Architectuur
Middenas
Een belangrijke kenmerk van kasteel
Bloemendal is het feit dat de middenas
van het gebouw consequent in de
hellende terreinaanleg is doorgezet.
Door de symmetrische opzet van het
gebouw in nauwe samenhang met de
aanleg van het park is een harmonieus
ensemble ontstaan dat aan deze buiten
plaats een specifieke betekenis geeft.
Vanaf de Maastrichterlaan voert een
oprijlaan via de monumentale entree aan
de Bloemendalstraat over de vroegere
brug met de nog aanwezige hardstenen
brugmuren naar de hoofdentree met de
dubbele trapopgangen.
Een Mariabeeld uit de 19de eeuw in het
hart van een rond plantsoen met een
cirkelvormige oprit markeert de midde
nas in het voorterrein, dat overigens
gekenmerkt wordt door de vloeiende
lijnen van,de 19de-eeuwse landschaps
stijl.
Binnen de 19de-eeuwse ommuring van
het oplopende achterterrein zijn in de
middenas van het complex de belang
rijkste elementen, zoals trapopgangen en
poorten met hekwerken van de vroegere
terrassentuin nog aanwezig.
Herstel middenas
Zowel in het gerealiseerde plan als in de
diverse voorstudies werd uitgegaan van
een herstel van de middenas met de
symmetrische hoofdopzet, waardoor het
gebouw zijn overzichtelijke structuur
terugkreeg, alsmede zijn karakteristieke
relatie met het park.
Op de begane grond zijn tevens de vroe
gere hoekkamers teruggebracht die
thans als ruimtelijke overgangsmotieven
naar de nieuwe vleugels functioneren.
Op de verdiepingen is boven de vesti
bule de centrale hal hersteld, zodat ook
daar de middenas en de relatie met het
park weer nadrukkelijk aanwezig is.
In de vroegere feestzaal op de eerste
verdieping, waar destijds Adam en Eva
moesten wijken voor Jozef en Maria,
bevindt zich thans de bruidssuite.
Voor de uitbreiding van het gebouw,
naar een ontwerp van collega Jos Hamers,
architect BNA, is gekozen voor een
symmetrische hoofdopzet overeenkom
stig de structuur van het bestaande
gebouw en het park. De nieuwe vleugels
zijn qua bouwmassa ondergeschikt aan
het buitenhuis met zijn 19de-eeuwse
uitbreiding, terwijl de materialen en
kleuren zijn afgestemd op het oude
gebouw. Voor de vormgeving is een
hedendaags idioom ontwikkeld in relatie
tot de maat en de schaal van het oude
gebouw.
ir. P.A.M. Mertens
de hoogte te zijn van het feit dat er een
prachtig kasteelhotel in Limburg bij
gekomen is.'
Hoe het begon
Eigenlijk is het toevallig dat Van der Valk
in Bloemendal terecht gekomen is. Een paar
jaar geleden nodigde de toenmalige burge
meester van Vaals, de heer Damen, de Van
der Valks uit eens naar het Drielandenpunt
te komen kijken. Dat gebeurde. Er zijn wat
plannen gemaakt. Maar dat leverde niets
bijzonders op.
Freek van der Valk:
'Aan het eind van die dag reden we over
de Maastrichterlaan en toen zei de heer
Damen, dat we toch even naar kasteel
Bloemendal moesten kijken. Hij was er
zelf niet op voorbereid, had zelfs geen
sleutel bij zich, dus we konden alleen
even door het hek kijken. De gemeente
bleek al lang met Bloemendal bezig te
zijn geweest, er waren al wat subsidies
beschikbaar, er was al een hoge prioriteit
aan gegeven, er was eigenlijk aardig wat
voorwerk gedaan, alleen: de exploitant
of degene die daar particulier in wilde
investeren, die was nog niet gevonden.
Na dat bezoek hebben we een tweede
bezoek gebracht, er werden wat ideeën
gelanceerd, in het begin heel kleinscha
lig, en vrij spoedig daarna zijn we met de
architect Mertens om de tafel gaan
zitten om te kijken of het mogelijk was
een plan te maken waar we ons in
konden vinden. De oorspronkelijke
opzet om het allemaal klein te houden
5