Architectuur Middenas Een belangrijke kenmerk van kasteel Bloemendal is het feit dat de middenas van het gebouw consequent in de hellende terreinaanleg is doorgezet. Door de symmetrische opzet van het gebouw in nauwe samenhang met de aanleg van het park is een harmonieus ensemble ontstaan dat aan deze buiten plaats een specifieke betekenis geeft. Vanaf de Maastrichterlaan voert een oprijlaan via de monumentale entree aan de Bloemendalstraat over de vroegere brug met de nog aanwezige hardstenen brugmuren naar de hoofdentree met de dubbele trapopgangen. Een Mariabeeld uit de 19de eeuw in het hart van een rond plantsoen met een cirkelvormige oprit markeert de midde nas in het voorterrein, dat overigens gekenmerkt wordt door de vloeiende lijnen van,de 19de-eeuwse landschaps stijl. Binnen de 19de-eeuwse ommuring van het oplopende achterterrein zijn in de middenas van het complex de belang rijkste elementen, zoals trapopgangen en poorten met hekwerken van de vroegere terrassentuin nog aanwezig. Herstel middenas Zowel in het gerealiseerde plan als in de diverse voorstudies werd uitgegaan van een herstel van de middenas met de symmetrische hoofdopzet, waardoor het gebouw zijn overzichtelijke structuur terugkreeg, alsmede zijn karakteristieke relatie met het park. Op de begane grond zijn tevens de vroe gere hoekkamers teruggebracht die thans als ruimtelijke overgangsmotieven naar de nieuwe vleugels functioneren. Op de verdiepingen is boven de vesti bule de centrale hal hersteld, zodat ook daar de middenas en de relatie met het park weer nadrukkelijk aanwezig is. In de vroegere feestzaal op de eerste verdieping, waar destijds Adam en Eva moesten wijken voor Jozef en Maria, bevindt zich thans de bruidssuite. Voor de uitbreiding van het gebouw, naar een ontwerp van collega Jos Hamers, architect BNA, is gekozen voor een symmetrische hoofdopzet overeenkom stig de structuur van het bestaande gebouw en het park. De nieuwe vleugels zijn qua bouwmassa ondergeschikt aan het buitenhuis met zijn 19de-eeuwse uitbreiding, terwijl de materialen en kleuren zijn afgestemd op het oude gebouw. Voor de vormgeving is een hedendaags idioom ontwikkeld in relatie tot de maat en de schaal van het oude gebouw. ir. P.A.M. Mertens de hoogte te zijn van het feit dat er een prachtig kasteelhotel in Limburg bij gekomen is.' Hoe het begon Eigenlijk is het toevallig dat Van der Valk in Bloemendal terecht gekomen is. Een paar jaar geleden nodigde de toenmalige burge meester van Vaals, de heer Damen, de Van der Valks uit eens naar het Drielandenpunt te komen kijken. Dat gebeurde. Er zijn wat plannen gemaakt. Maar dat leverde niets bijzonders op. Freek van der Valk: 'Aan het eind van die dag reden we over de Maastrichterlaan en toen zei de heer Damen, dat we toch even naar kasteel Bloemendal moesten kijken. Hij was er zelf niet op voorbereid, had zelfs geen sleutel bij zich, dus we konden alleen even door het hek kijken. De gemeente bleek al lang met Bloemendal bezig te zijn geweest, er waren al wat subsidies beschikbaar, er was al een hoge prioriteit aan gegeven, er was eigenlijk aardig wat voorwerk gedaan, alleen: de exploitant of degene die daar particulier in wilde investeren, die was nog niet gevonden. Na dat bezoek hebben we een tweede bezoek gebracht, er werden wat ideeën gelanceerd, in het begin heel kleinscha lig, en vrij spoedig daarna zijn we met de architect Mertens om de tafel gaan zitten om te kijken of het mogelijk was een plan te maken waar we ons in konden vinden. De oorspronkelijke opzet om het allemaal klein te houden 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 5