Expositie 'Langs stad en dorp', een foto-opdracht van Heemschut A^ Exposities Heemschut Jaap Kamerling 33 Vorig jaar gaf de Bond Heemschut in het kader van de Toer-in, een elk jaar terugkerend (dag)toeristisch programma van culturele activiteiten in Noord-Holland, de beeldend kunstenaar/fotograaf Fons Brasser op dracht een bijzondere serie foto's te maken onder het thema 'Langs stad en dorp'. Behalve dat deze schitterende foto's de fietsroutes ver luchtigen, die Heemschut dat jaar uitgaf, zijn de negen beste foto's, in gelijst in lijsten van 40 bij 50 cm, te bezichtigen als expositie. De foto's geven een heel persoon lijke impressie van historische Noord hollandse steden, dorpen en land schappen, die nog niet of nauwelijks zijn aangetast door hedendaagse vervuiling van landbouwplastic, kan- Houten draagconstructie van stellingmolen De Hoop in Wevershoof. (dia Fons Brasser) toorbouw, gifgrond en rijdend blik. Een droombeeld van een land dat je voor altijd zou willen vasthouden. De kunstenaar Fons Brasser werd in 1944 geboren in Haarlem. Na een periode in de jaren zestig, waarin Brasser schilderde en ruimtelijke ob jecten maakte van metaal en kera miek, werd zijn werk sober en inge togen van aard. Hij beperkte zich tot papier en pot lood, materialen waarmee Brasser systematisch visueel onderzoek deed. Ritmische herhaling en meet kundige verdeling van het vlak speelden een belangrijke rol in dit werk. Een tentoonstelling van zijn tekenin gen in het Stedelijk Museum in Am sterdam in 1983 kreeg de toepasse lijke titel 'Schatten en meten'. Lichtval en kleur Vanaf 1980 raakte Brasser ook steeds meer geïnteresseerd in de fo tografie als beeldend middel. Vanuit zijn belangstelling voor maat en re gelmaat ging hij oude utiliteitswerken fotograferen zoals stations, bruggen, forten en verdedigingswerken. Brasser vertelde me hoe hij met gevaar voor eigen leven vóór de eenwording van de Duitslanden in het ondergronds grens gebied tussen Oost- en West-Berlijn oude me trostations fotografeer de. Soms stond hij daar bij oog in oog met de Oostduitse veiligheids politie, die gelukkig net op tijd zijn kunstzinnige bedoelingen kon ver moeden. Utiliteitswerken als brug gen en gemalen worden door naamloze inge nieurs ontworpen met als enig doel onopval lend functioneel te zijn. Juist hierdoor hebben veel van deze gebou wen een schoonheid die voortkomt uit het ritme van zich herhalende vormen en sub tiele veranderingen van lichtval en kleur. De expositie van negen ge bouwen en landschappen richt zich meer op fraaie vormen en objecten dan voornamelijk functionele. Maar ook hier wordt de bezoeker getroffen door Brasser's gevoel voor maat en regelmaat, lichtval, kleur en subti liteit. De meest gewone monumenten worden door hem op een heel speel se en onverwachte manier uitge beeld. Een aardig voorbeeld is het houten kerkje van Durgerdam, dat gefotografeerd werd met de lens te gen de verkeersspiegel naast het kerkje, zodat een heel bijzonder ef fect wordt bereikt. En bij een stelling molen in het Westfriese Wervershoof staat niet de uiterlijke vorm centraal maar de constructie, zoals je die van binnenuit kan waarnemen. Een unie ke expositie. De mobiele tentoonstelling 'Langs stad en dorp' kan in 1992 en 1993 'besteld' worden bij de Culturele Raad Noord-Holland voor 250,-, inclusief vervoer, inrichten, wegha len, verzekering en affiches. De expositie omvat 10 lijsten met 9 foto's en 1 tekst, 6 strekkende me ter wandruimte of 10 vierkante meter vloeroppervlak. Persbericht en affi ches zijn beschikbaar en de duur van de tentoonstelling is maximaal 4 weken. Van Fons Brasser reist op dit moment ook een tentoonstelling rond van de Stelling van Amsterdam (verdedigingslinie eind vorige, begin deze eeuw rond de hoofdstad). Infor matie: 023-390401 of 023-319139. De fietsroutes zijn verkrijgbaar bij Heemschut, tel. 020-6225292. Breda's oudste foto's; een rijk en ge varieerd beeld van de eerste decen nia fotografie in Breda (1860-1920) met vooral stadsgezichten. T/m 3 jan. 1993 in het gebouw Grote Markt 19. Open wo t/m za 10.30-17 uur; di/zo en feestdagen 13-17 uur. Expositie over 'De IJzeren Man', het unieke bosmeer te Vught 100 jaar. Voor de bescherming van dit meer heeft Heemschut jarenlang actie ge voerd; t/m 31 december in Museum Slager aan Choorstraat 16, Den Bosch. Open di t/m vr en zondag van 14-17 uur. 'Berlage en Amsterdam Zuid) t/m 21-11 in het Gemeentearchief Am sterdam, Amsteldijk 67, Amsterdam. Open ma t/m za van 10-16 uur. 'Over de brug. expositie over ont werpen van 12 architecten voor twee eilanden aan de rand van Nieuw- Sloten in Amsterdam-West; t/m 31 december in de Zuiderkerk, Zuider kerkhof 72, Amsterdam. Open ma t/m vr van 12.30-16.30 uur en do- avond van 18-21 uur. 'De kamer, de spiegel en het raam) openingstentoonstelling Paleis Lan ge Voorhout in Den Haag, dat door Den Haag werd aangekocht voor ex positiedoeleinden. De getoonde kunstwerken, vooral sculpturen, bor duren voort op de verfijnde elegantie van de inrichting van het paleis. T/m 24 januari 1993. Open di t/m zo van 11-17 uur.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 33