Aardgasgeld verdeeld
Literatuur:
6
bijzonderheid is, dat volgens het be
stek uit 1894 de overkapping ge
bouwd is uit vloeiijzer, waarmee deze
constructie ca acht jaar ouder zou zijn
dan de tot nu toe bekende oudste
toepassing van vloeiijzer in een Ne
derlands gebouw. Een gegeven dat
nog nader onderzocht wordt. Men is
van mening dat het hier gaat om het
meest waardevolle werk van de hand
van Van Heukelom. De Stichting is
dan ook begonnen met een verzoek
aan de minister tot plaatsing op de
Rijksmonumentenlijst (augustus
1991), hetwelk nog in behandeling is.
3KTÜ
Afbeelding 25 Hoge kap 2e perron
Hoge kap tweede perron.
kapping getoetst worden aan de mo
derne technische eisen voor sterkte
en stabiliteit (veiligheid) en zo nodig
zullen adviezen gegeven worden
hoe aan deze eisen te voldoen. In
het derde rapport zullen de mogelijk
heden en consequenties van ver
plaatsing beschreven en berekend
worden, waarbij rekening gehouden
moet worden met het feit dat het
treinverkeer normaal doorgang vindt.
In een vierde rapport wordt ten
slotte de conditie van de kappen ge
geven en worden mogelijke restau
ratieoplossingen aangedragen.
Door studenten van de TU Eind
hoven worden de meer architectoni
sche en stedebouwkundige mogelijk
heden onderzocht, die op een later
tijdstip gerapporteerd worden.
Kortom er wordt van vele kanten
zowel aan de gemeente als aan de
NS op grote schaal (gratis) hulp ge
boden bij het zoeken naar oplossin
gen, waarbij voorop staat dat de in
drukwekkende kappen van het sta
tion in Den Bosch behouden moeten
blijven. Aan de inzet van de Stichting
met de lange naam zal het niet lig
gen.
Dit betekent dat de kappen nu tijdelijk
beschermd zijn. Het is bekend dat de
minister de gemeente verzoekt om
een advies en omdat hier sprake is
van een complex en politiek beladen
geval, zit er weinig schot in de advise
ring en besluitvorming.
Rapporten
Carla Scheffer, student aan de TU
Delft, presenteerde aan belangstel
lenden de eerste fase van haar on
derzoek, waarop zij hoopt af te stu
deren. Zij komt tot de conclusie dat
de kappen technisch gezien kunnen
worden ingepast in de bestaande
plannen van station en omgeving.
Om ruimte te scheppen voor het 3de
spoor zal de kap van het 1 ste perron
enkele meters verplaatst moeten
worden. Een mogelijkheid waar de
NS inmiddels rekening mee hebben
gehouden door het nieuwe station
(dat samen met de passerelle in
1996 zal verrijzen) enkele meters op
te schuiven, hetgeen echter absoluut
geen garantie voor behoud inhoudt.
In het tweede rapport zal de over-
Carla Scheffer, De ijzeren overkap
ping van station s-Hertogenbosch
fase 1: Evaluatie, evolutie, beschrij
ving. 15 oktober 1992.
Het rapport is te bestellen bij Alex
den Ouden, tel. 040-520046. De pro-
duktiekosten zijn 30,-.
A. den Ouden, De overkapping van station 's-Herto
genbosch is het behouden waard! In: Bulletin van de
Stichting tot Behoud enz. No 37, maart 1992. Admini
stratie en redactie is in handen van Heemschuts Pro
vinciaal Commissielid W.F. Jansen Wz.: Postbus 135,
5590 AC Heeze.
De extra aardgasbaten zijn verdeeld.
Het geld was door het kabinet be
stemd voor verbetering van de infra
structuur en monumentenzorg. Er
was een voorwaarde aan de toeken
ning verbonden. Een project kwam
alleen in aanmerking voor het aard
gasgeld, als de lagere overheid min
stens eenzelfde bedrag op tafel zou
leggen.
Aanvankelijk werd het aardgasgeld
alleen voor verbetering van de infra
structuur ter beschikking gesteld. Op
5 juni werden gemeenten uitgeno
digd daarvoor projecten in te dienen.
Tijdens een op 22 mei gehouden
congres over de voorgenomen bezui
nigingen op monumentenzorg deed
kamerlid Wilfried de Pree (PvdA) het
voorstel monumentenzorg mee te la
ten profiteren van de extra inkom
sten. Dit kreeg op 25 juni gestalte in
een motie-Valk. Gemeenten werden
vervolgens in de gelegenheid gesteld
hun plannen te wijzigen. Dit resul
teerde in voorstellen voor 24 projec
ten in de monumentenzorg met een
totale subsidievraag van 62 miljoen
(alle aardgasaanvragen samen be
droegen 700 miljoen).
Voor monumenten kwam uiteinde
lijk 12 miljoen beschikbaar. Het be
drag werd verdeeld over projecten in
drie steden: Utrecht, Groningen en
Den Haag.
In Utrecht kan de restauratie van
het vervallen Duitse Huis op 4,5 mil
joen rekenen. Ook 4 miljoen komt
beschikbaar voor de restauratie van
een aantal monumentale bruggen.
De rest van het geld komt terecht
in Groningen: voor de restauratie
van monumenten in de verbindings
kanaalzone (Zuiderpark); en in Den
Haag: voor de restauratie van pan
den aan de Prinsegracht.
B.F.