Aardgasgeld verdeeld Literatuur: 6 bijzonderheid is, dat volgens het be stek uit 1894 de overkapping ge bouwd is uit vloeiijzer, waarmee deze constructie ca acht jaar ouder zou zijn dan de tot nu toe bekende oudste toepassing van vloeiijzer in een Ne derlands gebouw. Een gegeven dat nog nader onderzocht wordt. Men is van mening dat het hier gaat om het meest waardevolle werk van de hand van Van Heukelom. De Stichting is dan ook begonnen met een verzoek aan de minister tot plaatsing op de Rijksmonumentenlijst (augustus 1991), hetwelk nog in behandeling is. 3KTÜ Afbeelding 25 Hoge kap 2e perron Hoge kap tweede perron. kapping getoetst worden aan de mo derne technische eisen voor sterkte en stabiliteit (veiligheid) en zo nodig zullen adviezen gegeven worden hoe aan deze eisen te voldoen. In het derde rapport zullen de mogelijk heden en consequenties van ver plaatsing beschreven en berekend worden, waarbij rekening gehouden moet worden met het feit dat het treinverkeer normaal doorgang vindt. In een vierde rapport wordt ten slotte de conditie van de kappen ge geven en worden mogelijke restau ratieoplossingen aangedragen. Door studenten van de TU Eind hoven worden de meer architectoni sche en stedebouwkundige mogelijk heden onderzocht, die op een later tijdstip gerapporteerd worden. Kortom er wordt van vele kanten zowel aan de gemeente als aan de NS op grote schaal (gratis) hulp ge boden bij het zoeken naar oplossin gen, waarbij voorop staat dat de in drukwekkende kappen van het sta tion in Den Bosch behouden moeten blijven. Aan de inzet van de Stichting met de lange naam zal het niet lig gen. Dit betekent dat de kappen nu tijdelijk beschermd zijn. Het is bekend dat de minister de gemeente verzoekt om een advies en omdat hier sprake is van een complex en politiek beladen geval, zit er weinig schot in de advise ring en besluitvorming. Rapporten Carla Scheffer, student aan de TU Delft, presenteerde aan belangstel lenden de eerste fase van haar on derzoek, waarop zij hoopt af te stu deren. Zij komt tot de conclusie dat de kappen technisch gezien kunnen worden ingepast in de bestaande plannen van station en omgeving. Om ruimte te scheppen voor het 3de spoor zal de kap van het 1 ste perron enkele meters verplaatst moeten worden. Een mogelijkheid waar de NS inmiddels rekening mee hebben gehouden door het nieuwe station (dat samen met de passerelle in 1996 zal verrijzen) enkele meters op te schuiven, hetgeen echter absoluut geen garantie voor behoud inhoudt. In het tweede rapport zal de over- Carla Scheffer, De ijzeren overkap ping van station s-Hertogenbosch fase 1: Evaluatie, evolutie, beschrij ving. 15 oktober 1992. Het rapport is te bestellen bij Alex den Ouden, tel. 040-520046. De pro- duktiekosten zijn 30,-. A. den Ouden, De overkapping van station 's-Herto genbosch is het behouden waard! In: Bulletin van de Stichting tot Behoud enz. No 37, maart 1992. Admini stratie en redactie is in handen van Heemschuts Pro vinciaal Commissielid W.F. Jansen Wz.: Postbus 135, 5590 AC Heeze. De extra aardgasbaten zijn verdeeld. Het geld was door het kabinet be stemd voor verbetering van de infra structuur en monumentenzorg. Er was een voorwaarde aan de toeken ning verbonden. Een project kwam alleen in aanmerking voor het aard gasgeld, als de lagere overheid min stens eenzelfde bedrag op tafel zou leggen. Aanvankelijk werd het aardgasgeld alleen voor verbetering van de infra structuur ter beschikking gesteld. Op 5 juni werden gemeenten uitgeno digd daarvoor projecten in te dienen. Tijdens een op 22 mei gehouden congres over de voorgenomen bezui nigingen op monumentenzorg deed kamerlid Wilfried de Pree (PvdA) het voorstel monumentenzorg mee te la ten profiteren van de extra inkom sten. Dit kreeg op 25 juni gestalte in een motie-Valk. Gemeenten werden vervolgens in de gelegenheid gesteld hun plannen te wijzigen. Dit resul teerde in voorstellen voor 24 projec ten in de monumentenzorg met een totale subsidievraag van 62 miljoen (alle aardgasaanvragen samen be droegen 700 miljoen). Voor monumenten kwam uiteinde lijk 12 miljoen beschikbaar. Het be drag werd verdeeld over projecten in drie steden: Utrecht, Groningen en Den Haag. In Utrecht kan de restauratie van het vervallen Duitse Huis op 4,5 mil joen rekenen. Ook 4 miljoen komt beschikbaar voor de restauratie van een aantal monumentale bruggen. De rest van het geld komt terecht in Groningen: voor de restauratie van monumenten in de verbindings kanaalzone (Zuiderpark); en in Den Haag: voor de restauratie van pan den aan de Prinsegracht. B.F.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 6