Mag de tram er zijn? Annemarie ten Cate 36 RDMZ positief over tramlijn door Utrechtse binnenstad De aanleg van een (snel)tram door het hart van Utrecht verhit de ge moederen al jaren. Vorig jaar veroorzaakte het een crisis in het college en kostte het zelfs twee wethouders hun zetel. Het college van B. en W. heeft nadien toch besloten tot de aanleg van een bovengrondse tram verbinding. Tegelijkertijd verscheen afgelopen juni het zoveelste plan 'Utrecht CS-de Uithof; masterplan' alsook een advies van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg 'Een nieuwe Tramlijn door een oude stad'. Het probleem is nu weer actueel, want de inspraakprocedures vinden dit najaar plaats. Het prestigieuze Masterpian is o.a. bij het Gemeentelijk Informatiecen trum op Vredenburg in te zien. Het maakt deel uit van het bestemmings plan 'Hoogwaardig Openbaar Vervoerstracé' verschenen op 10 juni jl. Nauw verweven daarmee is het Utrechts City Plan (UCP; de ver betering van de omgeving van het Centraal Station en de versterking van het vervoersknooppunt) en de ontsluiting van Vleuten - de Meern. Het totaalplan dreigt echter te veel te versnipperen. Groen Links en D'66 stellen zelfs dat de keuze van een bovengrondse tram nu gekoppeld wordt aan een visie op een verbeter de binnenstad. Het accent is ver schoven van een discussie over openbaar vervoer naar inrichting van de binnenstad en de tram wordt daarvoor mis/gebruikt. Bovendien is haast geboden want minister Alders blijft niet eeuwig wachten, aldus de fractievoorzitters in het Utrechts Nieuwsblad van 24 juni jl. Rijksdienst De Rijksdienst, vooral gespitst op behoud van de historische binnen stad, heeft ongevraagd een advies uitgebracht over het tracé CS-Uithof (oost-westverbinding). Zij hoopt dat het advies een belangrijke bijdrage zal zijn in het besluitvormingsproces over het openbaar vervoer in de re gio. Bij het opstellen moet de Rijks dienst gedacht hebben, gedane za ken nemen geen keer, de komst van de tram is onontkoombaar. Laten we proberen greep op de uitwerking te krijgen. De conclusie is dan ook, dat onder strikte randvoorwaarden een tram door de binnenstad van Utrecht een positieve bijdrage kan leveren aan de Domstad, zowel voor de his torische kwaliteit als in de zin van de verblijfskwaliteit. In het advies wordt slechts van tram gesproken en niet van sneltram, omdat er geen sprake kan zijn van een sneltram als die naar Nieuwegein en IJsselstein. Verzet Vanaf het begin is er verzet geweest tegen de sneltram, want deze zou onherstelbare schade toebrengen aan het historische stadscentrum. In het rapport wordt gesteld dat de te verwachten aantasting door een tramverbinding nooit inzichtelijk is gemaakt. De samenstellers van het advies hebben dan ook de histori sche ontwikkeling en het huidige ruimtelijke karakter van het gebied rondom het voorgenomen tracé be schreven en gewaardeerd. Aan de hand daarvan formuleer den zij randvoorwaarden en uit gangspunten. Voorts doen zij sug gesties, hoe de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen en/of te verbeteren. Bijvoorbeeld t.o.v. de pleinen Neude en Janskerkhof, die volgeparkeerd zijn en in het laatste geval doorsne den wordt door een drukke verkeers ader. Sloop onnodig Het advies geeft ook aanbevelingen en conclusies. Sloop van bebouwing is absoluut niet nodig en behoud van het eigen karakter van de verschil lende onderdelen moet gewaarborgd worden. Terugdringen van het door gaand autoverkeer is de belangrijk ste voorwaarde, want de groeiende verkeersfunctie van de laatste de cennia heeft een zware wissel ge trokken op de oorspronkelijke ruim telijke kwaliteit. Bovendien zal er bij zondere aandacht moeten zijn voor de herinrichting van de openbare ruimte en verbetering van de zwakke plekken. Met andere woorden, 'wanneer het plan zou voorzien in het verbeteren van de huidige, nega tieve elementen van de oost-west verbinding, zou de tram zelfs een positieve bijdrage aan het nieuwe ruimtelijke karakter van de binnen stad kunnen leveren', aldus het ad vies (p. 15). Mits zorgvuldig uitge voerd hoeft het plan volgens de Rijksdienst geen aantasting van de cultuurhistorische waarden van de binnenstad te betekenen. Bovendien is voor de verder uitbreidende regio van de stad Utrecht een goede be reikbaarheid door middel van open baar vervoer van primair belang. Het advies eindigt met de woorden dat bij zorgvuldige planvorming er '...niet De route van de tram door de oude stad vanuit verschillende gezichtshoeken. bebouwd onbebouwd ontwerp beplanting auto tram fietj

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 36