Tegels lichten De luxueus vormgegeven schuur in vroeger tijd. is al van veraf zichtbaar. Het midden wordt geaccentueerd door een mooi gebeeldhouwd timpaan, en ook de beide hoekrisalieten zijn met een fronton beëindigd. Zeldzame fresco-schilderingen De St. Gerlachuskerk is als kloosterka pel gebouwd tussen 1720 en 1727. Sinds 1808 is het de kerk van de parochie St. Gerlach. Dankzij deze nieuwe functie is de bouwkundige staat van de kerk, in tegenstelling tot de rest van het complex, vrij redelijk. Nog niet zolang geleden zijn zowel de binnen- als de buitenkant gerestaureerd. De kerk alleen al is een bezoek aan Houthem-St. Gerlach meer dan waard. De stijl is laat-barok, maar heel sober. Het is een eenvoudige eenbeukige ruimte, met een driezijdig gesloten koor en een gedrukt tongewelf. Eenmaal het zaalkerkje binnnengetreden is van deze eenvoud weinig meer terug te bespeu ren: het interieur is geheel beschilderd in fresco-techniek, voor Nederland heel zeldzaam. Is de architectuur vrij ingeto gen, in de fresco's wordt de architectuur heel wat rijker voortgezet. Trompe- 1'oeil, architectuur en schilderkunst versmelten. De schilderingen maken van het kerkje een barokke feestzaal, gewijd aan de Heilige Gerlach. In het midden staat bevindt zich zijn praalgraf. S.Gerlace orapro nobis, Sint Gerlach bid voor ons. Misschien wel het meest interessante aan het hele complex is de pachthof. Deze boerderij is in 1759 gebouwd naar een ontwerp van JohanJoseph Couven, een architect uit Aken. Het is een carré- vormige boerderij, fraai vormgegeven en zorgvuldig gedetailleerd. Het belang rijkste gebouw is in feite de grote schuur (zie ruïne op de foto). De ingang is een imitatiepoort, de hele gevel is nagenoeg blind. Voor deze schuur, aan de open zijde van het carré liggen twee hoekpa- viljoens. De ramen van deze paviljoens zijn voorzien van een omlijsting in mergel, maar de ramen en de roedenver- deling zijn geschilderd. Helaas, ook van de pachthof is de bouwkundige staat bedroevend: het dak van de schuur is al jaren geleden ingestort, al het houtwerk is onherstelbaar aangetast en de gebruikte mergel zal ook vervangen moeten worden. Een opgave voor de architect: op welke wijze reconstrueer je dit bouwwerk? De laatste bewoner van het kasteel en eigenaar van het landgoed Baron de Selys overlijdt in 1979 kinderloos. Het land goed laat hij na aan de parochie Houthem-St. Gerlach. Kerk en klooster komen weer in dezelfde handen. In de jaren daarna gebeurt er vrijwel niets, de parochie is al die tijd niet bij machte om het landgoed te beheren. Maar nu is het dan eindelijk zo ver. Het benodigde kapitaal voor de restauratie wordt bijeengebracht door drie partici panten: het kerkbestuur, dat ook een klein deel van het kloostercomplex gaat gebruiken ten behoeve van de parochie, het Bisdom Roermond - zij wil een deel verbouwen voor seniorenhuisvesting - en tenslotte, de Camille Oostwegel Holding, die het grootste deel van het complex in gebruik zal gaan nemen als hotel en restaurant. De planontwikke ling is in handen van het Bureau Coumans; voor het restauratieplan tekent de architectengroep Mertens B.V. Kritiek op restauratie-plan Het landgoed is gered, maar niet ieder een is even gelukkig met het voorge stelde restauratieplan. Kritiek komt er De koffiepot op mijn werktafel staat op een heel mooi, vierkant tegeltje. Dit tegeltje heeft een licht glanzende metaalachtige kleur en een geribbeld geome trisch patroon, een klaverblad motief binnen een gestreept kader. Ik heb geen verstand van aardewerk, maar waarschijnlijk is het van rond de eeuwwisseling. Al enkele jaren zorgt het er voor dat het blad van mijn tafel niet geschroeid wordt door de hete onderkant van de koffiepot. Het tegeltje is afkomstig van de binnenplaats van het klooster complex St. Gerlach. Het is zeker niet mijn gewoonte, maar toen ik nu zo'n vijfjaar geleden het landgoed St. Gerlach bezocht kon ik het niet laten: het landgoed lag er zo troosteloos bij en al heel wat tegeltjes van het eens geheel geplaveide binnen hof waren verdwenen. Wat ik toen niet voor mogelijk hield, wordt toch werkelijkheid. Mocht men straks bij de restau ratie een tegeltje te kort komen, dan sta ik het mijne met liefde af. M.B. ondermeer van ir. Joost Renzenbrink en ir. Lidwien Selman. Renzenbrink en Selman zijn vorig jaar afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft bij de werkgroep Restauratie op een bouwhis torisch onderzoek van het kloostercom plex en een daaruit voortvloeiend restau ratieplan. Naar hun idee worden in het voorgestelde restauratieplan de belang rijke eigenschappen van de bestaande bebouwing niet erkend en gerespec- JfW" De sterk vervallen kasteelhoeve, de pachthof. De schuur van de pachthof, nu een ruïne. 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 15