rrrrrrn ft m rr rr in FT rr wi Ff Slecht harmoniërende nieuwbouw op hoek van de Brugstraat, direct over de St. Servaasbrug. Leveit dat geen saaie architectuur op? 'Nee, saai mag best want het gaat om het totale ensemble van gebouwen. De echte top-architectuur wordt daardoor het best geaccentueerd'. Volgens de nota mogen toevoegingen niet historiserend van karakter zijn zoals trouwens ook het officiële standpunt van Heemschut luidt. 'Ach, dat is toch prietpraat in zo'n nota. Historiserend roept kennelijk iets nega tiefs op maar als je het post-modernisme neemt, dat men hier promoot als vernieuwende architectuur dan ben je toch in feite ook historiserend bezig. Dan gaat het ook om het teruggrijpen naar vroegere stijlen in een nieuw jasje of naar het Constructivisme en de Stijl, ook voorbije perioden. Het gaat erom, dat je iets toevoegt in een stijl, die goed aansluit bij het monument. En dan kun je, als je dan per se mode trends wil volgen, nog best aardig uit de voeten met het modieuze neo-classi- cisme. Daar kun je soms aardige dingen mee doen. 'Monumentenprijs' In de nota staat ook, dat het bestaande dakenplan van de oude binnenstad jr n-F I De panden rechts vormen een beter geslaagde inpassing in de Brugstraat aan het begin van deze eeuw. gerespecteerd moet worden. 'Ja maar daar wordt de nota toch wat onwaarach tig want kijk nu eens naar bijvoorbeeld de Academie van Bouwkunst, die Wiel Arets hier nu mag bouwen. Dat wordt een rechthoekige doos met een gevelbekleding van vierkante glazen tegels in beton. En dat vlak achter middeleeuwse monumenten.' Architect Wiel Arets mag zich trouwens toch al niet in de warme bewondering De lelijke nieuwbouwwand van Vroom en Dreesmann. In de boze brief, die Heemschut in 1988 over deze uitverkiezing aan het College van B. en W. citeert Heemschut de jury die deze 'speurtocht naar vernieuwing' waardeert. Van doorslaggevende beteke nis bij de prijstoekenning was, aldus de jury 'de hoge en konstante kwaliteit' in de vormgeving van het interieur en het exterieur, alsmede 'in de relatie van sterke betrokkenheid tussen beide'. Is hier sprake van architectenjargon, Links op de foto het huidige Staargebouw aan het Henric van Veldekeplein binnen een fraai symmetrisch ensemble. Maquette van het plan van Vandenhove met de toren aan het Henric van Veldekeplein. van Heemschut koesteren. Ik krijg een krantenknipsel, waarin ik lees, dat deze Maastrichtse architect in 1987 de eerste Monumentenprijs van de stad Maas tricht kreeg toegekend voor de verbou wing van winkelpand Sint Amorsplein 14. Even later wandelen we langs het pand en zien een al niet meer zo ver zorgd ogend neo-classicistisch pandje, aan de winkelpui waarvan een roestig stuk staal is bevestigd. vraagt Heemschut zich met gevoel voor humor af. Wie het pand nu bekijkt en bedenkt, dat deze verbouwing de eerste Maastrichtse monumentenprijs kreeg kan een spot tend glimlachje niet onderdrukken. Heemschut schrijft in zijn brief, dat in het zogeheten 'post moderne' tijdperk een ontwerp aan geen enkele intellectu ele discipline meer hoeft te voldoen. Dit heeft tot noodlottig gevolg, dat het 24

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 24