijven echter belangrijk en moeten goed gebeuren. Daarom zullen er in de toekomst aantrekkelijke premies worden uitgereikt aan leden die een nieuw lid binnenbrengen.' Tijdschrift Het gezicht van Heemschut wordt voor een groot deel bepaald door het tijdschrift. Bernard Duimel: 'Dat is ons belangrijkste markering-instru ment. Daarom hebben we besloten om het tijdschrift per 1 januari van dit jaar onder te brengen bij een andere uitgeverij: Waanders in Zwolle. Het bestuur is van mening dat Waanders dé uitgeverij is op het gebied van boeken en geschriften die het brede spectrum van monumentenzorg omvatten. Daarbij valt te denken aan de MlP-reeks, de tijdschriftenserie 'Ach Lieve Tijd...' en het tijdschrift bij het programma 'Tussen Kunst en Kitsch'. De verschijningsfrequentie van het tijdschrift blijft zes keer per jaar. Ieder nummer krijgt een bepaald thema mee en wordt op officiële wijze gepresenteerd.' 'Ook is met Waanders een voorstel in bespreking om twee keer per jaar een 'special' uit te brengen om op die manier een nieuwe doelgroep aan te boren. Die specials zullen wat dikker zijn dan het reguliere tijdschrift en worden ook te koop aangeboden via de vrije verkoop. Ook willen we peilen of er behoefte bestaat aan een soort overkoepelend blad op het gebied van monumentenzorg. Nu zijn de publika- ties op dat gebied nogal versnipperd, je zou kunnen denken aan het uitge ven van één gezamenlijk semi-weten- schappelijk tijdschrift door verschil lende organisaties. Voorwaarde is wel dat, mocht het zover komen, de herkenbaarheid van Heemschut behouden blijft.' PC-acties Heel belangrijk vindt de algemeen directeur het, dat de leden in het blad kunnen lezen over de acties van de eigen Provinciale Commissies waarbij een belangrijke taak is weggelegd voor de PR-medewerkers. 'Daarmee kweek je betrokkenheid. Het is dus belangrijk dat die acties beschreven worden, zowel in het tijdschrift als in de plaat selijke en regionale pers. De mensen moeten gestimuleerd worden om over die acties te praten, het moet duidelijk zijn dat Heemschut dicht bij de lokale problematiek staat. Het nieuws uit de provincie moet daarom beter uitge bouwd worden, zowel kwantitatief als kwalitatief. De leden moeten meer worden uitgedaagd om gevallen in hun regio te ondersteunen of aan te melden en in ieder geval om er over mee te denken, en als het nodig is actie te voeren. 'Ook de PC's zelf kunnen veel doen om het contact met de leden te onder houden danwel te verstevigen. 'Ik denk dan onder meer aan het houden van excursies, maar ook aan het regel matig vergaderen in verschillende plaatsen binnen de provincie. Andere zaken waaraan de PC's kunnen werken zijn: lezingen, bijeenkomsten met de leden, openbare discussies over bepaalde gevallen, die bij de Provinciale Commissie in behande ling zijn. Daarnaast wil Heemschut de leden in de toekomst meer faciliteiten bieden, zoals een korting op boeken Bernard Duimel, algemeen direcyeur Bond Heemschut (foto Chr. Lucas). uit de Heemschut-serie en verlaagde entreeprijzen voor musea e.d.'. Een andere specifieke taak van de PR- medewerkers is volgens Bernard Duimel het werven van leden in de eigen provincie. 'Daarom is het nuttig dat een PR-medewerker Heemschut folders verspreidt via musea en andere culturele instellingen. Het is belang rijk dat we ons 'product' beter affiche ren en dat product is het stelling nemen tegen de verloedering van het culturele erfgoed in Nederland. Het vergroten van de naamsbekendheid alleen is echter niet voldoende, het gaat er wel degelijk om dat Heemschut groeit in ledental, zodat steeds meer mensen ingeschakeld kunnen worden om het beschermingswerk uit te voeren!' Richard Kers is PR-medewerker PC Heemschut Overijssel. 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 17