Deel van het gat, dat de bouw van de Wilhelminabrug destijds sloeg. Links de Markt met het stadhuis. Het stadskantoor in aanbouw (medio jaren '50) waar de Wilhelminabrug aanlandt in de stad. merendeel van de architecten zich van een loden last voelt bevrijd en de fantasie geen enkele beperking meer oplegt. Dezelfde Wiel Arets kreeg vervolgens de opdracht in Maastricht de Academie voor Bouwkunst te bouwen. Maar mag er in deze tijd dan hete/naai geen eigentijdse architectuur worden gebouwd? 'Als het maar niet in de oude binnenste den gebeurt. In Parijs bijvoorbeeld vind ik de nieuwbouw van La Defense aan de rand van de stad best de moeite waard. Daar heb ik ook niets tegen grote gebaren in de architectuur. Maar zo'n Beaubourg in het hartje van de stad is toch een mislukking. Het Staargebouw Kunt u een voorbeeld noemen van een nieuwbouwplan, dat op dit mot?ient door Heemschut wordt bestreden? Heemschuts technisch adviseur noemt het plan van de Belgische architect Vandenhove voor het wooncomplex, dat aan het Henric van Veldekeplein moet komen. De bekende Staarzaal, in de jaren vijftig gebouwd door architect Snelders, zou hiervoor moeten wijken terwijl iets meer naar achteren een middelhoge woon toren is gedacht. Merks vindt, dat die toren het stadsgezicht met zijn fraaie symmetrie verstoort. De toren past in het geheel niet bij de'monumentale bebouwing van het Van Veldekeplein. Het Staargebouw zelf zou wat hem betreft kunnen blijven staan. Aan de Staar-zaal met zijn fraaie schilderingen is zeker behoefte. Maar als hier dan toch appartementen moeten komen bouw dan in elk geval op de plaats van het Staargebouw een gebouw van dezelfde afmetingen, indeling en materialen.En laat niet alle panden van het ensemble door Vandenhove ontwerpen want elk pand - bijvoorbeeld het monumentje naast het Staargebouw - heeft zijn eigen architect en de diversiteit in het totale ensemble moet behouden blijven. Heemschut Limburg heeft intussen een bezwaarschrift ingediend bij B. en W. van Maastricht.In zijn brief aan B. en W. wijst Heemschut ook de vrijstellings- en anticipatie-procedures af. Die zijn beslist niet nodig. Merks heeft overigens ook wel waarde ring voor Vandenhove. In Luik bijvoor beeld heeft hij oude woonhuizen op een speelse wijze gerenoveerd. Ook goede vernieuwing Heemschut Limburg ziet in Maastricht ook goede dingen gebeuren. Hotel Maastricht aan de Maas bijvoorbeeld is een nieuw gebouw, dat goed harmo nieert met zijn omgeving.En de nieuwe woonbebouwing aan de Jeker in de Achter de oude Minderbroederstraat doet door zijn bescheidenheid aange naam aan. Voor het nieuwe gebouw Entre Deux, waarin het oude Bonnefantenmuseum is gevestigd heeft Heemschut evenals de meeste Maastrichtenaren echter geen goed woord over. Het is te groot en past niet in de oude binnenstad.En de manier, waarop Vroom en Dreesmann is inge past in de binnenstad is afschuwelijk. Een hele straatwand werd opgeofferd voor een lelijke blinde wand. De Maasoevers We vragen tenslotte de mening van Heemschut Limburg over de Maasoeverplannen en het 'Gat' bij de Markt, waar de Wilhelminabrug aanlandt. Wat het eerste betreft betreurt Heem schut nog steeds, dat in de jaren '60 die verkeersboulevard is aangelegd langs de Maas. Nu zit men in zijn maag met die barrière tussen stad en rivier. Het beste zou zijn, dat net als in Düsseldorf, de boulevard onder de grond verdwijnt en er boven een wandelboulevard met veel groen komt. En die foeilelijke stadskantoren, die nu staan langs de weg, waar de Wilhelmina brug aanlandt in de binnenstad zouden moeten worden afgebroken. De brug zelf wat hem betreft ook. Die drukke verkeersbrug werd destijds gebouwd zonder dat men besefte, dat hij moest aanlanden midden in de oude binnen stad.Een hele wijk' moest worden afge broken. Destijds verzetten de Maastrichtenaren en ook Heemschut zich fel tegen de bouw van de brug, maar het gemeente bestuur schonk daar geen aandacht aan.Sinds deze rigoureuze verkeersin- greep zijn er vanaf het begin plannen bedacht om het gat dat was geslagen te dichten/Totnogtoe heeft dat nog steeds niet tot een goede oplossing van het probleem geleid.Het afbreken van de brug zou volgens Heemschut Limburg het begin van een oplossing kunnen betekenen.Uit subsidiefondsen van de EG zou die afbraak gefinancierd kunnen worden. De Europese monumentenstad Maastricht, die zo'n belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Europese eenwor ding, mag daar toch best eens aanspraak op maken. 'Vernieuwingen behoud, notitie over de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad, juni 1989. Met architect P.A.M.Mertens, die een belangrijk aandeel heeft in deze nota had de redactie een interview n.a.v. zijn restauratie van Kasteel Bloemendal te Vaals, waarin hij ook zijn visie op stadsvernieuwing geeft. 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 25