Een spoor van vernieling? Annemarie ten Cate Perronoverkapping Den Bosch met sloop bedreigd Bij aankomst op het station van Den Bosch lijkt het er geenszins op dat de indrukwekkende overkapping van de perrons gedeeltelijk gesloopt en verminkt zal worden. Overal ziet men stijgers en zijn werklieden be zig met renovatiewerkzaamheden zoals schilderwerk en het vervangen van fiber golfplaten en kapotte ruiten. De zeer karakteristieke perronoverkapping van het Bossche station, (foto ir. B.C. van Noordwijk) tale waarde van de overkappingen, maar we zijn geen Openlucht Mu seum, de NS moet vooral de functio naliteit van een spoorwegstation in de gaten houden', aldus een voor zichtig furmulerende Winkel op de vraag uit de zaal of er eigenlijk nog met de NS te praten valt, waarop verder overigens geen duidelijk ant woord volgde. 'Bovendien moet het kostenaspect niet vergeten worden. In het kader van de huidige plannen van de NS wordt de kap van het tweede perron gerenoveerd, de kosten bedragen ca. 10 miljoen, te genover 2 a 3 miljoen voor een nieu we kap'. En wethouder Wijers mom pelt nog tussendoorwe moeten wel realist blijven'. Rail 21 en La Gare De aanleiding tot de commotie zijn de plannen van de NS en de gemeente 's-Hertogenbosch om het station en omgeving drastisch te veranderen. De NS heeft voor de uitbreiding van het spoornet Rail 21 tussen het 1ste en 2de perron een extra spoor nodig, waarover na de eeuwwisseling een trein met minstens 160 km per uur kan razen en waarvoor extra veilig heidsnormen gelden: de beschikbare ruimte tussen 1ste en 2de perron is daarvoor onvoldoende. Tegelijkertijd wil de gemeente aan de westkant van Toch dreigt gevaar. Het is de Stich ting tot Behoud van Monumenten van Bedrijf en Techniek in het Zuiden van Nederland die zich, bijgestaan door een bevlogen technisch advi seur ir. Alex den Ouden, inzet voor integraal behoud van de geklonken ijzeren stationsoverkapping. En dit wordt groots aangepakt. Studenten van de TU Delft en Eindhoven ver richten onderzoek naar de techni sche en stedebouwkundige mogelijk heden. Het eerste van een aantal rapporten werd op 28 oktober tijdens een informatiedag ten stadhuize ge presenteerd. Eregast bij de presen tatie was mevrouw mr R.E. Ver- heijen-van Heulekom, lid van het Dagelijks bestuur van Heemschut, en dochter van G. W. Heulekom, de ontwerper. De opzet bleek succesvol, want alle grote dagbladen besteedden er ruimschoots aandacht aan. Werd in het persbericht nog gemeld dat de gemeente de aanpak van de Stich ting accepteert en de NS niet geïnte resseerd is en medewerking weigert, toch was de heer J. Winkel hoofd projecten infrabeheer NS regio zuid naar Den Bosch gekomen om het rapport in ontvangst te nemen. Hij sprak zelfs zijn waardering uit voor de initiatieven van de Stichting. 'We erkennen wet degelijk de monumen- het station het prestigieuze kantoren centrum La Gare ontwikkelen. Wat nu zijn de consequenties van deze plan nen: La Gare aan de westzijde, het stadscentrum aan de oostzijde en daartussenin een vernieuwd station, met elkaar verbonden door middel van een zogenaamde 'passerelle' van 15 meter breed met winkels aan weerszijden. Het oude sta tionsgebouw van Van Ravesteijn uit 1952 zal worden afgebroken, hetgeen jammer is, maar overkomelijk (het station van Vlissingen is nagenoeg gelijk aan dat van Den Bosch). De NS heeft inmiddels in haar plannen opge nomen de grote kap over het 2de per ron te handhaven en te renoveren. De plannen de kap over het 1 ste per ron en de loopbrug inclusief de bij zondere hellingen te slopen zijn nog steeds aan de orde, zij het pas na het jaar 2000. Directer gevaar vormt ech ter de aanleg van de passerelle, die dwars door de oude overkapping ge pland is. De Stichting oppert als mo gelijk alternatief de aanleg van een tunnel (vergelijk Leiden), iets waar de NS om redenen van sociale veiligheid absoluut niets voor voelen. Lange naam De Stichting tot Behoud van Monu menten van Bedrijf en Techniek in het Zuiden van Nederland, inmiddels verbasterd tot de Stichting met de lange naam, heeft zich volop in de strijd geworpen tegen deze drasti sche plannen. Zij stelt: 'Ook bij integraal behoud van de overkapping is verantwoorde invulling van het bestaande pro gramma van eisen mogelijk. De keu ze voor sloop is te makkelijk, onge fundeerd en gaat voorbij aan het be lang van Van Heukeloms creatie.' De elk bijna 450 meter lange over kappingen werden tussen 1895 en 1896 naar een ontwerp van de toen 26-jarige G. W. van Heukelom ge bouwd door de Koninklijke machine fabriek voorheen Begeman te Hel mond. Van Heukelom was direct na zijn afstuderen in dienst getreden van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, de latere NS. Hij bleef daar tot zijn pensionering in 1935 in dienst en is in die periode verantwoordelijk voor een groot aan tal spoorwegontwerpen (o.a. Henge lo, Utrecht en de lijn Eindhoven-Weert integraal). Uit onderzoek is gebleken dat de huidige overkappingen in Den Bosch nagenoeg compleet zijn en in betrekkelijk goede conditie. Een extra

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 5