Jong en oud Maastricht passen goed bij elkaar Heel wat binnensteden zijn door middel van m.oderne architectuur verpest. Niet zo Maastricht. De binnenstad is een zeldzaam harmonieus geheel. Moderne panden voegen zich als vanzelfsprekend tussen historische gevels. BERTFRANSSEN Wie een beeld wil geven van de jongere architectuur van een stad kan enkele 'topics' beschrijven: een functionalis tisch pandje, een brokje Jugendstil, een Amsterdamse School-wand. Natuurlijk is de monumentenliefhebber daarin geïnteresseerd. Toch, vanuit monu mentenoogpunt veel bepalender is de bijdrage van de recente bebouwing in zijn geheel aan een historische binnen stad. Heel wat binnensteden zijn defini tief verpest door twintigste eeuwse invullingen. Een enkel mooi pandje van recente datum kon de ondergang niet keren. Verrassend gaaf Heeft de architectuur van na 1850de binnenstad van Maastricht schade berokkend? Als wandelaar, niet 'gehin derd' door erg veel historische kennis van de stad, kan ik maar tot één voor lopige conclusie komen: verrassend weinig! Dat de stad heel wat monumen ten telt, is al dikwijls beschreven. Maar wat de binnenstad in mijn ogen echt zeldzaam maakt, is het vrijwel ontbreken van panden die flink uit de toon vallen of van open gaten die al vele jaren op hun lot wachten. Een enkele uitzondering daargelaten dan. Berucht is het winkel centrum Entre Deux, waarin ook het Bónnefantenmuseum onderdak heeft gevonden. Een project van het zeker destijds gereputeerde bureau Van den Broek en Bakema. Het is zo onwaar schijnlijk lelijk, dat het alleen om die reden al gehandhaafd zou moeten worden. De omgeving van het station is niet onaardig, ook dat is nogal uitzonderlijk. Neem de Stationsstraat en het verlengde daarvan, de Wycker Brugstraat. Bebouwd met heel aardige negentiende en twintigste hotels en herenhuizen; een waardige entree van de stad vormend, op weg naar de Sint Servaasbrug, die naar de oude binnenstad leidt. Zelfs het func tionalistisch pand Wycker Brugstraat 26-28 detoneert geenszins. Hier zijn heel andere termen van toepassing. De architect JosJoosten is erin geslaagd in 1932 een prachtig winkelpand te ont werpen, dat aan Otid doet denken, op het eerste gezicht zonder concessies te doen aan de 'historische' omgeving, terwijl het zich toch moeiteloos in de straat- wand voegt. Hoekoplossing in Maastrichtse stadsvernieuwing. Architect: Jos Joosten. (foto's Bert Franssen) Het voormalige Provinciale Gouvernement. Architect: G.C.Bremer, die in Den Haag bij station H.S.) en Rotterdam ook postkantoren ontwierp. Pleintjes Ook al zo opvallend: de winkelpuien in Maastricht zijn lang niet zo ontsierd door reclame-uitwassen dan in een vele andere steden in Nederland. Komt dat door een streng gemeentebeleid, verant woordelijke winkeliers, oflooptMaas- tricht gewoon 'achter'? Het is de moeite waard om dit eens uit te zoeken. Ik blijf me verbazen. O.L. Vrouweplein, Vrijthof en omgeving: prachtig, maar dat wisten we al. En nog steeds zie ik geen opvallend detonerende bebouwing. Ik loop op een nieuw woonblok af in de verwachting hier toch wel een gewraakte stukje stadsverniewing aan te zullen treffen, dat monumentenliefhebbers tot wanhoop drijft. Maar zelfs dit woonblok valt niet uit de toon. Ik loop eromheen en houd nu bijna de adem in. Uit de toon vallen? Het is uniek! Hier geen puisterige balkons en gladde wanden, maar subtiele detaillering. Een klein rond pleintje past ook al helemaal in de Maastrichtse binnenstad, waar achter talloze straathoeken een pleintje op duikt. (Later de gemeente even opge beld: het project is van twee bureau's: Swinkels Passchier en Gullikers.) Even later wandel ik langs het onlangs gebouwde Provinciehuis van architect Snelders. Ik had het nog niet eerder gezien. Een ondergaande decemberzon accentueert de vormen. Het heeft misschien een wat sombere tint. Maar de architect begreep wat hem te doen stond: veel verschillende bouwhoogtes,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 26