Het pand Lijnmarkt 12 van architect A. Otten. toch verheft de Utrechtse Jugendstil- architectuur zich wel boven de archi tectuur in vele andere steden. Deze 'lokale Jugendstil' kenmerkt zich voor al door glas-in-loodramen met Ju- gendstildecoraties en andere 'opgeplakte' Jugendstilvormen. De panden van de Utrechtse architect R. Rijksen (1854-1928) steken met kop en schouders uit boven deze lokale Jugendstilarchitectuur. Het bekendste Utrechtse voorbeeld van Jugendstilar chitectuur, Voorstraat nr. 6, is dan ook door Rijksen ontworpen. Dit pand is in 1903 gebouwd als apotheek in op dracht van de heer Joh. de Liefde. Het pand is asymmetrisch van opzet met rechts een rechthoekig torentje. Het is gebouwd van witte baksteen, met op de bagane grond een winkel pui in natuursteen. Deze winkelpui bestaat uit een grote boog met een verticaal ingedeeld bovenlicht. Mar kant is de hoefijzervormige loggia die zich uitstrekt over de eerste en twee de verdieping van het pand. Er ont staat zo een schaduwrijke en decora tieve onderbreking van de gevel- wand. Een vergelijkbaar Jugendstil- pand komen we tegen op het Vreden- burg, gebouwd in 1904 door dezelfde Rijksen; dit kunnen we zien aan de signatuur die hij op de rechterhoek van het pand aanbracht. Het wit bak stenen hoekpand met de achthoekige toren en lantaarn, is oorspronkelijk gebouwd als Hotel Bellevue. Op de begane grond zien we grote hoefijzer vormige bogen, waarbij de ingang van het hotel zich oorspronkelijk hele maal links in de afgeplatte boog be vond. De erker hierboven zagen we al bij Voorstraat 6. Internationale invloeden Meer internationaal georiënteerde in vloeden, zoals een asymmetrische opbouw en ronde zwierige lijnen en florale (bloem-) en zweepslagmotie ven in het gevelvlak, treft men ook aan in Utrecht. Zoals bij het pand aan de Lijnmarkt nr. 12, waarin zich nu het café 'De Witte Ballons' be vindt. In 1906 ontwierp Albert Otten, een Rotterdamse architect die be kend was met de Belgische Jugend stilarchitectuur, een nieuwe pui voor dit café. Albert Otten (1875-1935) was goed op de hoogte van het werk van de Art Nouveau-architecten Paul Hankar (waar hij op het bureau had gewerkt) en Victor Horta en zorgde voor een Belgische invloed in Nederland. Dit gebeurde in opdracht van 'De Zwarte Ruiter', een bierbrou werij uit Rotterdam, waarvoor hij in Rotterdam al een pand had ontwor pen en diverse cafés in Nederland had 'heringericht'. De pui is opge trokken uit natuursteen met houten kozijnen en een houten deur. Otten ging daarbij te werk met veel oog voor detail, zoals te zien is in de her haling van zweepslagvormen in het natuursteen en het hout. Ingetogen Als we de Nederlandse Jugendstilar chitectuur vergelijken met de Belgi sche Jugendstil, zien we dat de Ne derlandse vormen veel ingetogener van aard zijn. Echt uitbundige vormen zien we hier en daar in het gebruik van details van ijzer, zoals balkonhek jes, brievenbussen, deuren, consoles en houders van vlaggestokken. Karakteristiek voor de Jugendstil architectuur in Nederland is het ge bruik van een stalen l-profiel/puibalk (met name bij winkelpuien) die grote raamoppervlakken mogelijk maakte. Dit werd veel toegepast bij etalage- ramen voor kledingmagazijen, apo theken en bakkerijen. Het kenmer kende uit zich verder vooral in de kleine decoraties. Deze decoratieve motieven bevinden zich vooral op bovendorpels, muurwerk, deur- en raamstijlen, dakkapellen, deuren en muurdammen. Deze versieringen treffen we vaker bij winkelwoonhui zen dan bij woonhuizen aan, wat on getwijfeld een gevolg is van het re presentatieve karakter van winkel panden. Zoals gezien is de zweep- slagyorm een van de meest kenmer kende Jugendstilmotieven, maar de meer geometrische versieringen zijn ook zeer talrijk in Utrecht. Hierbij worden stileringen van bloem- en plantvormen teruggebracht tot geo metrische grondvormen als cirkels en vierkanten. Uit deze geometri sche motieven is een basisvorm te kristalliseren die in allerlei variaties, van eenvoudig tot zeer ingewikkeld, voorkomt. Deze basisvorm bestaat uit een combinatie van een cirkel (soms een vierkant) met drie poten, die we in zowel liggende als staande vorm tegenkomen. Dit motief is waarschijnlijk afgeleid van de vorm van een bloem(knop) op steel. Op dit moment is er sprake van een herwaardering van de Jugendstil Het pand Voorstraat 6 van architect R. Rijksen. in het algemeen. Hopelijk zal deze herwaardering ook bijdragen tot een beter beheer en bescherming van de Jugendstilarchitectuur in het bijzon der, zodat ernstige fouten zoals de sloop van 'De Utrecht' voorkomen kunnen worden. Yvonne Schouten is kunsthistorica en tekstschrijfster te Utrecht. Het boek 'Jugendstil in Utrecht' is een uitgave van Uitgeverij Matrijs te Utrecht en werd geschreven door Bibi van Huiten, Yvonne Schouten en Esther Wessel, onder redactie van Ronald Stenvert. Het kost 24,95. Leden van Heemschut kunnen het voor 22,50 (incl. verzendkosten) bestellen via tel: 030-343148.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 13